Zonnepanelen, tips gevraagd?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.172
Waarderingsscore
575
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Vraag: Ik wil in ons nieuwe buitenverblijf de boel die er in moet komen gaan voorzien via zonnepanelen, maar wat heb ik nodig? 

Er komt 12 volt ledverlichting in, een mediabox, en een beamer (220 V ).
En indien mogelijk ook nog een geluidssysteem en een kleine platte tv. 

Nou ben ik aan het zoeken wat ik het beste kan gebruiken, om dit rechtstreeks via een paar zonnepanelen te gaan doen. Deze bijvoorbeeld.

De vraag is dus of ik bovengenoemd materiaal aan kan sluiten en laten werken op deze set?

Wie heeft er voor mij een goede [betaalbare]  tip?
 
Ik heb 25 zonnepanelen totaal ca 4000Wp

Opbrengst per jaar ca 3600kwh op de zuidkant dus rendement ca 90%

Investering 5200? opbrengst per jaar ca 720? terugverdientijd ca7 jaar

Nu die 275wp van jou rendement 90% Ook al woon je  meer in het zuiden. Dus ca 250kwh

Energie prijs 20ct per kwh dus opbrengst 250 x 20ct = 50 ? per jaar

Investering 800 + 100 voor stellage = 900? terug verdien tijd  18 jaar .

Je heet toch geen Henk h?? :rolleyes:
 
Heb hier 23 liggen totaal 6210 kwh.
Jaar opbrengst  5500kwh.
Je moet er wel rekening mee houden dat omvormer aan lichtnet aangesloten word met een B25 automaat met dif afgezekerd word.
Zal bij jouw denk ik een B20 worden.
Daar de omvormer zonder aangesloten op het net niet werkt.
Moet wel zeggen ligt aan welke type dat je hebt.
Maar zult dan opslag moeten regelen.accu .
Wij krijgen elk jaar leuk bedrag terug.
Zijn van 290 per maand naar 75 gegaan.
Alleen jammer dat het grootste deel netwerkkosten zijn.
Die we nu betalen.
Mochten de tesla  accu's goedkoper worden  dan komen die er
En de kabel van beheerder gekapt.
 
Je vergeet ook de prijs van de accu om de stroom op te slaan voor de momenten dat je geen daglicht/zon tot je beschikking hebt.
En dan nog een omvormer naar 220 volt, weet niet hoeveel watt je gaat gaat gebruiken.
Ik was voor mijn tuinhuis 4 panelen, 2 gelaccu's en omvormer, 2000 watt, kabels ruim 1750 euro kwijt.
 
Bij de zonnepanelen van"deze" van freggel zit een omvormer . Dus panelen plaatsen onder een hoek( stellage) platen koppelen indien nodig verbinden met bijgeleverde micro omvormer, mains stekker van omvormer in 230 wandcontactdoos. Klaar.

Uitgaande van aanwezige 230v heb je dan geen opslag accu nodig. .

Zo kwam ik tot mijn berekening van "deze"
 
Klopt zijn er " maar" twee dan is het de omvormer in wcd.
Is een bijdrage van stroom aan wat freggel wil aansluiten.
Maar alle beetjes helpen.
 
Maar 900? neertellen en pas na 18 jaar het terug verdient te hebben mits die platen of de micro-omvormer dat overleven. Lijkt me geen goede investering . Op zoek naar iets wat minder dan de helft kost.

Je energie rekening met 4?/ maand zien dalen lijkt me een gesnipperde ui na die uitgave
 
volgens mij een zinloze actie.
Als je echt wat wil knal dan ongeveer 4000 wp op je dak.
Verdien je ook het andere stroomverbruik mee terug.
Ik heb zelf 18 panelen op me dak gemiddeld over 2 jaar, 4150 kwh per jaar.
Nou komt het deze installatie en een nieuwe ketel (gas-besparing 30%) investering nul.
 
Bedankt voor de tips mannen, maar ik wil voorlopig geen grote investering meer doen, want de kosten van de tuin vallen al ?4.000,- hoger uit dan begroot, maar ach dan is het gewoon echt af! 

Mijn idee was, omdat ik hier met alles wat er aangesloten is al aan de maximale belasting zit in mijn meterkast, om deze te ontlasten met een paar zonnepanelen voor de dingen die in het prieel moeten komen,
en dacht het met de set die ik liet zien in de link daarmee wel te redden, want het is vooralsnog echt niet onder het motto van besparen of geld terug krijgen.
 
misschien eens hier kijken    https://www.bva-auctions.com/auction/index/27430
 
Overbelast?

Mijn hoofdzekering is 35 A

Kookplaat 6000 watt = 34.7A
Magnetronoven 2000watt=8.7A

Radio tv installatie 500watt(gok) =2,2A
Airco 2000watt=8.7A
Wasmachine en vaatwasser 3000watt= 13A
Wasdroger 2000watt= 8.7A
Koelkast amerikaans 500 watt =2.2 A

Kortom totaal  bijna 80 Amp

Ik heb alles gespaart om te draaien en alles in een klap aangezet en een uur laten draaien , De meter in de meterkast tolde zijn rondjes

Maar gewoon draaien.

En hoe komt dat dan? De hoofdzekering is een traag type , voordat die de geest geeft moet hij ca 2,5 maal de stroom door zijn draadje krijgen voordat hij de geest geeft. Dus ca 90A

Daarbij nemen de kookplaat en koelkast en airco en wasmaschine en vaatwasser niet de maximale stroom continue af maar gaan stapsgewijs.

Dus maak je niet druk om de maximale belasting die kan factoren hoger liggen dan de waarde van de hoofdzekering en mij lijkt het sterk dat je in een keer continue het maximale vermogen blijft afnemen.


Wel is het verstandig de energie slurpende apparaten apart te zekeren.

Bv kookplaat apart
Airco apart
Droger en wasmaschine beide apart.

En geen lasapparaat aansluiten anders vliegt de hoofdzekering van de hele straat uit, ook geen hennep kweken?

Daar heb je meestal 3 fase voor nodig.

Dus geen paniek opdat je denkt dat je hoofdzekering op hrt randje staat en doorknalt .


 
Als je op het net zit aangesloten heeft het nooit nut om het off grid met accus te gaan doen, behalve als je geld wil verspillen.
Ik heb die fout ook gemaakt. tot ik op een zonne forum een vraag ging stellen ze me daar hebben uitgelegd dat het geen nut heeft.

Wil je er gewoon eens mee spelen hoeft freggel alleen maar een keer hier koffie te komen drinken. ik heb nog een 250 watt paneel met glasschade die nog genoeg spanning geeft een accu en omvormer en kabels heb ik ook voor je.
Gr Blokker
 
Thanks voor de trip Blokker, ik houdt deze in mijn gedachte!
 
Blokkee1 heeft volkomen gelijk.

Accus komen in beeld als je je laat afsluiten  bij het electrabedrijf.

Maar dan moet je wel genoeg zonnepanelen hebben met overkill omdat het rendement van die panelen terugloopt.
Dan kan het rest vermogen opgeslaan  worden in accuus , die ook weer niet eeuwig meegaan.

Als iedereen zonnepanelen neemt waar laat de energiebbedrijven dan hun restenergie. Lees inkomsten..

Dat betekent dat je als eigenaar van zonnepanelen als ondernemer gezien gaat worden en dat betekent betalen. Betalen betalen..

En die toka van het ministerie wil hebben dat iedereen voor 2020 een slimme meter heeft zodat precies door electrabedrijf gezien kan worden wat je zelf met de zon geleverd hebt. En dat dan in zijn geheel belast gaat worden

Geen ontkomen meer aan dan. En dan is het misschien tijd voor ontkoppelen en overgaan op accu's

Daarentegen is er veel beweging in zonnepanelen. Zowel technisch als formaat bv dakpanpanelen en nog meer.




 
Dat betekent dat je als eigenaar van zonnepanelen als ondernemer gezien gaat worden en dat betekent betalen. Betalen betalen..
Is daar al niet mee begonnen? Want ik las dat sinds niet al te lange tijd, je geld moet betalen aan de netwerkbeheerder om de stroom die je over hebt terug het net op te sturen. Transportkosten. Deze zouden hoger zijn dan het bedrag wat je aan de teruggestuurde stroom krijgt van de energiemaatschappij.

Jullie hebben er ervaring in dus weten daar misschien meer over?
 
was sprake van.
Is nog niet zo, voorlopig wordt duurzaamheid nog gestimuleerd maar
als het gemeen goed is geworden gaan ze wel een heffing bedenken
ook als compensatie voor verminderde gasopbrengsten.
Maar voorlopig is het nog erg voordelig.
 
Ik werk op een chemie park die ook zijn eigen energie opwekt en het overige gaat op het net.
Daar heb ik een paar jaar geleden van een energie maatschappij gehoord dat je in 2020 nog 9 cent voor je opgewekte energie krijgt.
 
Daarom krijgt ieder huis een slimme meter wat ik in een van mijn vorige replies heb gezegd.
Nu heb je eenndomme meter, ik tenminste die de 2 kanten kan draaien linksom bij teruggave rechtsom bij afname. En laat de energie maatschappijen maar eens raden wat ik verbruikt heb en teruggeleverd heb.Vandaar die slimme meter. Die registreerd alles en dan krijg je terug waarvoor de energiebedrijven energie inkopen dus kaal zonder rijkstoeslagen.
Gelukkig heb ik mijn installatie dan al terugverdiend..


Maar als dat gaat gebeuren dan vrees ik het einde van aanschaf zonnepanelen door particulieren. Dus dat gaat niet gebeuren die 9ct teruggave is mijn mening.

Ook is er sprake van een vast bedrag per jaar als belasting, net als in Belgie en ik dacht in duitsland van ca 250-300?
 
Het ook nooit goed hier in Nederland! 

Dan ga je voor 100% groen, en moet je nog betalen???

Daarom wil ik een paar dingen hier gaan voorzien van zonnepanelen om de maandelijkse lasten naar beneden te krijgen.
 
Grappig......
Ik ben bezig mijn caravan standalone te maken.
De test versie werkt goed en ik ben voor 2 panelen 2x 100w = ? 90
Omvormer 4000w piek 8000w = ? 75
AMG solar accu 104 amp = ? 205
Solar controller 20 amp = ? 15
Verder een paar goeie accuklemmen = ? 22,50
Verder komen er wat stekkers en wat draad.

Hiermee draai ik nu op de camping met oventje, koffieapparaat en tv+ sat. ontvanger en waterkoker.
Alles kan tegelijk aan en er kanlt niets uit.

Verder komt bijna alles uit china behalve de accu.

Misschien heb je er wat aan. Suc6

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan