Ook maar 'ns aan wat nieuws begonnen

aart44 zei:
En ja je kunt natuurlijk ook meel online kopen als je er niet voor reizen wil.
Er is zo'n grote verscheidenheid aan (ambachtelijk) meel te krijgen maar het leukste is om het zelf bij de molenaar of echte bakker op te halen.

 
Deze tread werkt aanstekelijk. Het heeft ons wel ideeën opgeleverd.

Wij zijn nu ook begonnen met brood bakken. Het Duitse brood is helemaal niets.

Mijn Nederlandse buurman ging elke twee weken naar NL en nam dan NL boodschappen mee wat hier niet verkrijgbaar is. Zoals hagelslag en brood.

Helaas is deze buurman om medische reden voorlopig niet in staat om dit te continueren. Ik mag hier om medische reden alleen korte stukken in mijn omgeving rijden en al helemaal niet naar NL.

Zo hebben we van de nood een deugd gemaakt. We houden deze tread goed in de gaten. Er staan intussen al veel tips in.

 
Nou ik zou zeggen wat let je? Kost bijna niets om het eens te proberen, ik heb afgelopen nacht mijn tweede rolbrood gemaakt.

Deze keer heb ik hem aan de zijkanten wel wat ingeklopt zodat er aan de uiteinden niet zo'n kleine sneetjes komen maar ongeveer hetzelfde als de rest.

Om mee te beginnen is dat ideaal, want het witbrood wordt gebakken van tarwebloem en het rolbrood is van een kant en klaar pakje. Het zijn pakjes "Bruin brood" van dr. Oetker (kost hier 98 ct bij de Jumbo). Dus goede kans dat ze zoiets in Duitsland ook hebben. Zelfde soort pakjes als waarin ook cakemeel zit.

Kun je in de broodbakmachine of ook gewoon gebruiken.

Je kiept het hele pakje in een kom, doet er 275ml lauw warm water bij en dan met een mixer met kneedhaken even 5 minuten goed kneden dat je een goed beslag hebt.

Dan 10 minuten laten rijzen in die kom met een doek of vershoudfolie er over. Daarna platduwen en uitdrukken tot een lap. Dan in 3 delen opvouwen en nog eens uitduwen. Dan stevig oprollen, evt. beetje vorm geven.

Dan 45 minuten laten rijzen met een doek er over.

Zet na 30 minuten (dus een kwartier voor het einde van het rijzen) de oven aan op 220 graden zodat die kan voorverwarmen. Kwartiertje later het brood er in, 25 minuten laten bakken en klaar is kees.

Een heerlijk bruin brood van ong. 500 gram op anderhalf uur tijd.

Binnenkort ga ik het eens met meel en spelt proberen, dat moet ook goed lukken. Wel even goed opletten waar je dat haalt, de prijzen varieren nogal van dat spelt. Aldi is vrij goedkoop ermee.

 
Oeps sorry, van merk vergist, pakje is niet van dr. Oetker maar van Koopmans. Maar in Duitsland hebben ze ook lekkere pakjes brood meel. Ik haal die wel eens vaker bij de Kaufland. En dan zelf maken, smaakt echt lekkerder dan kopen. :)

 
Foutje is menselijk, maar ik wil er eventjes een tip van mijn kant bij geven...

Zoek eens op "bakkerijbenodigdheden webshop" en ga eens snuffelen bij bijvoorbeeld De Bakzolder. ;) 

 
Bedankt!

Nog een tip. Ik lees ook (met name via het broodbakforum) veel goede ervaringen over De Zuidmolen te lezen, daar kan men bestellen via internet.

 
Graag gedaan. ;) 

Maar stiekem ben ik een beetje benieuwd wanneer je aan de Limburgse vlaai begint?

 
Dat zal nog wel even gaan duren. Eerst nog wat verschillende soorten brood bakken, dan is er ook nog eerst een taart aan de beurt.

De vlaaien komen daarna pas, maar eerst nog even wat broden uitproeren en oja.... suikerwafels. ;)

 
Mijn vrouw heeft inmiddels twee broden gebakken.

Het is een stuk luchtiger dan het Duitse brood. Dat is meestal erg compact en vaak droog. Ook de smaak is niet onze smaak.

We hebben letterlijk de smaak te pakken. Er zullen zo meer broden komen.

 
Ha gefeliciteerd! Waar is de foto van het resultaat? En welke broden had ze gemaakt? Van pakjesdeeg of van tarwebloem of andere bloem?

In de broodbakmachine of met de hand?

Come on, nieuwsgierig hier. :biggrin:

Ik kan me ook nog herinneren dat veel Duits brood vaak droog is. In de Kaufland nemen we normaliter ook maar af en toe een bepaald soort goedkoop bruin brood mee, wat best lekker is, met name met pindakaas en hagelslag.

Maar het haalt het van geen kant bij eigen gebakken brood.

 
Voor de eerste witte meel en Dinkel Vollkornmehl. Voor de tweede alleen Dinkel Vollkornmehl.

Uiteraard met de overige benodigdheden geheel met de hand gekneed.

Foto's kan ik niet meer maken omdat de broden al niet meer compleet zijn en voor een gedeelte via natuurlijke weg al verteerd zijn.

Er wordt nu gekeken naar hulpapparatuur zoals een keukenmachine(mixer) en bakvormen.

 
Geweldig! En nu weet ik ook weer hoe dat brood heette uit Duitsland wat ik meenam in pakjes, dat was Dinkelbrot en dat was inderdaad erg lekker brood.

Als je op zoek gaat naar hulpapparatuur moet je goed opletten wat je neemt.

Een broodbakvorm is niet zo moeilijk, maar je moet dan wel een goede anti-aanbaklaag hebben. Ik zou een van Zenker nemen, die kosten tussen 10 en 20 euro afhankelijk van waar je ze koopt. Maar die zijn echt goed.

Een keukenmachine moet je echt mee opletten. Je kunt ook goed brood kneden met een broodbakmachine en dan de rest met de hand doen. Bij keukenmachines lijkt het er op alsof hoe meer wattage hoe beter, maar dat is dus niet zo.

Er is veel verschil omdat er direct en indirect aangedreven motoren zijn. Een 300 Watt Kitchenaid is kan dus net zo goed zijn als een 900 Watt van een ander merk. Nadeel van Kitchenaid is dat die dingen minimaal 500 euro kosten. Je hebt dan ook wel iets in je handen.

De Kenwood wat ik heb is nog uit te halen voor 353 euro. Maar het schijnt dat de Quigg van de Aldi ook goed presteert en die kost slechts 159 euro.

Verleden week had ik een van die rolbroden met de broodbakmachine gekneed en dat ging verder prima, dus als je die al hebt zou ik me nog eens bedenken of je een keukenmachine nodig hebt.

 
Een bakvorm hoef je niet perse te kopen, als je het brood afbakt in een oven, dan kun je ook gewoon vloerbrood maken, of een ouderwets rondbrood.

Ik kan hier nog tips genoeg over geven, ben van huis uit Brood-Banketbakker, maar dat doe ik nog even niet.

Ik laat Black Tiger en de rest even lekker spelen. ;) 

 
Het is gewoon erg gemakkelijk om te hebben. Je wilt immers niet altijd alleen maar vloerbroden maken of zoals bij mij een rolbrood. Want dat was uiteraard ook zonder bakvorm gemaakt. :)

Het leukste lijkt mij persoonlijk gewoon een combinatie, met een bakvorm erbij kun je alle kanten op, zowel met als zonder bakvorm en voor die 12 euro hoef je het echt niet te laten.

 
Ik ben een beetje dom geweest, want een aantal jaren terug had ik eigenlijk mijn stoute schoenen aan moeten trekken.

De bakkerij waar ik 10 jaar gewerkt heb is op gegeven moment gestopt, en alles is verkocht.

Ik had toen even binnen moeten wandelen en wat  "oud spul' mee moeten nemen. :stupid: 

Misschien nog even een leuke en lekkere tip van mijn kant:  als je een bakvorm hebt om een busbrood te maken, zet dan in het brood net voordat je het in de oven doet de schaar er in aan de bovenkant, en maar er een knipbrood van, de bovenkant van de korst wordt lekker knapperig hierdoor. ;)

Ik zal binnenkort ook wel eens aan het bakken gaan.

 
De broden waren wel een beetje droog. Ik denk dat het vrouwtje toch een beetje afgeweken is van het recept of heeft iets fout gedaan.

Ondanks dat, is het toch lekkerder dan het Duitse brood.

Ze heeft de broden bij het afkoelen onafgedekt in de bakvorm laten zitten. Misschien is dat ook niet de bedoeling.

Ik hoor dat ze becel dieet margarine ipv boter of olie heeft gebruikt. Ik hoor graag van de kenners in hoeverre dat bijdraagt aan het foutje.

Alle tips zijn welkom.

 
Ik weet niet zeker of dat zorgt voor droger brood, maar normaliter haal ik het brood meteen uit de vorm en laat het op een rooster afkoelen. De droogheid kan misschien aan die dieet margarine liggen. In mijn brood zag gewoon BlueBand margarine.

Olie zou echter normaliter ook mogen helpen. Maar daar zal freggel1 ook nog wel wat tips over hebben.

 
Een brood moet je altijd meteen als het gebakken is uit de vorm halen, en net als Black Tiger op een rooster af laten koelen.

Dieetmargarine is niet het beste om in een brood te gebruiken.

Wat ook lekker is, om meteen als het brood uit de oven komt een dun laagje gesmolten roomboter over het warme brood smeren. ;) 

 
Die laatste tip ga ik zeker eens proberen freggel1. Wat geeft dat precies voor effekt dat laagje roomboter?

Afgelopen nacht trouwens een witbrood gemaakt van hetzelfde recept als het eerdere bruinbrood, foto's volgen misschien nog wel. ;)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan