Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

@Black Tiger: we hebben de twee puzzels zoals bekend gesteld geplaatst in de veronderstelling dat jij er vannacht mee aan de gang zou gaan (als wij liggen te knorren)

Er zijn recent 3 puzzels geplaatst:
de waterpuzzel die iedereen behalve jij heeft opgelost
de "los x op" puzzel
en de "getallen 0-50" puzzel.

De eerste twee zijn (zo denken we) vrij snel op te lossen.
de laatste vergt wat meer tijd en we stellen voor om de getallen te veranderen in "van 0 tot en met 25". 50 is zoals the matrix al aangaf wat veel.

We dachten dat je dat vannacht wel zou lukken ;)
Anyway we wachten nu even totdat ze opgelost zijn. Dan zullen we het verjaardagsfeestje van Barack Obama als puzzel plaatsen ;) Daarna mag iemand anders wat puzzels plaatsen zodat wij ze ook kunnen oplossen. Ondertussen zullen we wel al vast wat nieuwe maken maar dat heeft geen haast
 
@Eendenteam: De waterpuzzel heb ik al opgelost en was correct alleen heb ik niet de kortste methode genomen.
Wel handig die tip dat je het best eerst M kunt uitrekenen, maar dan kom ik er nog niet verder mee omdat er nog een onbekende meespelet, namelijk het aantal jaren geleden, hetgeen ik dan even X noem.

Dit is wat ik tot zover berekend heb:
Code:
1.) D-Z=0,25M
2.) D=0,3333P
3.) Z=0,25M
4.) Z+4=0,25(P+4)

1.) D-Z=0,25M		4D-4Z=M		M+4Z=4D
2.) D=0,3333P		3D=P
3.) Z=0,25M		4Z=M		M=4Z
4.) Z+4=0,25P+1		4Z+16=P+4	4Z=P-12

Twee komen overeen. M+4Z=D en M=4Z dus M+M=4D oftewel 2M=4D oftewel M=2D
Gezien 4Z=P-12 kun je ook zeggen dat M=P-12.
En verder kom ik er niet mee omdat ik nergens een getal heb om mee te beginnen.

Of is het hier ook de bedoeling dat je maar ergens begint te raden wat het getal zou kunnen zijn en dan kijken of het klopt?

Ik ga nu eens naar die x puzzel kijken.
 
eendenteam;225478 zei:
Ja prima maar doe er wel als "bonus" het getal 44 of het getal 37 bij :biggrin:

Kun je niet beter vragen welke getallen niet gemaak kunnen worden?
 
@bert50: alle getallen kunnen gemaakt worden
 
Black Tiger;225485 zei:
@Eendenteam: De waterpuzzel heb ik al opgelost en was correct alleen heb ik niet de kortste methode genomen.
Wel handig die tip dat je het best eerst M kunt uitrekenen, maar dan kom ik er nog niet verder mee omdat er nog een onbekende meespelet, namelijk het aantal jaren geleden, hetgeen ik dan even X noem.

Dit is wat ik tot zover berekend heb:
Code:
1.) D-Z=0,25M
2.) D=0,3333P
3.) Z=0,25M
4.) Z+4=0,25(P+4)
Je bent te snel, waardoor de kans op een foutje toeneemt...

1) moet zijn: D-Z=0,25(M-Z)
2) is goed
3) is goed
4) is goed
 
Ahja, klopt.
Dan is het dus:
Code:
1.) D-Z=0,25M-0,25Z	4D-4Z=M-Z	4D-3Z=M		M+3Z=4D

Heb nog een foutje ontdekt bij m'n verdere berekening, effe verder kijken.
 
Volgens mij heb ik hem nu, PM gestuurd. De leeftijd van de zoon heb ik nu in elk geval goed, heb effe gespiekt. Mijn berekening is misschien wel ietsie anders.

De andere vraagstukken laat ik even gaan voor wat ze zijn, het x kwadraat en 4! gebeuren is voor mij een stapje te hoog.

Dus als de anderen klaar zijn mag wat mij betreft de volgende. Of heb ik er nog eentje gemist?
 
Black Tiger;225490 zei:
Volgens mij heb ik hem nu, PM gestuurd. De leeftijd van de zoon heb ik nu in elk geval goed, heb effe gespiekt. Mijn berekening is misschien wel ietsie anders.
100% score. Goed gedaan! In de wiskunde leiden vele wegen naar Rome. Er is vaak dus niet 1 oplossing maar meerdere. Zaak is om altijd goed te becommentari?ren wat je doet oftewel hoe je ergens aan komt. Dus stapje voor stapje en laat de lezer niet dingen opzoeken.

Black Tiger;225490 zei:
De andere vraagstukken laat ik even gaan voor wat ze zijn, het x kwadraat en 4! gebeuren is voor mij een stapje te hoog.
Ok dat kan, maar met de uitleg die wij hebben gegeven per PM zou je het x vraagstuk op kunnen lossen. Maar dat weten we niet zeker omdat we niet bij jou naar binnen kunnen kijken.
 
the matrix;225464 zei:
PUZZEL 07
Geen wiskunde voor nodig gewoon even nadenken en spelen met water:

Als je een lege 5 liter en een lege 3 liter fles hebt. En ongelimiteerde toegang tot water. Hoe kun je dan precies 4 liter krijgen ?
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225471 zei:
PUZZEL 08

Gebruik exact (!!!) 4 keer het getal 4 in ieder antwoord om elke geheel getal tussen 0 en 50 te schrijven.
Je mag alleen de volgende operatoren/tekens gebruiken: + - x / () ^2 √ , !
Ook hier leiden meerdere wegen naar Rome.
Een (en dus niet: "de") oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
PUZZEL 10

VRAAGSTUK:

Zoals wellicht bekend, was Barack Obama een uitmundende rechtenstudent op de Harvard Universiteit. In zijn studententijd hield hij zo nu en dan van puzzeltjes.
In een jaar was hij jarig en verstuurde de volgende uitnodiging voor zijn verjaardagsfeest:

Beste vriend(in),

Ik heb 17 jongens en meisjes uitgenodigd. Zodra je binnenkomt, wil ik dat je mij een hand geeft en ieder ander geef je ook 1 keer een hand. Ik neem aan dat iedereen komt en dat is dus een uitgangspunt. Voordat je komt, wil ik dat je antwoord kunt geven op de volgende vraag: hoeveel keer zal er een hand geschud zijn op het feestje (zoals hiervoor bedoeld) en leg dat wiskundig uit. Voor iedereen die het juiste antwoord ?n bewijs geeft, heb ik een prijsje.

Je vriend,
Barack


De vraag is dus hoeveel keer er een hand geschud is, uitgaande van het feit dat iedereen op het feestje komt en uitgaande van hetgeen in de uitnodiging is geschreven! Bewijs dit door (maak gebruik van) een wiskundige formule.
 
Vraagje:
Ik heb 17 jongens en meisjes uitgenodigd.
Is het in totaal 17 jongens en meisjes, dus bijv. 9 jongens en 8 meisjes? Of is het 17 jongens en 17 meisjes zijnde in totaal 34 personen?

Voor de zekerheid een pm gestuurd met wat ik denk dat de oplossing zou moeten zijn.
 
Er zijn 17 personen uitgenodigd bestaande uit jongens en meisjes. Dus in totaal 17 gasten en geen 34.
 
Haha zowel the matrix als Black Tiger dachten/denken "even" de puzzel van Obama op te lossen, maar er zit een heel klein addertje onder het gras... Als je het juiste antwoord en de berekening ziet, zal het wel en "ow ja" "beleving zijn :biggrin:
 
Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
 
Gezien het feit dat het niet om 34 genodigden gaat, even een nieuw pm antwoord gezonden.
Ha... wacht eens... daar zit een strikvraag in of hoe zeg je dat.
Effe nieuwe pm sturen.
 
Zowel blacktiger als the matrix hebben uitwerkingen aangedragen. We geven in een volgend bericht de oplossing. Bert50 moet dan zijn zelfdiscipline laten gelden en niet direct naar de oplossing gaan kijken
 
eendenteam;225494 zei:
PUZZEL 10
De vraag is dus hoeveel keer er een hand geschud is, uitgaande van het feit dat iedereen op het feestje komt ! Bewijs dit door (maak gebruik van) een wiskundige formule.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
Ik heb m'n "ahja" moment gehad.... had hem niet zo snel door omdat ik een interpretatiefout van de vraag maakte.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan