Wireless Range Extender gezocht

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.258
Waarderingsscore
43
Punten
48
Leeftijd
122
We willen buiten op het terras en in de (vrij grote) tuin(en) een draadloze (internet) verbinding hebben. Het modem/router (linksys X3500, protocollen a/b/g/n) staat in de gangkast en daarom hebben we op de eerste verdieping maar matig c.q. zwak signaal en buiten bijna niks; buiten valt het signaal vaak weg  zonder extender. We hadden een draadloze linksys set (o.a. de PLW400).

E?n apparaat zat  in het stopcontact en was via een korte netwerkkabel met het modem verbonden. Het andere apparaat, de PLW400, stopten we op het terras in een stopcontact. Dat werkte op zich goed. Maar de PLW400 hebben we laten vallen en doet dus niks meer. We kunnen natuurlijk een zelfde kopen, maar we hebben gelezen dat er nogal wat op- en aanmerkingen waren op de PLW400.

Vandaar de vraag of er betere zijn en zo ja welke?

We denken dat via het stopcontact het makkelijkste is, omdat je dan een apparaat buiten hebt en dus een groter bereik.
We hebben rondom onze villa tuinen. De voor en achtertuin zijn beide iets van 10 bij 15 meter terwijl de zijkanten veel kleiner zijn. Voorwaarde is dus wel een grote range (bereik) en uiteraard beveiliging, maar dit laatste hebben ze allemaal !
 
heb zelf een fritz 7490 met een 300E voor boven en voor buiten een 1750E tuin is vanaf repeater gemeten 20 meter diep en 12 m breed. en heb door heel de tuin ontvangst.
mooi netflix in de tuin kijken. en deze geeft zelf buiten de tuin ook genoeg signaal. heb geprobeerd en bij ongeveer een meter of 45 dan hapert ie wat.
FRITZ!WLAN-repeater 1750E: 11a/b/g/n en 1xGB)
FRITZ!WLAN-repeater 300E (11a/b/g/n, 1xGB)!
 
Het ligt er natuurlijk aan wat je zoekt. Ik heb ook begrepen dat die Fritz dingen best goed zijn. De 310 en de 450E zijn ongeveer hetzelfde geprijsd als de TPLink modellen waar ik goede ervaringen mee heb. Dus ik zou kijken voor ofwel Fritz ofwel TPLINK homeplugs.
 
Er is ook nog een Edimax - EW-7238RPD, die ik zelf met een Fritzbox 7390 gebruik.
Het is een dualband die de 2,4 en 5,0 Ghz tegelijkertijd kan met 1GB
en hoogstens  40,-- Euro kost.
 
De Edimax is ook goed, maar het gaat om draadloos en daar heeft de Edimax slechts 300 mbit, zelfde als de Fritz 310 dus voor 44 euro.
De TPLink TL-PA4020Pkit zijn bijv. 500 mbit over wifi en dan heb je 2 stuks voor 58 euro.
Het loont zich dus om even goed rond te kijken en met name de specificaties te vergelijken v.w.b. de wifi snelheid.
 
Sorry had het niet zorgvuldig doorgelezen.
Volgens mij heeft de TL-PA4020PKIT geen Wifi. Dat is niet zo makelijk in de tuin.
je hebt dan de TL-WPA4220KIT of de TL-WPA4220T KIT nodig, waar de Wifi zender bij zit.
Het is een leuk systeem wat je naar benodigt kunt uitbreiden,
wat bij een tuin rondom het huis waarschijnlijk ook nodig is.
Eerst over het stoomnet en dan draadloos.
Hoeveel blijft er van die 500 Mbps eigenlijk aan het einde over?
Denkende aan storing door andere elektrische Apparaten.
 
Na verder lezen: de TL-WPA4220T KIT heeft die 500Mbps alleen over het stroomnet, de Wifi doet het met 300Mbps.
Dit is naturlijk gunstiger als een Range Extender waar je achter de extender nog 150Mbps over hebt.
 
Volgens mij heeft de TL-PA4020PKIT geen Wifi. Dat is niet zo makelijk in de tuin.

Ja dat klopt, ik had in de gauwigheid ook de verkeerde genoteerd. Dat moest de 4220kit zijn inderdaad.

Voor 500 Mbps via de wifi moet je de TL-WPA4226KIT oftewel TP-Link AV500 nemen, zelfde apparaat, andere naam. Is ook wel een stukje duurder (bij de 80 euro).
 
Heb een aktuele test van 2 powerlines 1200Mbps gevonden. Is in het Duits, maar wel interessant omdat hij de apparaten ook gewoon in huis test.
Opvallend is de enorme afval in de snelheid na de meterkast en hoe moeilijk het is deze snelheden te meten.
De test staat hier:
http://www.tecchannel.de/netzwerk/lan/2075536/gigabit_powerline_test_avm_fritzpowerline_1000e_versus_devolo_dlan1200/

Er gebeurt dus het zelfde als met Wifi, Hoe verder je weg bent hoe minder je krijgt.
Bij deze systemen wordt je door de meterkast en andere elektrische apparaten die rommel in het stroomnet veroorzaken uitgeremt,
de Wifi door muren en andere draadlose apparaten.
Maar ja zolang je voor een Full-HD stream maar 6,5Mbps nodig hebt gaat het nog :)
 
Ik ben ook al een tijdje aan het "prutsen" om hier overal draadloos goed werkend te krijgen, en ondanks de tips die ik van BT en andere gehad heb wil het niet naar mijn zin werken.

ik heb dus een paar weken besloten om de schop maar in de grond te zetten, en een kabel naar buiten te werken, en binnen en buiten een switch te hangen, en de hoofdpc's bekabeld te houden.

Nou nog eens een keer er voor gaan zitten hoe de intussen aangeschafte routers en homeplugs ( waren aangesloten volgens beschrijving, maar de download viel terug van 200 naar 6,5  :o ) , als accespoint en dergelijke gebruikt kunnen worden.

Maar dit is natuurlijk niet de oplossing voor de topicstarter.
 
De oplossing voor de topikstarter is een nieuwe Powerline maar dan een 1200Mbps met een ac Wifi dan heb je
op het moment voor privegebruik de best mogelijke oplossing zonder kabeltjes trekken.
Zoiets als bijvoorbeeld dit:
http://www.devolo.com/de/Produkte/dLAN-1200+-WiFi-ac
Is te koop van af ? 120,-- of meer.
 
Ik heb een tijdje geleden ook een test gezien van de Consumentenbond of hardware.info of zoeits. Daarbij waren de TPLink 2de of 3de. Devolo kwam niet in de top 3 voor en waren veel te duur. Toen was misschien die nieuwste Devolo er nog niet en kostten de langzamere Devolo's ook al dik over de 100 euro.

September verleden jaar is er een nieuwe test gedaan voor snelheid over het stroomnetwerk. Ook daar hebben de TPLink weer gewonnen (de TL-PA6030), en de Zyxel PLA5202 EN de TPlink TL-PA6010 beiden als tweede voor de beste prijs/prestatie verhouding.
Helaas zijn hier geen Fritzdingen in meegetest, wel 1 Devolo die het ook weer niet haalde.
http://nl.hardware.info/reviews/5625/2/9-600-mbps-powerline-kits-vergelijkingstest-strijd-tegen-de-storing-deelnemers

Als je op het einde van de test van de link van Zardos kijkt, zie je dat de redactie daar ook 3 toestellen adviseert, waaronder de al door mij genoemde TP-Link AV500.

Ik zie daar geen Devolo tussen staan. De Devolo heeft qua Wifi op afstand wel minder fluctuaties dan de AVM en de TPLink, maar is wel een 40 euro duurder dan de geteste AVM Fritz adapter.
De Devolo is mijns inziens te duur voor hetgeen hij presteert. En als je buiten een stopcontact hebt, dan heb je dus ook nauwelijks last van overbrugging van afstanden, behalve dan over het stroomnet. En juist in het stroomnet doet de Devolo in de Duitse test AVM<->Devolo het nauwelijks beter dan de AVM, niet noemenswaardig verschil als ik het goed begrepen heb.

Als geld niet uit maakt en je wil een stabielere wifi op afstand, dan moet je bij Devolo zijn volgens die test inderdaad. Jammer dat ze daar alleen het verschil tussen AVM en Devolo getest hebben en niet ook de andere merken.
Alhoewel de conclusie van de redactie op het einde, met 3 andere merken, ook al veel zegt. Het grappige is dat TPLink in elke test wel in de Top 3 staat met een apparaat.
 
Kijk in je aangegeven test eens onder 2 streams met storing dit is het meest echte resutaat en hier zit geen meterkast tussen.

Wat er aangegeven wordt onder "Das empfiehlt die Redaktion:" is reklame voor hun eigen tests van gelijksoortige apparaten.

Als je dan de test van de tp-link door leest zien op de laaste pagina dat deze aan het einde 15,7Mbps overhoud.
Dit is hem:
http://www.tecchannel.de/netzwerk/lan/2038800/test_tp_link_tl_pa511kit_av500_gigabit_powerline_adapter/

Het is gewoon: Wat je er aan het begin meer in stopt komt er aan het einde meer uit.
Dit is vooral belangerijk als je konstante streams hebt of er met veel users tegelijk gebruik van maakt.

Avm Frtitz heeft nog geen Powerline met een ac Wifi aan het einde, die is in voorbereiding.
De TL-PA8010P KIT is wel Powerline 1200 maar zonder Wifi, hier mee kun je dan met een extra Wifi
unit de TL-WPA4220 dan Wifi N.

En wat naturlijk komt kijken is wat je er voor uit wilt geven.
De AVM zal meestal de duurste zijn dan Devolo en dan TP-Link, dit allen al omdat de eerst 2 in
Duitsland gemaakt worden.
Tp-Link zal ook wel binnenkort met zo?n produkt komen wat net zo goed is en dan naturlijk
een stuk goedkoper is.

Als ik iets nu nieuw moest kopen zou ik toch de hoogst mogelijk standaard nemen omdat ik dan met
het oog op de snelle ontwikeling en het feit dat als het een keer hangt en geinstalleert is,
het toch meestal een paar jaar blijft zitten.

 
Het is gewoon: Wat je er aan het begin meer in stopt komt er aan het einde meer uit.
Dat klopt, maar dat is van toepassing op al die homeplug apparaten.

Daarnaast is die AV500 niet gelijkwaardig aan die Devolo 1200+ want feitelijk zou je die Devolo met de TP-LINK AV1200 moeten vergelijken.
Het enige nadeel is dat deze AV1200 ook geen wifi heeft en alleen stopcontact snelheid zoals je zelf ook al aangaf.
Er is nog een andere optie en da's een wifi router of ap aan zo'n homeplug hangen. Maar als je zoiets niet hebt liggen wordt het wel weer extra duur.

Qua prijs valt AVM trouwens best mee hoor. Ik dacht ook dat die het duurst zou zijn, maar dat viel best mee, die blijken ongeveer gelijk te liggen met de TPLink toestellen, misschien iets duurder maar niet veel. De Devolo is qua prijs echt een behoorlijk verschil.

Als ik nu zoiets snels zou moeten kopen met AV2 standaard dus, dan zou ik persoonlijk wachten tot TPLink met een wifi versie van de AV1200 komt en AMV ook. Zal niet lang meer duren. Ben benieuwd hoe de testen dan gaan uitvallen.
Maarja als Eendenteam nu iets wil hebben, dan hebben ze in elk geval genoeg leesvoer. ;)
 
Vooralsnog, want het is al snel te veel bomen en dan zie je het bos niet meer, denken we dat dLAN 1200 Mbps met WiFi via ac het beste zou zijn. We zullen eens zoeken, naar de beste prijs
 
Poeh net eens gekeken naar prijzen maar 189 Euro (bij Media Markt)  voor zo'n dLan 1200+ is wel erg veel en helemaal als je dit commentaar leest uit een test van computertotaal:

ComputerTotaal zei:
Toch hadden we meer verwacht van deze nieuwe generatie powerline. Er is namelijk wel een heel groot verschil tussen de 1200 Mbit/s op de doos en de 267 Mbit/s die je in het echt haalt

Hier: test van ComputerTotaal
 
Hier nog een test van wifi repeaters:

Praxistest: Was bringt ein 11ac-WLAN-Extender

Blijft aan het einde meestal meer over dan bij de powerlines die in een andere groep van de meterkast werken.
Maar je moet dan ook een ac router hebben.
als het gaat om je Internet met een aansluiting van 50 -100 Mbps door je huis te verdelen heb je aan een Wifi N genoeg,
ga je in je interne netwerk grote paketen heen en weer sturen heeft een Wifi AC nut.

Het hang allemaal van zoveel faktoren af, muur dikte, grote van het gebied en andere omgevings variabelen.
Iedereen moet voor zich zelf inschatten wat hij nodig heeft, en hier bij wordt je alleen door proberen wijzer.
Het zou makelijk zijn als je de apparaten zou kunnen testen en bij niet goed funktioneren omruilt en het volgende probeert.

Veel succes met je keus eendenteam, hoop dat je nog een keer schrijf hoe je het opgelost hebt en hoe goed het werkt.
 
Dat is exact wat ik schreef Eendenteam. En daarom viel het me dus ook op dat de TPLink toestellen in elke test in de top 3 weer terecht komen.
Hoe dan ook is het wel zo dat een goede werking altijd van diverse factoren afhankelijk is zoals Zardos ook al aangaf.

Devolo is gewoon veel te duur voor hetgeen je er voor krijgt. Ik zou me bij AVM of TPLink houden.

Succes met je keuze.
 
Poeh wordt er allemaal niet eenvoudiger op

@Blacktiger: precies, dan toch maar eens (beter) op de tplink focussen, alhoewel.... (zie onder)
@Zardos: WiFi N hebben we via een linksys (X3500, dual band) modem. Met WiFi AC bedoel je toch WiFi via het stroomnet....?

Vraag 1: Wat is eigenlijk de maxiale WiFi snelheid. Dat is toch 300 Mbps, want dat halen we nu als maximum in de keuken en woonkamer.

Als dat inderdaad max 300 Mbps is, dan is de dlan 1200+ van devolo toch de beste optie denken we samen (i.v.m. WiFi) met de tp-link WPA4220 (zoals door Zardos aangegeven). Want... de dlan1200+ (zonder WiFi) kost 75? (zie hier) en de WPA4220 kost rond de 65? (zie hier). Samen dus rond de 140?. Dat is dus ong 40? minder dan de dlan 1200+ met AC WiFi.


Vraag 2: Als 300 Mbps de maximale WiFi snelheid is waarom dan een powerline er bij kopen want dan volstaat toch de tp-link WPA4220. Het gaat ons uitsluitend om WiFi (in de tuin en in huis).

Is de max WiFi snelheid hoger te krijgen dan 300 Mbps, dan wordt het weer een ander verhaal en moeten we verder zoeken...pffff....

Overigens is er ook de tp link 8030p (vanaf 113?), maar deze heeft geen WiFi, dus die valt dan weer af omdat eerder genoemde combinatie goedkoper is.


Vraag 3: Stel we kopen een tp link WPA 4220 is deze uit te bouwen door meerdere units te kopen of moeten we dan 2 complete setjes (met ieder 2 units) kopen en dus 2 kabels naar modem. Waarbij de setjes onderling elkaar natuurlijk weer kunnen be?nvloeden/storen. Liefste hebben we dus een base unit welke met kabel is verbonden met modem en op het stroomnet zit en daarnaast 2 (of 3) andere modules, die dan WiFi verzorgen in de tuin (unit 1) en WiFi op de eerste verdieping in huis (unit 2) en eventueel op de tweede verdieping (unit 3). Vraag is dan wel of bijv. die WPA4220 units los te koop zijn.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan