Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

Ja precies. Dat kon ook. Daarom dat het ook voor meerdere uitleg vatbaar was en daarmee de vraag niet duidelijk.:)
Na de correctie gaat het niet meer om grootte in elk geval.:)
 
Even een makkelijke tussendoor:

PUZZEL 14

Maarten is 25 jaar ouder dan Nico
Nico is 25 jaar jonger dan Maarten

Maarten zijn leeftijd is een even getal
Nico zijn leeftijd is een oneven getal

Samen zijn ze 63 jaren oud

Wat zijn de leeftijden van Maarten en Nico?
 
@Black Tiger: je antwoord op Puzzel 14 is correct !
 
Gaat wel hard zo. Maar goed, the matrix heeft de andere opgaven zo opgelost (denken we) en Bert50 doet het lekker in zijn eigen tempo (het is immers geen verplichting).
Special voor Black Tiger de volgende :biggrin:

PUZZEL 15

Het gaat over de twee teenagers Marianne en Geert. Veel is er over hen niet bekend. Wat er bekend is, is in ??n zin te verwoorden:
Marianne is net zo oud als Geert zal zijn wanneer Marianne twee keer zou oud is als Geert was toen Marianne haar leeftijd de helft was van de som van hun huidige leeftijden.

Hou oud zijn Marianne en Geert, als leeftijden gehele getallen zijn?
 
Puzzel 13 is in 1 keer goed opgelost door the matrix
 
Verbazingwekkend.:)

Ik zou graag ook nog puzzel 12 oplossen, dus als daar nog even van correct Nederlands taalgebruik en de juiste plaatsing van komma's gedaan kan worden zodat het ook een correcte Nederlandse zin is, dan kan ik ook verder.
Raadsel 15 mist ook komma's.:biggrin: De opbouw is overigens daar wel correct Nederlands.
 
Black Tiger;225546 zei:
Verbazingwekkend.:)

Ik zou graag ook nog puzzel 12 oplossen, dus als daar nog even van correct Nederlands taalgebruik en de juiste plaatsing van komma's gedaan kan worden
Dat zal niet gaan want dat is nu net de clou

Petra zal even oud als John zijn wanneer Petra 2 keer zo oud als John was wanneer Petra de helft van de leeftijd had van hun huidige leeftijd
kun je verdelen in 3 partities:


1. Petra zal even oud als John zijn
2. wanneer Petra 2 keer zo oud als John was
3. wanneer Petra de helft van de leeftijd had van hun huidige leeftijd

Daar moet je hem mee kunnen oplossen
 
Zo was ik al aan het denken.
Dan krijg je zoiets als P-X=0,5(P+J). Daar krijg je dan een uitkomst op.
Maar op dat momlent is P=2J en teens P=J en dat kan dus niet.
Volgens mij moet daarom stuk 2 beginnen met "toen" en niet met "wanneer" of het "was" moet daar "is" worden.
Zoals die vraag er nu staat gebeurt alles op hetzelfde moment.

Heb het al moeilijk genoeg met 15 die wel correct geschreven is (behalve de komma's).
Dat zal niet gaan want dat is nu net de clou
Yeah right... het is vierkant van voren en rond van achteren wat is dat?
Weet ik niet.
Een boot.
Nee die is spits van voren (nja tegenwoordig zijn er ook vierkante).
Ja dat klopt maar dat is de clou als ik dat zeg weet je het... of "dat was om het moeilijk te maken" zo kennen we er nog wel meer.:)

Die van jou heb ik ook in stukken gehad, maar omdat er een onbekende bij komt weet ik niet meer hoe ik die moet gaan combineren me het tweede stuk.
 
puzzel 14: 100% score voor the matrix
 
Bert50 is gezapig op weg met de puzzels.
Misschien wel een teleurstelling voor Black Tiger maar ook Bert50 had puzzel 13 (die met het brood) ook in 1 keer goed.
 
eendenteam;225472 zei:
PUZZEL 09
Los wiskundig op: (x - 3)? - (x + 2)? = 0
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225529 zei:
PUZZEL 13
We hebben een brood gekocht dat 20cm lang is. [...] Hoe groot is het aantal sneetjes dat we van een heel brood kunnen snijden?
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
Heej hoe komt mijn mogelijke oplossing van vraag 15 hiertussen ik had dat via een PM gedaan , of ben ik in de bonen dit was niet de bedoeling.......
 
eendenteam;225540 zei:
PUZZEL 14

Maarten is 25 jaar ouder dan Nico [...]
Samen zijn ze 63 jaren oud
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
PUZZEL 16


Effe een makkie voor het slapen gaan

Een wandelaar liep gedurende twee dagen. Op de tweede dag de wandelaar liep 2 uur langer en met een gemiddelde snelheid van 1 km per uur sneller dan hij liep op de eerste dag. Tijdens de twee dagen liep hij een totaal van 64 km op een totaal van 18 uur lopen, wat was zijn gemiddelde snelheid op de eerste dag?
 
the matrix;225557 zei:
Heej hoe komt mijn mogelijke oplossing van vraag 15 hiertussen ik had dat via een PM gedaan , of ben ik in de bonen dit was niet de bedoeling.......
Is verwijderd
 
Bert50 heeft puzzel 14 perfect opgelost en the matrix heeft puzzel 15 uitstekend opgelost.
 
Black Tiger is nog niet zo ver, maar die komt van zelf en bovendien heeft die dan vannacht wat te doen ;)

De volgende puzzel is logisch nadenken.

PUZZEL 17

Een grote vrachtwagen wil een rivier oversteken, maar moet dan over een brug, welke 2 km lang is. De brug kan maximaal 5000 Kg aan. De chauffeur heeft bij vertrek de massa van de vrachtwagen laten controleren en dat was compleet (dus incl. chauffeur e.d.) 5000 kg. De chauffeur gaat rijden voor zijn opdracht en komt na een tijdje bij de brug aan. De chauffeur stopt voor de brug en leest het bord met het maximaal toelaatbare gewicht. Hij denkt na en rijdt door. De chauffeur is op de hoogte van het exacte gewicht van de vrachtwagen maar dus ook van het maximaal toegestane gewicht op de brug. Als de vrachtwagen halverwege de brug is, dan stopt de chauffeur ineens. Er komt een grote vogel aangevlogen en gaat op de brug zitten. Zal de brug nu instorten? Zo ja, waarom en zo nee, waarom niet?
 
Nee BT slaat die ene sowiezo over en de ander zal ik nog eens over nadenken.

@The Matrix:
Effe een makkie voor het slapen gaan
Ik noem dat geen makkie. 64/18=3,5555555555555555555555555555556 gemiddeld per uur (als er geen verschil zou zijn)
En dan moet er ook nog 1 dag langer en sneller gelopen worden dan de andere. Ik zou niet eens weten hoe je hier wiskundig aan moet beginnen.
Maar ik weet wel de oplossing gezien dit vraagstuk van dezelfde site komt als een van de vorige.:)
Alleen ben ik uiteindelijk wel benieuwd naar de wiskundige berekening. Als het maar geen "stel dat" dingens is, want die hoeven voor mij niet.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan