Ook maar 'ns aan wat nieuws begonnen

Ik heb mijn monitor beschadigd toen ik er een stukje van af wilde snijden. :sad:

Trouwens iets lichts in deze donkere maar wel gezellige tijden kan ook geen kwaad. :)

 
Waarom heb je camouflage overheen gestrooid.... Nou kan ik niet zien, hoe die smaakt.... -En toen was er ruzie...!

Het hoeveelste probeersel was dit, zodat ie eindelijk beetje overeind bleef...?

En toen was er nog meer ruzie....!

Laten we voor de goede vrede maar een plakje cake nemen.... Vredespijp was toepasselijker geweest, maar ik rook niet...! ??? gr. George

 
@Parabolica: Sorry dat ie zo scherp gefotografeerd was, hopelijk doet je monitor het nog. Hij is al bijna op overigens.:)

@Marie: De camouflage is uiteraard om de fouten te verbergen. ;)

Eerste probeersel, nog steeds geen ruzie. Moet toch beter je best doen om dat te krijgen. :biggrin:

Haha, nou dan kunnen we daar ook weer rustig over blijven, ik rook ook al 8 jaar niet meer dus dat scheelt. Laat het plakje smaken!

 
Opnieuw een klein wittebrood gemaakt, deze keer weer iets anders.

wlsy76.jpg


En de binnenkant mag ook best gezien worden. :)

v659a1.jpg


Een meergranen bruinbrood wat ik voor iemand anders gebakken had, daar heb ik geen foto van gemaakt, dat was ongeveer hetzelfde als we al eerder gezien hebben. De "klant" was erg happy ermee in elk geval dus dat scheelt. :biggrin:

Het enige waar ik nog eens naar moet kijken is de krokantheid. Als deze broden (van de brodenmixen dus) net uit de oven komen, hebben ze ook een krokante korst, althans zo voelt het aan.

Zijn ze afgekoeld of sowieso de dag erna smaken ze nog heerlijk, maar is de korst niet krokant meer. Vind ik persoonlijk niet zo heel erg, maar ben toch wel nieuwsgierig hoe die krokante korst te houden. Mijn zus gaf een handleiding van water in de oven zetten.

Is dat al goed of zijn er handigere of betere methodes?

Onze broodbakkers hier zullen daar vast wel iets over weten, toch?

 
Krokant maken en houden is te doen door eerst de oven op een hogere stand dan voorgeschreven voorverwarmen. Dan het brood erin dan schroeit de buitenste laag snel dicht vervolgens na een paar minuten de oven naar de gewenste temperatuur instellen en afbakken.

Eventeel direct uit de oven bovenkant iets bevochtigen met water , en zeker niet verpakken in plastic

 
Verpakken in plastic deed ik al niet meteen.

Hoeveel graden meer voorverwarmen ongeveer? Ik bak elektrisch en volgens mij heb ik hem normaliter op 220 graden staan.

 
Op de hoogste stand 250 graden goed voorverwarmen dan het deeg erin wat brood moet worden en dan na 5-10 minuten temperen naar 220

Wat ik me nog herinner is dat mijn vader die bakker was af en toe stoomde tijdens het bakken. Dit kun je bv simuleren door er een bakje water bij het brood te plaatsen

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De oven afkoelen dat deden wij niet, maar 's morgens ging bij ons de oven voor het brood op 270 graden, en als het brood voldoende gerezen was dan ging het de oven in, en bij iedere laag van de 4, als die gevuld was gaven wij even een flinke stoot water/stoom in de oven, de buizen en de vloer waren erg warm, dus dat werd meteen stoom.

De temperatuur lieten wij niet zakken, want dat gaat bij de oven die wij gebruikte niet snel.

Ik weet niet of het te verkrijgen is in de winkel, maar om een lekkere harde korst te krijgen op het brood zou je eigenlijk het poeder moeten gebruiken wat wij bij stokbrood en harde broodjes gebruikte, ascorbinezuur , dat zorgt voor een lekkere harde en krokante korst.

 
Ascorbinezuur? Hmmz... als het kan probeer ik het toch zo "natuurlijk" mogelijk te doen.

Mijn zus zei me meer iets zoals The Matrix omschrijft. Zij adviseerde de oven voor te verwarmen en samen met het brood een bakje water er in te zetten.

Dan als het brood bijv. 40 minuten moest bakken, 10 minuten van tevoren de oven een beetje open zetten, dan kan de waterdamp er uit en dat zou ook de korst wat krokanter maken. Geen idee of dat klopt. Maar zij bakt ook brood dus ik neem aan van wel!?

 
Ascorbinezuur is gewoon een broodverbeteraar.

 
Ja oke, maar dat is dus extra. Ik probeer altijd net zoals met foto's de zaken zo weinig mogelijk te bewerken (dus echt een foto nemen en niet maken) en idem met m'n baksels.;)

 
Zo morgen ga ik onze traditionele brabantse worstenbroodjes maken.

Geheel naar eigen recept (van mijn vader ) en niet die supermarktdingen die een dooie muis als vulling heeben en na een half uur je naar de rennies laat rennen.

 
Oh dat lijkt me heerlijk. Een recept is welkom.

Vanavond is het bij ons de traditionele wafels, oliebollen en als nieuwtje ga ik appelbeignets eens proberen. :)

 
Om geheel aan de topictitel te voldoen ben ik in het nieuwe jaar ook weer eens aan iets nieuws begonnen. De eerste keer dat ik het geprobeerd heb en het ziet er lekker uit. Ze zijn nog te heet momenteel om te eten, net uit de oven.;)

Weer eens wat anders dan brood, cake en wafels.

33dcoip.jpg


 
De appelflappen zien er lekker uit, maar even een vraagje/opmerking, bak jij die in een oven waar de bakplaat laag/in het midden of hoog kan? 

Bakplaat het beste in het midden.

Want je zit te dicht tegen de bovenelementen aan, of de tempereratuur van de oven is net iets te hoog. ;)

 
Ze zitten in en oven waar de bakplaat laag, midden of hoog kan, deze zat in het midden.

Temperatuur van de oven was 220 graden zoals voorgeschreven.

Omdat het een test was zijn ze deze keer in het kleine oventje gemaakt, nadeel daarvan is dat als je ze lager zet, ze niet zo lekker bruinen. Of je moet langer wachten dan de 20 minuten (voorgeschreven was 15 minuten) wat ze er nu in lagen. En dan nog wordt het niet wat het zijn moet volgens mij.

Nadeel van die kleine elektrische oventjes is dat ze niet op alle plekken even hard branden schijnbaar, en daardoor is de bruining ook niet gelijkmatig. Dat verbetert niet als je ze lager legt helaas. Hebben we al eens getest met andere dingen zoals o.a. vlees en worstenbroodjes.

Volgende keer gaan ze echter de grote oven in, ik weet nu hoe 't moet dus daar kunnen er dan 10 tegelijk in en die bakt ook gelijkmatiger.;)

 
Het was weer een paar maanden geleden dus gisteravond maar weer eens aan het bakken geweest.

Deze keer viel de beurt ten goede aan een Dinkel brood, gemaakt van 1 kg meel.

Dinkel brood vind ik zelf een van de lekkerste donkere broden die er zijn. Het is bijna rogge maar niet helemaal. Wel bruin en wat donker, maar niet hard.

Het brood is zoals het op de foto te zien is wel stevig maar toch lekker luchtig en volgens de dochters, vrouw en zus ook lekker van smaak.

Foto van het brood:

IMG_20170401_004556855.jpg


en van de binnenkant:

IMG_20170401_014801461.jpg


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verander je naam maar ipv black tiger naar bak tiger

Veel  :aanbid: voor het resultaat

 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan