Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

the matrix;225712 zei:
PUZZEL 36

Ik heb op ebay een dames ring gekocht samen met een prachtige handgeschilderde juwelen doos voorzien van een keramisch deksel voor 200?.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
the matrix;225763 zei:
PUZZEL 37

Drie generaties te weten kleinzoon, zoon en vader
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
TIP:

We hebben natuurlijk allerlei hulpmiddelen om wiskundige vraagstukken op te lossen.
Zo is er een tooltje waarmee je een aantal vergelijkingen met evenzoveel onbekenden kunt invoeren waarna die onbekenden keurig worden berekend. Bijvoorbeeld 2 vergelijkingen met 2 onbekenden of 3 vergelijkingen met 3 onbekenden enz. Handig om zelf puzzels te maken ;)

Die tool kun je hier downloaden.

Verder hebben we voor jullie een Excel Spreadsheet gemaakt waarmee je door invulling in de witte vlakken van de waarden van a, b en c de uitkomst kunt aflezen. Totaal kun je 4 wortelformules in 1 keer invullen. Daarnaast nog wat makkelijke dingen weergegeven zoals merkwaardige produkten e.d.

Spreadsheet kun je hier downloaden
 
joepie thanxs
dit maakt het rekenen een stuk eenvoudiger
Dus op zoek naar een taaie opgave ;-)

In principe was de ladder al voor menigeen een zware jongen.
 
the matrix;225792 zei:
joepie thanxs
dit maakt het rekenen een stuk eenvoudiger
Dus op zoek naar een taaie opgave ;-)

In principe was de ladder al voor menigeen een zware jongen.
Wel even de spreadsheet opnieuw downloaden: er zat een fout in welke nu is hersteld
 
PUZZEL 38

Nu even niet rekenen maar tekenen

Staat en Bos beheer levert voor ieder 4 in 1 (een) rij geplante bomen 100 euro.

Een slimme boer heeft 10 bomen geplant en vangt 500 euro ,

Hoe heeft hij de bomen geplant
 
PUZZEL 39

Een beer gaat aan de wandel, hij of zij wandelt eerst precies 1 km naar het zuiden, vervolgens precies een km naar het Westen en uiteindelijk precies een km naar het Noorden.

Hij komt nu exact op zijn vertrekpunt uit.

Welke kleur heeft de beer en waarom???
 
Ik ben het niet eens dat puzzel 35 maar 2 uitkomsten zou hebben.
Als je naar de tekening kijkt, heb je een laagste punt (roze lijn) en een hoogste punt) blauwe lijn).
Daar tussenin kun je ook de ladder nog traploos hoger zetten door ze gewoon wat dichter bij de bak te verschuiven. Waarom zouden er dan maar 2 uitkomsten zijn?
 
De ladder moet en de muur raken en de hoek van de bak.

Wanneer je de ladder verschuift bv de voet meer richting bak dan zal de top van de ladder de muur niet meer zal raken. De top komt dan los te staan.
Zo ook als je de voet van de ladder verder verschuift van de bak dan zal de ladder de punt van de bak niet meer toucheren en dat waren de voorwaardes . schuif je de voet van ladder voorbij het punt waarbij hij de punt en nog net de muur raakt dan komt hij weer los van de muur.


En dan hou je maar 2 oplossingen over waarbij en de punt van de bak en de muur geraakt wordt zoals eendenteam in de tekening heeft geschetst

En nee het is geen uitschuifbare ladder maar een vaste ladder van 4 meter
 
Wanneer je de ladder verschuift bv de voet meer richting bak dan zal de top van de ladder de muur niet meer zal raken.
Ah omdat de tussenruimte dan anders wordt. Maar schijn is die tussenruimte dus op 2 plaatsen wel weer zodanig dat ie de bak raakt.
Vaag gebeuren die ladders.:biggrin:
 
Euh.... daarom staat er ook zo'n dikke smilie achter.;)
 
Geen sorry nodig hoor, vergissen is menselijk.:)
 
Wie hebben er eigenlijk puzzel 38 en 39 al beantwoord? Waren in voorkomend geval de antwoorden in een keer goed?
 
Alleen het eendenteam heeft die vragen beantwoord, Ik denk dat BT en BH van de ladder in de bak zijn gedonderd bij het meten van de top . HAHAHHAHA
 
Nee, kon niet in de bak donderen want het was een gesloten bak heb je zelf gezegd.:biggrin::biggrin:
Puzzel 38 weet ik niet, ben niet zo'n tekenaar.
Puzzel 39 klopt volgens mij niet omdat je met die km west nooit exact op hetzelfde punt weer uit kunt komen. Maar ik stuur wel effe een pm.
 
Black Tiger;225829 zei:
Puzzel 38 weet ik niet, ben niet zo'n tekenaar.
Puzzel 39 klopt volgens mij niet omdat je met die km west nooit exact op hetzelfde punt weer puit kunt komen. Maar ik stuur wel effe een pm.
Voor Puzzel 38 hoef je geen "expert" in tekenen te zijn. Kan ook met kruisjes (waarbij 1 kruisje 1 boom is) : bijvoorbeeld

X X X X

Puzzel 39 klopt, je moet "out of the box" denken en uhhh na 1 km west moet je nog 1 km noord.
 
PUZZEL 40

Verdorie nog aan toe ben ik mijn rolmaat kwijt terwijl ik een speelgoedkistje voor lego wilde opmeten voor Sniklaas

Maar mijn brein werkt gelukkig nog perfect:

Ik herinner me dat de deksel 720 vierkante cm was

de voorkant was 800 vierkante cm.

en de zijkant 360 vierkante cm.

Wat is nu de afmeting van het speelgoedkistje
 
the matrix;225794 zei:
PUZZEL 38

[...] Staat en Bos beheer levert voor ieder 4 in 1 (een) rij geplante bomen 100 euro [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan