Kilroy
Addicted Member
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 0
- Leeftijd
- 15
Zoals ik al eerder zei kun je nfs-shares ook mounten vanuit de terminal (super user mode, da's makkelijker). Het commando is dan bv mount computerx:/ /mnt en het betekent dat de share van computerx in de folder /mnt wordt gezet.
Je gaat er heen met cd /mnt (change directory). Kijken wat erin staat met bv dir of ls.
Als je in terminal zo met folders bezig bent hoef je niet altijd die lange pad en folder namen te typen. Gewoon met de linker muisknop zwart maken en met de rechter copie en achter de prompt pasten. Da's sneller en makkelijker.
Als je met de file manager bezig bent en je bent in een bepaalde folder, klik dan bovenaan de balk op tools en dan op open terminal, en er zal een terminal verschijnen met de prompt in die folder waar je bezig was.
Natuurlijk kun je zoveel terminals tegelijk openen als je wilt.
De exacte commando syntax vind je uiteraard met bv man cd.
Als je met netwerk toestanden bezig bent is het makkelijk als je pc's vaste IP-adressen hebben.
Ik geef altijd de pc's (netwerk kaarten) vaste IP-adressen en die hangen samen met de adsl modem/router aan een switch. Daardoor kunnen alle pc's tegelijk internetten, en het netwerk werkt ook. Het maakt natuurlijk niet uit op welke pc ik toevallig met linux bezig ben.
Om nu netwerk problemen uit te vlooien kun je zo eerst eens pingen, dus type in terminal:
ping computernaam (of IP-adres). Dan loopt hij door, en dat stop je met de toetsen combinatie ctrl en c (daarmee stop je vaker terminal processen).
Verdere tests kun je doen met telnet. Je hebt telnet client en server.
In windowz open je telnet client in de command-mode met:
telnet computernaam (of IP-adres).
Alleen telnet doet telnet starten en type help en de commando's verschijnen.
De telnet server op windowz start je met:
net start tlntsvr , en stop doet hem stoppen.
Als je hem gestart hebt kun je met telnet client vanuit een andere pc hem benaderen en inloggen. Mogelijk begint windowz te kwaken dat er maar ??n telnet client tegelijk mag, maar da's een windowz probleem.
In elk geval kun je zo waarschijnlijk al een en ander uitvogelen.
En ja, telnet vind je in xinetd terug en moet je eventueel nog installeren.
Overigens werkt ftp op een soortgelijke manier als telnet, maar daar zullen we mogelijk later nog eens op terugkomen.
Een overzicht van de (bash) commando's heb ik zometeen niet.
Mogelijk kan @interceptor eens iets plaatsen?
Suc6 & grtz.
Je gaat er heen met cd /mnt (change directory). Kijken wat erin staat met bv dir of ls.
Als je in terminal zo met folders bezig bent hoef je niet altijd die lange pad en folder namen te typen. Gewoon met de linker muisknop zwart maken en met de rechter copie en achter de prompt pasten. Da's sneller en makkelijker.
Als je met de file manager bezig bent en je bent in een bepaalde folder, klik dan bovenaan de balk op tools en dan op open terminal, en er zal een terminal verschijnen met de prompt in die folder waar je bezig was.
Natuurlijk kun je zoveel terminals tegelijk openen als je wilt.
De exacte commando syntax vind je uiteraard met bv man cd.
Als je met netwerk toestanden bezig bent is het makkelijk als je pc's vaste IP-adressen hebben.
Ik geef altijd de pc's (netwerk kaarten) vaste IP-adressen en die hangen samen met de adsl modem/router aan een switch. Daardoor kunnen alle pc's tegelijk internetten, en het netwerk werkt ook. Het maakt natuurlijk niet uit op welke pc ik toevallig met linux bezig ben.
Om nu netwerk problemen uit te vlooien kun je zo eerst eens pingen, dus type in terminal:
ping computernaam (of IP-adres). Dan loopt hij door, en dat stop je met de toetsen combinatie ctrl en c (daarmee stop je vaker terminal processen).
Verdere tests kun je doen met telnet. Je hebt telnet client en server.
In windowz open je telnet client in de command-mode met:
telnet computernaam (of IP-adres).
Alleen telnet doet telnet starten en type help en de commando's verschijnen.
De telnet server op windowz start je met:
net start tlntsvr , en stop doet hem stoppen.
Als je hem gestart hebt kun je met telnet client vanuit een andere pc hem benaderen en inloggen. Mogelijk begint windowz te kwaken dat er maar ??n telnet client tegelijk mag, maar da's een windowz probleem.
In elk geval kun je zo waarschijnlijk al een en ander uitvogelen.
En ja, telnet vind je in xinetd terug en moet je eventueel nog installeren.
Overigens werkt ftp op een soortgelijke manier als telnet, maar daar zullen we mogelijk later nog eens op terugkomen.
Een overzicht van de (bash) commando's heb ik zometeen niet.
Mogelijk kan @interceptor eens iets plaatsen?
Suc6 & grtz.