Ovenvers!

Hoi Freggel,

Jij als bakker moet toch weten dat je een appeltaart nooit met Golden Delicious moet maken maar met goudreinetten.

Dus lijkt mij een duidelijk geval van verkeerde appeltjes. Wij gebruiken een recept van smulweb, superlekker:

INGREDIENTEN

HET DEEG: 250 gram gezeefde bloem; 2 volle afgestreken theelepels bakpoeder; 1 ei; 125 gram suiker; 150 gram boter ( moet al paar uur op kamertemp.zijn) DE VULLING: 5 goudreinetten -neem hele grote appels , totaal gewicht van 1000-1025 gram; 125 gram suiker; 1 pakje vanille KOOKpudding; 1 zakje vanillesuiker; 750 ml. slagroom(= 7,5 dl.)

Voorbereiding

Oven voorverwarmen op 175 graden C.

Bereidingswijze

Kneed bloem, bakpoeder, suiker, boter en het ei tot een soepel deeg (met de hand goed kneden in 10 min.). Bekleed er een ingevette en met bakpapier beklede springvorm in- ook de zijkanten met bakpapier bekleden.. Schil dan de appels en snijd ze in 8 parten. Zet de partjes rechtop tegen elkaar in de vorm. De hele vorm moet goed gevuld zijn. Roer(met een vork of garde) dan het puddingpoeder in een kom met de suiker, vanillesuiker en 150 ml. van de slagroom(= 1,5 dl.) (let op dat alle klontjes weg zijn). Moet een romig geheel zijn. Kook de rest van de slagroom (goed doorroeren tijdens het koken) en roer van het vuur af de puddingmix door de slagroom. Zet pan weer terug op een LAAG vuur en breng het al roerend aan de kook. Schep dan de pudding over de appels in de vorm. Bak de taart op de onderste richel in de voorverwarmde oven in 70 minuten gaar en goudbruin. Let op: op tijd een stuk alu.folie of bakpapier over de taart leggen als de bovenkant al wat bruin is. dan de laatste 2 min. van de baktijd de folie er af halen. Laat de taart nog even in de iets geopende oven staan. zo`n 5 min. druk gewoon een houten lepel tussen de deur zodat de oven iets open staat. en laat de taart in de springvorm zitten tot hij afgekoeld is, en open dan pas de springvorm. De taart is het allerlekkerst als je hem na het afkoelen nog een aantal uren in de koelkast laat opstijven!! Dit is ook beslist nodig om hem lekker te laten opstijven!!!!!

B.

 
Hoe ik het deeg maak dat weet ik wel B.

Maar het zijn in mijn geval 2 dingen, de verkeerde appels, en een kapotte thermostaat in de oven waardoor ik de precieze temperatuur niet meer weet. 

Ik zit nu dus een beetje in dubio, een nieuwe thermostaat of een oven met daarboven een 6-pist gasstel.  [Boreti bijvoorbeeld].

 
of een oven met daarboven een 6-pist gasstel.
Ik zou gezien de plannen van de overheid bij nieuw aanschaf en daarmee samenhangende gasprijsstijgingen die er zeker gaan komen, toch eens gaan nadenken of je dan niet beter een oven met elektrische pitten kunt nemen i.p.v. gaspitten.

 
Ik ben het volkomen eens met BT. Ik heb jaren lang een electrische keramische kookplaat gehad. Sinds 2 jaar overgestapt naar een inductie plaat , wat een verademing . Gewoon op max power aan de kook brengen en vervolgens terugschakelen naar de kookstand .

Geen gedoe met restwarmte die bij een keramische de boel door blijft koken.

Regeling is gelijk aan een gassysteem. 

Nadeel is bij een bestaande gas oven combi je twee aparte groepen er bij moet knutselen en vijf draden middels een perilex stekker en wandcontactdoos moet aanleggen.

 
Wij hebben een hele mooie RVS oven. Elektrische oven en 5 gaspitten er op. 1 kleine, 1 heel grote, 2 middel en 1 gewone grote.

Ik weet alleen het merk niet meer, staat er niet op, of alleen aan de achterkant. Al jaren plezier van, maar ben me toch voorzichtig ook al aan het oriënteren op een oven met inductieplaten.

We hebben voor deze oven al een aparte groep dus dat scheelt. Maar wel die aparte aansluiting zou er dan moeten komen inderdaad. Doch dat zal het probleem niet zo zijn lijkt me.

Grootste probleem zal zijn mijn vrouw met die tiptoets bediening van de inductie te leren omgaan, zal flink wennen zijn in 't begin.

Maar eerst maar eens goed proberen te sparen.

 
Die gasprijsstijgingen dat wacht ik nog even af. 

De oven die ik nu heb is een elektrische, en dat wordt de volgende ook, maar ik weet niet zeker of ik een 6-pitter binnen ga zetten.

Buiten in de garage of het prieel plek zat, en gasflessen zullen er altijd blijven denk ik.

 
Ik kook al jaren met inductie plaaten. Heb een plank op mijn gas fornuis gelegd, bij zo'n Aldi of Lidl een enkel pit plaat gekocht maar als er ooit weer gasten komen dan wordt het zo.n twee pits geval. In het begin dacht ik dat wordt nooit wat, maar na de eerste pannekoeken heb ik dat gasfornuis alleen als tafel gebruikt. Had ik tien jaar eerde moeten doen.

 
Freggel als je overstap op electra met oven let dan wel even op de aansluit waarde.

Ik moest laatst zoiets aansluiten maar dat ging niet.

Aansluit waarde 14 Kw.

 
Ik weet dat ik daar op moet letten Jan.

De meterkast vernieuwen staat allang op de agenda...

 
Vanmiddag lekker de BBQ aan, maar eerst lekkere slagroomtaart met koffie vooraf.



 
ik blijf het raar vinden dat pirilex systeem..

is in het verleden bedacht om max 3 fases +nul voeding te brengen

nu zelfs gebruikt voor 2 groepen +nul

en dat terwijl je een 3fasen automaat in de meterkast niet half mag bedraden vanwege de nen normering.

 
We wijken weer lekker af.

Je bedoeld een kook groep.2x de fase en 2x de nul.

En de nieuwe kookplaten hebben nu maar 2x een fase nodig.

 
De taart was erg lekker! En het vlees en alle dingen er om heen ook!  [kouwe schotel/stokbrood..]

En tja de kachel heeft zijn werk ook gedaan.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
i know scubadiver

maar ik wijk af

was al langer bekent

 
Weer een paar koeken voor bij de koffie! 

Even af laten koelen, en de appelgondels vullen met aan beide zijden een rozet slagroom, en fruit.

De roomhoorntjes vullen met Zwitserse room ( 50% slagroom en 50% Banketbakkersroom).







 
Dat ziet er lekker uit, doe mij maar zo'n hoortje onderaan. :)

 
Kom maar halen. ;)

Volgende week eens kijken of ik nog schuimgebak kan maken. :biggrin:  



 
Laatst bewerkt door een moderator:
De koek voor bij de koffie is klaar, en het volgende ligt al weer klaar...

Straks als we klaar zijn met BBQ-en komt er nog een lekker dessert achter.

Bladerdeeg gevuld met banketbakkersroom, en daarbij heerlijk warm gebonden zomerfruit en vanille slagroomijs.





 
Het moet onderhand maar eens afgelopen zijn hiermee!!

Anders loop je toch kans dat je binnenkort een tijger voor je deur hebt om te helpen op te eten. :biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan