Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

blacktiger: maar je zat er vanaf het allereerste begin h??l dicht bij het goede antwoord.
 
PUZZEL 11


Er is een waterton met drie verschillende kranen.
Met de kleinste kraan kan de waterton in 20 minuten gevuld worden.
Met de middelste kraan kan de waterton in 12 minuten gevuld worden.
Met de grootste kraan kan de waterton in 5 minuten gevuld worden.

Hoe lang duurt het om de waterton te vullen met de drie kranen samen?
 
Het is leuk wat jullie hier doen!

Het is niet zo dat ik deze thread bewust niet heb gevolgd.
Mijn prioriteiten lager gewoon iets anders de laatste tijd.

Dus succes!

Grtz.
 
Puzzel 11: PM verstuurd
Puzzel 12 is al klaar ;)
 
Ah die was te doen. Maar ik ben toch benieuwd wanneer er het weer algebra wordt.:)
PM verzonden.
 
dat van die water bak was algebra

en zowel het eendenteam als BT hebben de water ton in de juiste tijd weten vol te pissen
 
PUZZEL 12

Petra zal even oud als John zijn wanneer Petra 2 keer zo oud als John was wanneer Petra de helft van de leeftijd had van hun huidige leeftijd.
John was even oud als Petra op het moment dat John de helft van de leeftijd had 10 jaar vanaf nu... Hoe oud zijn Petra en John ?.
 
Ik bedoelde met algebra van die leeftijdenraadsels met A-5=3(D-5) etc.
Zo eentje als puzzel 12 dus... ga ik ook weer mee beginnen.:)
Maarreh... die eerste regel is geen goede Nederlandse zinsbouw en is niet correct.

Petra zal even oud als John zijn wanneer Petra 2 keer zo oud als John was wanneer Petra de helft van de leeftijd had van hun huidige leeftijd.
Je kunt niet op hetzelfde moment even oud zijn en ook 2x zo oud zijn.
Wat hier staat is namelijk dat Petra even oud als John zal zijn.
Dit zal gebeuren wanneer Petra 2x zo oud als John was en dat was toen Petra de helft had van haar huidige leeftijd.
Deze 3 hangen samen en dat kan dus niet.
Ofwel is Petra 2x zo oud als John was toen Petra de helft van haar huidige leeftijd had.
Ofwel Petra was tijdens de helft van haar leeftijd even oud als John toen was. Feitelijk kan dit laatste niet.
Maar het kan niet beiden.

Dus of er mist hier iets, ofwel dat stukje van Petra is even oud als John klopt niet.
 
Puzzel 12: puzzel is heel makkelijk op te lossen als je de vergelijkingen hebt. Alleen moet je heeeeeeeel goed lezen, in stukken hakken en interpreteren. Ofschoon zeker geen schande, is het misschien voor sommigen iets te veel.

Tip: probeer eens achteraan een zin te beginnen met interpreteren.... er zijn 2 zinnen waar 2 vergelijkingen uit komen.

Lukt het dan nog niet, even een seintje dan zullen we er iets dieper op ingaan.

@the matrix: je hebt PM
 
Idd het is een kwestie van goed lezen , de zinnen als het ware opsplitsen in bruikbare onderdelen.

Zou ik die opgave zo neerzetten dan is het zeer eenvoudiger op te lossen.
De opgave is nu als het ware een combinatie van een hersenbreker en een leeftijd raadsel.

Het eenden team heeft de oplossing al gevonden , prima
 
the matrix;225516 zei:
PUZZEL 11
Er is een waterton met drie verschillende kranen.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
Geen ingewikkelde wiskunde (sorry blacktiger, volgende keer weer)

PUZZEL 13

We hebben een brood gekocht dat 20cm lang is. Met een broodmes snijden we altijd sneetjes van ?cm (0,5cm) dikte. Er blijven dus geen "kapjes" of zo over. Sterker nog er blijft niets over. Het hele brood wordt dus uitsluitend gesneden in sneetjes van ?cm. Hoe groot is het aantal sneetjes dat we van een heel brood kunnen snijden?
 
Het is een verschil tussen goed Nederland waarbij je een zin in stukken kunt hakken, en een zin die je in stukken hakt, waarbij nog steeds niet klopt wat er staat, evenwel doordat er dan geen goed Nederlands is gebruikt.

Zoals ik heb laten zien in mijn voorbeeld, daar is de zin reeds in stukken gehakt. En het maakt daarbij niet uit of ik vooraan of achteraan begin, aangezien het als 1 zin geschreven is, hoort het dus uiteindelijk bij elkaar en het kan dus nooit zo zijn dat iemand tegelijkertijd even oud en 2x zo oud is. Dan is gewoon de zins opbouw niet correct Nederlands.
Met name foutief gebruik van de woorden "als", "dan" en "wanneer" (i.p.v. misschien "toen") en het ontbreken van bijv. een komma op de juiste plaats, kan hier aanleiding toe geven.

in stukken hakken en interpreteren. Ofschoon zeker geen schande, is het misschien voor sommigen iets te veel.
Dat heeft er mijns inziens niet mee te maken in dit geval. Het gaat hier om gebruik van correct Nederlands en een correct gebruikte zinsbouw.
Je kunt dus wel een lange zin maken die je moet opsplitsen, maar ik zie vooralsnog geen correctheid in die zin. En dat heb ik ook uitgelegd en weergegeven.
 
Zelfde bij puzzel 12. Vraag is niet duidelijk door de zinsbouw:
Hoe groot is het aantal sneetjes dat we van een heel brood kunnen snijden?
Als je de zin zo schrijft, dan is er teveel ruimte voor interpretatie. De eerste uitleg die iemand hieraan zou geven is dat je dus het aantal sneetjes wat je van een brood gesneden hebt bij elkaar moet optellen om te zien hoe groot dat totaal is.
Aangezien je een brood hebt van 20cm kan het totaal dus ook nooit meer zijn dan 20 cm en is in dit geval het antwoord 20cm.
Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Moet de vraag hier niet zijn "uit hoeveel sneetjes bestaat een gesneden brood"?
 
Black Tiger;225532 zei:
Zelfde bij puzzel 12. Vraag is niet duidelijk door de zinsbouw:

Als je de zin zo schrijft, dan is er teveel ruimte voor interpretatie. De eerste uitleg die iemand hieraan zou geven is dat je dus het aantal sneetjes wat je van een brood gesneden hebt bij elkaar moet optellen om te zien hoe groot dat totaal is.
Aangezien je een brood hebt van 20cm kan het totaal dus ook nooit meer zijn dan 20 cm en is in dit geval het antwoord 20cm.
Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Moet de vraag hier niet zijn "uit hoeveel sneetjes bestaat een gesneden brood"?
Je bedoelt waarschijnlijk puzzel 13. Puzzel 13 is correct verwoord en laat geen enkele ruimte voor interpretatie. Er staat immers o.a. "hoe groot is het aantal [...]". Maar als je dat liever hebt mag je de laatste zin ook lezen als: "Hoeveel sneetjes kunnen we van een heel brood kunnen snijden?" Devies is dus: heeeeel goed lezen en bij elk woord stilstaan en goed nadenken wat er staat en wat dat betekent.
 
the matrix;225521 zei:
PUZZEL 12
Petra zal even oud als John zijn wanneer [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
Ik bedoel inderdaad puzzel 13.
En als die geen ruimte laat voor puzzel 13 dan dien ik mijn antwoord als boven gegeven in.:)
 
Black Tiger;225535 zei:
Ik bedoel inderdaad puzzel 13.
En als die geen ruimte laat voor puzzel 13 dan dien ik mijn antwoord als boven gegeven in.:)
En dat is fout. Overigens was je te snel of wij waren te langzaam maar we hebben de tekst (3 berichten hiervoor) aangepast.
 
Ik was te snel want de correctie was nog niet gebeurt.
Er staat immers o.a. "hoe groot is het aantal [...]".
Juist, en daarom heeft het ook niets met goed lezen te maken maar met mogelijkheid tot meerdere interpretatie. Dit kun je namelijk (zoals ik al uitlegde) evengoed lezen als zijnde de grootte (in cm) van het aantal.

De correctie laat geen ruimte voor interpretatie en die is daardoor dus wel duidelijk.
Ik denk ook dat je in het antwoord ruimte wilt houden voor een addertje onder het gras, alleen werkt dat op deze wijze niet.
Ik zal het antwoord even mailen.:)
 
Black Tiger;225537 zei:
Ik was te snel want de correctie was nog niet gebeurt.

Juist, en daarom heeft het ook niets met goed lezen te maken maar met mogelijkheid tot meerdere interpretatie. Dit kun je namelijk (zoals ik al uitlegde) evengoed lezen als zijnde de grootte (in cm) van het aantal.

De correctie laat geen ruimte voor interpretatie en die is daardoor dus wel duidelijk.
Ik denk ook dat je in het antwoord ruimte wilt houden voor een addertje onder het gras, alleen werkt dat op deze wijze niet.
Ik zal het antwoord even mailen.:)
Hahaha pas maar op !!!! Overigens kun je een antwoord geven in aantal (stuks) en in grootte, daarom was het voor de correctie ook juist.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan