Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

the matrix;225795 zei:
PUZZEL 39

Een beer gaat aan de wandel, hij of zij wandelt eerst precies 1 km naar het zuiden [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
Waaaahhhh Puzzel 40 sneeuwt nu onder na de geplaatste oplossingen
 
PUZZEL 41


Gedurende een puzzel maraton scoorden 6 spelers een totaal van 103 punten,
Iedere speler behaalde punten !!!

De 1e speler scoorde de helft van de punten van de 2e speler

De 2e speler scoorde helaas 6 punten minder dan de 3e speler.

De 3e speler was ook niet zo slim en scoorde 2/3 van de punten van speler 4

De 5e speler scoorde het verschil van speler "1" en speler "4" aan punten

en tenslotte scoorde de 6e speler 14 punten minder dan de 5e speler

Hoeveel punten scoorde de 6e speler ??????
 
@Eendenteam: V.w.b. puzzel 39, die had ik al ingediend en had hem goed. Het kan inderdaad als je precies weer terug naar het noorden gaat, dus no problemo daar.
V.w.b. die 38 tekendingens, ik heb gewoon geen zin om te tekenen.:)

@Thewizzard: Ja ik dacht ook dat degene die het raadsel plaatst uiteindelijk ook de oplossing zou plaatsen?

p.s. 40 en 41 sla ik over.
 
Ik kan niets plaatsen zoals het eendenteam doet en geef het eendenteam opdracht wanneer de meerderheid het goede antwoord heeft gegeven de oplossing te plaatsen.

Zoiets en Thewizzard , nooit iets van gehoord
 
Zo is het wij plaatsen de oplosingen/uitwerkingen vd puzzel nadat the matrix heeft gezegd publiceren maar. Bovendien heb je nu nagenoeg alles in hetzelfde format en dat is ook belangrijk. Ander voordeel is dat in dit draadje niet de oplossingen direct zichtbaar zijn, maar je moet eerst klikken; een bewuste keuze dus.

Inderdaad: the wizzard heeft hier niks gevraagd. Black Tiger zit mogelijk hier zijn PM te beantwoorden ...hahaha...toch een klap gehad van die val op de box :biggrin::biggrin::biggrin:
 
Misschien kan het format dan iets aangepast worden.:)
Ik vind het <=> gebeuren af en toe toch wat onoverzichtelijk werken omdat er in de formule zelf vaak ook al zoveel tekentjes staan.
Misschien kunnen afleidingen dan gewoon op een nieuwe regel?

Euh... welke box? Er was alleen een kist maar daar ben ik niet op gevallen want ik was zo slim om die ladder niet op te gaan.:biggrin:
 
Black Tiger;225856 zei:
Misschien kan het format dan iets aangepast worden.:)
Ik vind het <=> gebeuren af en toe toch wat onoverzichtelijk werken omdat er in de formule zelf vaak ook al zoveel tekentjes staan.
Misschien kunnen afleidingen dan gewoon op een nieuwe regel?

Euh... welke box? Er was alleen een kist maar daar ben ik niet op gevallen want ik was zo slim om die ladder niet op te gaan.:biggrin:
<==> (of eigenlijk: <=>) is in zulke gevallen het enig juiste teken en daarmee dus een wiskundig teken.

Ah sorry je hebt gelijk: box moet zijn kist
 
Dat het een wiskundig teken is, is me bekend, maar wil niet zeggen dat de overzichtelijkheid niet beter kan, met name voor mensen met lagere wiskundige opleidingen.:)
 
Black Tiger;225863 zei:
Dat het een wiskundig teken is, is me bekend, maar wil niet zeggen dat de overzichtelijkheid niet beter kan, met name voor mensen met lagere wiskundige opleidingen.:)
Ah ok en we doen het al zo uitgebreid; de meeste opgaven kunnen we in een paar regels oplossen maar doen dat bewust niet ;)
 
PUZZEL 42


Tommy: "Hoe oud ben jij, Mama?"

Mama: "Uhm even denken Tommy. Nou om precies te zijn, zijn je vader jij en ik 70 jaar"

Tommy: "Wauw dat is wel veel , hoe oud ben jij Papa?"

Papa: "Ik ben precies 6 keer ouder dan jij."

Tommy: "Zal ik ooit de helft van jou leeftijd zijn, Papa?"

Papa: "Ja, Tommy; en als het dan zover is dan is onze gezamenlijke leeftijd precies 2 keer zoals nu.

Tommy: "Ik denk dat ik maar naar bed ga want ik snap hier niks van"


Help Tommy eens een handje en bereken hoe oud deze drie mensen zijn.
 
En waar blijven de antwoorden van de overige puzzels?? Alleen het eendenteam heeft zijn huiswerk gedaan.

Of is het zo wel genoeg geweest??
 
Ik heb me voor 40 en 41 afgemeld, ik wacht tot er weer leukere c.q. makkelijkere puzzels komen.

Puzzel 42:
Papa: "Ja, Tommy; en als het dan zover is dan is onze gezamenlijke leeftijd precies 2 keer zoals nu.
Wat bedoeld men hier met "onze gezamenlijke leeftijd"? Ik neem aan de gezamenlijke leeftijd van alle 3 de personen?
Overigens weet ik hier niet echt hoe ik deze laatste moet noteren.
Kan dat als volgt:
(P+X)+(M+X)+0,5P=140
of
(P+X)+(M+X)+2T=140

Ik kom ook hier niet uit, blijf met een onbekende zitten en krijg de leeftijd niet terugberekend.
 
Black Tiger;225898 zei:
Puzzel 42:

Wat bedoeld men hier met "onze gezamenlijke leeftijd"? Ik neem aan de gezamenlijke leeftijd van alle 3 de personen?
correct !

Black Tiger;225898 zei:
Overigens weet ik hier niet echt hoe ik deze laatste moet noteren.
Kan dat als volgt:
(P+X)+(M+X)+0,5P=140
of
(P+X)+(M+X)+2T=140

Ik kom ook hier niet uit, blijf met een onbekende zitten en krijg de leeftijd niet terugberekend.
Zo lukt het je ook niet ;) Je hebt overigens prima het onbekende aantal jaren op X gesteld, was ook niet zo moeilijk. Je moet dan wel dat aantal X jaren bij iedereen optellen. De formule wordt dan:

(P + X) + (M + X) + (T + X) = 140.
Nu zal het je wel lukken toch als je deze vergelijking hebt en je weet ook de 1e vergelijking uit het gegeven.... Wedden dat je dan X kunt berekenen. Vervolgens heb je het 3e gegeven waar je die X in kunt vullen. De rest is simpel.

Ook hier geldt: opgave in stukken hakken en vergelijkingen defini?ren ==> TIP: uit de gegevens haal je 4 vergelijkingen
 
PUZZEL 43



Ik heb op de bank 100 euro staan en moet 6 overboekingen plaatsen van precies 100 euro
Nu heb ik iets merkwaardigs ontdekt nl ik hou schijnbaar toch 1 euro over.


overschrijving restant
1) €50 ------ €50
2) 25 ------ -- 25
3) 10 ------ -- 15
4) 8 --- ------- 7
5) 5 --- ---- --- 2
6) 2 --- ---- -- - 0
----------- --- ---
opteld:€ 100 -- € 99

Heb ik gelijk???
 
PUZZEL 44

Vereenvoudig onderstaande vergelijking

(x - a) * (x - b) * (x - c) * ... * (x - z) = ?



... staat voor enzovoort
 
Je moet dan wel dat aantal X jaren bij iedereen optellen. De formule wordt dan: (P + X) + (M + X) + (T + X) = 140.
Over X jaar zou de leeftijd van T de helft van P zijn, dus ik had al meteen 2T gerekend. Maar dat was niet goed.
De juiste formule had ik voorheen ook al geprobeerd, kom ik ook niet mee verder.
Blijf ik nog met 3 onbekenden zitten (P, M en X). Dat schiet niet op, behalve dan dan 3X=70 misschien maar ook daar kan ik niets mee.

Ook hier geldt: opgave in stukken hakken en vergelijkingen defini?ren ==> TIP: uit de gegevens haal je 4 vergelijkingen
Volgens mij had ik die 4 vergelijkingen wel, maar als ik daar dan vervolgens niet mee verder kan, dan houdt het ook op.

Puzzel 44 is weer zoiets soortgelijks als we al eens hadden, die lust ik niet, sla ik dus ook over.:)
Puzzel 43 oplossing verzonden.
 
Black Tiger;225928 zei:
Dat schiet niet op, behalve dan dan 3X=70 misschien maar ook daar kan ik niets mee
Prima "tussen-oplossing". Kun je zeker iets mee !!!
Wat dacht van je van X uitrekenen (als breuk laten staan) dus X = 70 / 3

Neem dan de 3e vergelijking (P + X = 2 * (T + X)) en vul daar X in maar ook de 2e vergelijking (P = 6T). Je houdt dan een T waarde over. Daar kun je dus zeker wat mee; sterker nog je lost daarmee alles op.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan