Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

Uitstekend Bert50. We hebben al weer wat vraagjes klaar.. :)
 
Pfffffffff.... door the matrix kwamen we er achter dat we in onze laatste puzzel een fout hebben gemaakt in de tekst. De nieuwe (niet onbelangrijke) tekst is in deze puzzel (puzzel 6) middels de rode kleur aangegeven.
Sorry voor het ongemak.
 
Niet gezien de aanpassing ik stuur je de oplossing eendenteam
 
Ik wil niet negatief overkomen maar ook nu weer krijgt zoonlief een negatieve leeftijd
 
Hmmm iets te voorbarig klopt wel leeftijd van zoon lief is idd een breukje .

Eendenteam zie oplossing per mail
 
Prefect gedaan the matrix. We wachten met de volgende puzzel even totdat BT en Bert50 al zo ver zijn. We denken dat zowel BT als Bert50 als the matrix als wij allemaal rond dezelfde tijd (ongeveer) algebra hebben geleerd, daarom zullen we de volgende keer twee puzzels plaatsen. Eentje is namelijk wel erg makkelijk als je de algebra lessen nog kunt herinneren en de ander is dan die met o.a. faculteit er in. Deze laatste is niet zo spectaculair maar vergt wel veel nadenken en rekenen.
 
Even just voor de duidelijkheid.
Met name dat "36" raadsel is wel mooi uitgelegd, maar gaat mij toch m'n pet wat te boven. Het eieren raadsel vind ik meer een "raad de uitkomst" ding dan iets wat je echt met vergelijkingen kunt uitrekenen. Als dat een paar dingen is oke, maar als je er al 10 moet gaan hebben gaat het mij te ver. Buiten dat ik het raadsel zo al moeilijk vind.

En nee, ik weet niet wat een factorial is, dus dat soort raadsels zal ik niet kunnen oplossen.

Het moet ook leuk blijven, dus als je er 2 tegelijk gaat plaatsen, is dat wat mij betreft geen probleem, maar dan duurt het langer eer ik ze af heb omdat ik ook nog een boel andere dingen te doen heb.:)

Ik heb slechts tot 3 Mavo wiskunde gehad en toendertijd snapte ik relatief weinig van algebra. Het meeste heb ik me zelf later geleerd met die leeftijdenraadsels, dus mijn kennis van Algebra ligt in elk geval lager als die van The Matrix, en zeker lager als die van Eendenteam.:)
Ik ga eens het nieuwe raadsel bekijken.

P.s. Een leeftijd behoort geen decimaal te hebben. Leeftijden worden normaliter niet in maanden uitgedrukt.;)
Maar we gaan proberen.
 
Black Tiger;225459 zei:
Ik heb slechts tot 3 Mavo wiskunde gehad en toendertijd snapte ik relatief weinig van algebra. Het meeste heb ik me zelf later geleerd met die leeftijdenraadsels, dus mijn kennis van Algebra ligt in elk geval lager als die van The Matrix, en zeker lager als die van Eendenteam.:)
Geeft niks en als je maar tot 3 Mavo wiskunde hebt gehad dan heb je een heleboel bijgeleerd. Petje af !

Black Tiger;225459 zei:
Ik ga eens het nieuwe raadsel bekijken.
P.s. Een leeftijd behoort geen decimaal te hebben. Leeftijden worden normaliter niet in maanden uitgedrukt.;)
Dat klopt. Heel soms zegt men ook wel de maanden er bij, maar dan alleen als er om wordt gevraagd. Gebeurt veelal bij hele kleine kinderen/babys... Echter het gaat hier om wiskunde en dan mag dat ;)

Maar een kleine tip en dan ben jij ook weer blij denken we...: Als je het uitrekent, kun je het zo doen dat je eerst de leeftijd van de moeder uitrekent en dat is een geheel getal. Pas op het allerlaatste moment ga je met die leeftijd van moeder aan de gang om de leeftijd van de zoon te bepalen en pas dan kom je op een decimaal uit.

Gegeven is immers: "Ik ben een kwart zo oud als mijn moeder" dus om de leeftijd van de zoon te bepalen deel je de leeftijd van moeder door .... En de leeftijd van moeder is nu eenmaal niet zo dat als je het deelt door ... dat er dan een geheel getal uit komt.

Valt wel mee dan toch.....
 
Ik vrees dat die opgave ook te hoog is , het is immers niet alleen rekenen maar ook inzicht en zoals in mijn dialoog met het eendenteam is mijn studie HTS elektronica met het exacte vak hogere wiskunde zeker verantwoordelijk voor de nodige inzicht in het "snel" oplossen van deze vraagstukken.

Ik vrees en dat is helemaal niet erg dat we een tandje terug moeten schakelen.
Ik begrijp wat BT bedoeld en ik ga op zoek naar de sommen die hij bedoeld.
 
PUZZEL 07
Hier een tussendoortje

Geen wiskunde voor nodig gewoon even nadenken en spelen met water:

Als je een lege 5 liter en een lege 3 liter fles hebt. En ongelimiteerde toegang tot water. Hoe kun je dan precies 4 liter krijgen ?

Succes
 
Hey die weet ik. PB verstuurd.
 
Das makelijk dat water raatsel, moet ik het in een PM doen.
Ja zal ik maar doen
 
PUZZEL 08

Gebruik exact (!!!) 4 keer het getal 4 in ieder antwoord om elke geheel getal tussen 0 en 50 te schrijven.
Je mag alleen de volgende operatoren/tekens gebruiken: + - x / () ^2 √ , !

Dus:
+ <-- is optellen
- <-- is aftrekken
x <-- is vermenigvuldigen
/ <-- is delen
() <-- is haakjes
^2 <-- is kwadraat
√ <-- is wortel
, <-- is decimaal teken
! <-- is faculteit

Voorbeeld:
0 = 44-44
1 = 44/44 of (4+4)/(4+4) of (4/4) / (4/4) of ((4! - 4)/ 4) - 4 enz.

Of simpel geschreven: schrijf elk geheel getal tussen de 0 en de 50 anders, maar zo dat er in elk antwoord exact 4 keer het getal 4 in voorkomt; je mag alleen gebruik maken van de operatoren/tekens zoals hierboven genoemd.

TIP: 4! = 1x2x3x4 = 24 dus 4!=24 om een voorbeeld met faculteit te geven, kun je het getal 13 schrijven als: 4!-44/4 immers 4!=24 en 44/4=11

Als het te veel is dan doe je de helft dus van 0 tot en met 25.
 
PUZZEL 09

Los wiskundig op: (x - 3)? - (x + 2)? = 0

Oftewel: hoe groot is x ?

Let wel: wiskundig oplossen want je kunt het antwoord (oftewel de waarde van x) zo invullen als je goed kijkt
 
eendenteam;225438 zei:
PUZZEL 06
Meer informatie kreeg de golfleraar niet, maar hij kon nu wel de leeftijd van de zoon achterhalen.

Wat is de leeftijd van de zoon?

TIP: De uitkomst is geen geheel getal maar heeft 1 decimaal. Om enigszins te bepalen of je uitkomst klopt, dan moet je de leeftijd met 5 vermenigvuldigen en dan moet je een geheel getal hebben.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
De oplossing van Sjef met het water probleem is ook erg vindingrijk

Aan Sjef de eer deze door te sturen naar het eendenteam

Het was trouwens geen water maar bier jammer van dat weggooien ;-))))

Puzzel 8 ---> man o man van 1 to 50 dat is tot Kerst en een toiletrol vol met oplossingen
 
the matrix;225475 zei:
Puzzel 8 ---> man o man van 1 to 50 dat is tot Kerst en een toiletrol vol met oplossingen
Daarom schreven we ook: "Als het te veel is dan doe je de helft dus van 0 tot en met 25." ;)
 
Puzzel 8 ik beperk me maar tot 25 anders wordt het schrijven en schrijven en het gaat maar om de essentie.
 
the matrix;225477 zei:
Puzzel 8 ik beperk me maar tot 25 anders wordt het schrijven en schrijven en het gaat maar om de essentie.
Ja prima maar doe er wel als "bonus" het getal 44 of het getal 37 bij :biggrin:
 
Euh... het gaat me wat te snel nu. Kunnen we effe wachten tot ik ook "bij" ben? :biggrin:

P.s. voor die wat zich dat afvragen, ik heb een MBO opleiding MTS niveau, maar daar zat geen wiskunde meer bij.:)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan