Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

Tja... zo zie je maar...
 
Ja puzzel 42 moet ik nog.:)
Maar ik hield het voor gezien toen ik 70/3 ging doen, want dat had ik wel gezien, maar dan kom je weer op zo'n oneindig getal achter de komma uit.
Ik doe niet graag breuken omdat in veel gevallen (zoals met 1/3) dit niet goed met de rekenmachine van de pc is te doen. Leeftijden in breuken ben ik al helemaal niet blij mee.

Ik stuur je eens een pm want met zo'n berekening kom ik uiteindelijk op een dubbele breuk uit (1/3 die ik weer door iets moet delen) en dat wordt me te gek. Maar ik zal wel iets fout doen.
 
Black Tiger;225951 zei:
Ja puzzel 42 moet ik nog.:)
Maar ik hield het voor gezien toen ik 70/3 ging doen, want dat had ik wel gezien, maar dan kom je weer op zo'n oneindig getal achter de komma uit.
Breuk niet uitrekenen, dus laten staan.
 
Ik heb al wat hulp via pm van Eendenteam, maar ik kom er nog steeds niet uit.
Blijf met 4T zitten die ik niet kan uitrekenen, ik heb ook een hekel aan leeftijden in maanden en rekenen in breuken bij algebrak. Dat is daar de reden van.:)
 
Nou ik was dus schijnbaar wel goed bezig. Alleen vind ik dat soort leeftijden niet kloppen. Als iemand je vraagt hoe oud je bent zeg je dat ook niet op die manier.:biggrin:

Maar oke... volgende keer misschien wat realistischer.:)
 
BT proficiat met de goede oplossing van puzzel 42 ,
@eendenteam puzzel 42 oplossing kan geplaatst worden.
 
en die idiote leeftijden van bv ik noem maar wat 8,66666 jaar hebben we te danken aan die mafkees ik dacht paus Greogorius de zoveelste , die het nodig vond om in een jaar 12 maanden te proppen ipv 10 maanden.
dus alles achter de komma moet vermenigvuldigd worden met 12 om maanden te krijgen . wel eenvoudig als je dat weet en onthoud

Met de tijd is het nog erger gesteld
1,3 uren is iig 1 uur en achter de komma moet nu met 60 vermenigvuldigd worden om minuten te krijgen dus 0,3 x60 = 18 minuten
1,3 uur is dan 1uur en 18 minuten ....


Stom reken stelsel hebben we ons aan moeten leren ;-))
 
Klopt, ik had mezelf op het verkeerde been gezet vanwege 2 redenen.
a.) Normaliter heb je in puzzels meer kloppende getallen, dus niet 0,8333325.
b.) Ik was aan het denken van een jaar heeft 12 maanden dus delen door 12. Maar het moest vermenigvuldigen met 12 zijn.

Dus wat a betreft zijn het voor een puzzel wel vage getallen, maar wat b betreft was het mijn fout.:)
 
PUZZEL 45 Ik denk dat deze pittig is

Op de Markt staat een vrouwtje met een berg eieren
Op de vraag hoeveel eieren ze heeft antwoord ze
ik kan helaas maar tot 100 tellen maar ik weet

Als je de totale aantal eieren door 2 deelt dan blijft er 1 over
Als je de totale aantal eieren door 3 deelt dan blijft er 1 over
Als je de totale aantal eieren door 4 deelt dan blijft er 1 over
Als je de totale aantal eieren door 5 deelt dan blijft er 1 over
Als je de totale aantal eieren door 6 deelt dan blijft er 1 over
Als je de totale aantal eieren door 7 deelt dan blijft er 1 over
Als je de totale aantal eieren door 8 deelt dan blijft er 1 over
Als je de totale aantal eieren door 9 deelt dan blijft er 1 over
Als je de totale aantal eieren door 10 deelt dan blijft er 1 over
En tenslotte als je de totale aantal eieren door 11 deelt dan blijft er niets over

Hoeveel eieren heeft het vrouwtje
 
PUZZEL 46

speciaal met "hele" jaren voor BT


Piet's zoon Daniels leeftijd is exact 1/5 dat van Piet . Over 21 jaar, zal Piet 2keer zo oud zijn als Daniel.
Betty de moeder is precies 7 maal de leeftijd van haar dochter Jessica.
Over 8 jaar zal Betty 3 keer zo oud zijn als Jessica.

Hoe oud zijn Daniel en Jessica nu
 
PUZZEL 47

Ik moest van mijn moeder postzegels kopen
postzegels van 3ct, 9ct, 11ct 17ct en 21ct.
Van 3 types moest ik 8 stuks kopen en van 2 types 9 stuks.
Op weg naar het postkantoor was ik meer bezig met spelen en wist niet meer van welke ik er nu 8 en 9 moest kopen.
Gelukkig had mijn moeder me precies gepast geld gegeven nl 5 euro en de postbode was zo vriendelijk me de juiste postzegels mee te geven .

Met welke postzegels verliet ik het postkantoor.
 
the matrix;225982 zei:
PUZZEL 45 Ik denk dat deze pittig is
Nee hoor helemaal niet pittig. Alleen zijn wel meer dan 20.000 eieren, ja zelfs meer dan 25.000 :biggrin::biggrin::biggrin:
Ik heb overigens maar de kleinste uitkomst genomen; er zijn er dus meerdere ;)

Moet je de uitkomst ook nog wiskundig hebben?
Zo ja dan mag je die mij toesturen want dat is me een werk om al die vergelijkingen in te tikken. Uit mijn hoofd: stuk of 11 met 2 onbekenden telkens.
Ik kan hem wel wiskundig uitwerken maar zoals gezegd hele hoop werk.
 
Heej rekenwonder :neenee: Flauwekul die bewering dat de uitwerking een stuk 0f 11 vergelijkingen zijn.

Ja je het makkelijk afmaken met excel ;-)) en dan zeggen makkie, maar de oplossing gieten in een werkzame en betrouwbare formule , ho maar .

Niet iedereen beschikt over de kennis met Excel

Inmiddels met PM de berekening en de formule naar je gestuurd. Zodat je de oplossing kunt verwoorden hahahahhahha

LOL
 
PUZZEL 48


LOL

Volgens de berichten staan er momenteel in Nederland 500 vrachtwagens paraat met sneeuwschuivers.

Deze zijn in staat om in 2uur 3200km snelweg sneeuwvrij te maken ,
Wat is de snelheid van die vrachtwagens :sleep: :stupid:

Je mag stellen dat er 4 naast elkaar rijden.

Volgens mij kun je die op de fiets bijhouden.
 
Puzzel 45 sla ik over, dat laat ik jullie uitvechten, want theoretisch kan het m.i. niet.:biggrin:

Puzzel 46:
speciaal met "hele" jaren voor BT
Woeaargh... ja maar vervolgens staan er breuken in de opgave, jakkes.:)
 
Puzzel 46 ingeleverd en Puzzel 48 loop je zelfs te voet nog voorbij.:)
 
BT proficiat met de opgeloste puzzels 46 47 en 48

Puzzel 45 is wel theoretisch uit te rekenen, eendenteam is mi overtuigd
Mocht je ge?nteresseerd zijn in de uitleg?? PM
 
Van puzzel 45 klopt geen bal danwel de vraagstelling is totaal verkeerd.:biggrin:
@Eendenteam: 25000/9=2777,7777777 om maar een voorbeeld te noemen, de uitkomst is dus niet dat er 1 over blijft. Zelfde geldt voor alle andere getallen.:)
Ik heb de oplossing gehad maar daaruit blijkt mij alleen dat de vraagstelling totaal onjuist is. Vond het al niet kunnen zoals het er stond.
 
het antwoord is niet 25000 maar 25201 eieren (minimaal)

Om 1 ei over te houden moet je van dit totaal even 1 ei apart leggen
dan hou je er 25200 eieren over

deze 25200 eieren MOETEN deelbaar zijn door 2 3 4 5 6 7 8 9 en 10 en gehele getallen opleveren

die ene apart gelegde ei is dan diegene die je steeds overhoudt.

Het totaal 25201 is perfect deelbaar door 11 met rest 0

Kun je rekenen ,????? reken dan niet op mij ;-)
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan