Ovenvers!

Dat ziet er weer lekker uit.

Krijg er honger van. :)

 
Komend weekend ga ik lekkere Brabantse worstenbroodjes maken...

Meteen wat andere dingen besteld voor de volgende baksels die op de planning staan. :biggrin:  

Brabantse Worstenbroodjes-mix 400gr

Rozijnen/Krentenbollen-mix 500gr

Zeeuwse Bolussen-mix 400gr

Biscuit-mix 1kg

Vlaaiendeegmix 500gr

Boter crème-mix 500gr

Molen de Hoop Stokbroodmix baguette 500gr

 
He koekenbakker die mixen maak je toch zelf. Valt me van je tegen. 

Zo maak ik bv echte brabantse worstebroodjes

Ingrediënten

Voor 25-30 worstenbroodjes:

Voor het deeg:

225 ml volle melk (op kamertemperatuur)

625gram patentbloem

10 gram gedroogde gist 1,5 zakje

12 gram zout

12 gram witte basterdsuiker

135 gram boter/margarine  (op kamertemperatuur)

Ei om mee te bestrijken

Voor de gehaktworstjes

800 gram half-­om­‐half gehakt of 500gram rund +300gr HOH

2 eieren

65ml melk

1-1,5 eetlepel mosterd.

135 gram paneermeel

20 gr Gehaktkruiden Stegeman zonder paneermeel en ~2 gram extra peper

Draai van alle ingrediënten voor het deeg een soepel deeg in een mixer. Dit duurt wel even een paar minuutjes, het moet een mooi elastisch deeg worden die los van de kom komt.

Pak 35 gram stukjes en bol ze direct op (het is handig om je aanrecht of snijplank te bebloemen).Bolletjes 30 minuten rusten.

Meng voor de gehaktstaafjes alle ingrediënten en weeg porties van 35 gram af. Vorm hiervan worstjes.

Na het rijzen 

Rol de bolletjes deeg tot ovale plakjes uit. Vouw de gehaktworstjes erin en vorm tot worstenbroodjes en zorg dat de naad goed dicht zit. Leg ze op bakplaten met bakpapier. Bestrijk ze met losgeklutst ei. Laat 60 minuten rijzen op kamertemperatuur.

Verwarm de oven voor op 220 graden. Bestrijk de worstenbroodjes nogmaals met ei en bak ze ongeveer 10 -14 min.

Tip om de deegbolletjes uit te rollen gebruik een stukje pvc pijp of een stukje ronde stok van ca 25cm rond 10-12.5mm

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet dat dit ook zo kan @Matrix, maar ik kies nu voor die mixen want qua prijs is dit niet veel duurder.

Tevens bestel ik daar ook nog wat andere spullen zoals bakvormen en dergelijke.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben meer benieuwd naar het inwendige met name het worstje. 

Deze wil nog wel een in eigen baksel krimpen als je gehakt hoh neemt. En ongeveer 30-40% krimpt. Dan heb je in eerste hap en laatste hap lucht..

Heb je in het gehele broodje gehakt zitten zonder krimp hoe heb je dat gedaan ?

Zien er overigens smakelijk uit

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Matrix, het gehakt is gekrompen, maar voor de rest zijn ze heerlijk.

 
Ah dus het is idd een bijkomend verschijnsel , maar meestal wordt dat gecompenseerd door de verrukkelijke bite en smaak , daar kan geen super tegenop. Worstvdaarin is worst maar geen gekruid gehakt. Of je moet een goede warme bakker hebben die verstand van worstenbroodjes heeft.

Ik maak dan ook een hele partij en vries ze in heb je.een paar maanden er plezier van net als zeeuwse bolussen. Die zijn hier ook niet te krijgen . Soms heeft AH ze hier en dan gaan er een zooitje in de vriezer. 

Top!!

 
Zeeuwse bolussen maakten wij vroeger in de bakkerij ook zelf, man wat een plakzooi met die basterdsuiker! 

Invriezen, tja, ik heb in de zomer weinig plaats in mijn diepvries, want dan is deze gevuld met hamburgers en dergelijke voor op de BBQ!

Morgen nog even een paar lekkere roombroodjes maken, Vaderdag vieren we dit jaar hier, want we mogen maar met 2 man naar het bejaardenhuis.

We gaan meteen lekker eten aan het eind van de middag, gevulde varkenshaas met "Opa's friet" en asperges...

 
De worstenbroodjes zijn op, dus tijd voor iets anders1

Puddingbroodjes voor bij de koffie straks, lekker makkelijk te maken maar oh zo lekker!

https://postimg.cc/rd4DhVzX

 
Puddingbroodjes? Heerlijk! Vermits de juiste inhoud. :banaan:

Daarmee bedoel ik dan die gele pudding. Bakkersroom noemen ze dat volgens mij? Al vele jaren worden de Tompousen en steeds vaker ook puddingbroodjes verkracht met wit spul er in, soort slagroom of gelig spul wat lang niet zo lekker smaakt zoals de goede gele bakkersroom.

Dus puddingbroodjes en tompousen moeten die lekkere dikke zoete gele bakkersroom hebben. Heb jij die daar in zitten?

Zo op de foto te zien lijkt het er wel op. Hoe maakt men dat trouwens?

 
Black Tiger, ik heb het voor nu op de makkelijke manier gedaan, de mix gehaald hier bij de boer en bond.

Maar als je het echt lekker wil maken dan kook je de room zelf, dit deden wij vroeger op school ook, maar in de bakkerij hadden wij ook een kant en klare mix waar we alleen water toe hoefde te voegen, maar deze was wel erg lekker.

We hebben ook even met de luchtige room gewerkt, deze was erg lekker, maar het enige voordeel was dat we door de luchtigheid van de room minder gewicht in het broodje of tompouce deden, dus in principe verkochten we lucht! :biggrin:   [volume] En deze room had ook nog een ander nadeel, deze konden we niet mee bakken in de oven...

Zeker bij de Limburgse vlaaien, want deze werden met room en fruitvulling gebakken.

Het  recept op de manier dat wij het op school deden.: 

Ingrediëntenlijst

Voor de banketbakkersroom

500 ml melk

1 vanillestokje

100 gr suiker

2 eidooiers

45 gr maïzena

Stap 1

Giet 450 ml melk in een pan. Snijd het vanillestokje met een scherp mesje open en schraap het merg eruit. Voeg zowel de peul als het merg toe aan de melk en breng alles aan de kook.

Stap 2

Doe de overige melk met de suiker en de eidooiers in een kom en klop dit goed door elkaar. Klop als laatste de maïzena erdoor en maak er een mooi glad papje van.

Stap 3

Verwijder als de melk kookt het vanillestokje. Giet al roerend de helft van de hete melk op het suikermengsel. Roer het goed door. Giet dit mengsel vervolgens bij de melk in de pan en breng alles onder voortdurend roeren aan de kook.

Stap 4

Het mengsel zal gaan binden en dikker worden. Blijf de hele tijd roeren. Laat het mengsel 1 tot 2 minuten zachtjes doorkoken.

Stap 5

Giet de banketbakkersroom in een lage platte schaal (koelt sneller af) en dek deze af met plasticfolie. Zorg ervoor dat het folie direct op de room ligt, zodat er geen velvorming kan plaatsvinden.

Stap 6

Laat de room eerst wat afkoelen op het aanrecht en zet de kom daarna tot gebruik in de koelkast. Klop het geheel voor gebruik kort door tot een gladde en romige banket bakkersroom.

Volgende week??? 

Zeeuwse Bolussen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je wel, ik ga dat eens in mijn receptendirectory noteren.

Lijkt me niet al te moeilijk te maken zo.

Dit is toch voor die gele room, toch?

 
Vorige week even pauze gehouden, maar nu vandaag weer lekker bezig geweest en lekkere Zeeuwse Bolussen gemaakt.  [Wat ben ik blij dat ik een kunfstfebit heb... :biggrin: ]

Volgende week wordt het weer een taartweekend want de jongste hier is dan jarig!

https://postimg.cc/XBy88h1w

https://postimg.cc/rzdQM0yK

https://postimg.cc/nscG5MwV

https://postimg.cc/YvxxbQRy

https://postimg.cc/RqjGFSqG

https://postimg.cc/gn8sLCZp

https://postimg.cc/bZPTxmxt

Het recept

Ingrediëntenlijst

Voor het deeg

400 gr bloem

8 gr zout

7 gr gedroogde gist

240 ml melk, lauwwarm

60 gr boter, op kamertemperatuur

1 ei, op kamertemperatuur

15 gr suiker

Voor de afwerking

500 gr bruine basterdsuiker

1 citroen, rasp

1 el kaneelpoeder

Bereiding: Zeeuwse bolussen

Meng alle ingrediënten voor het deeg tot een soepel deeg en kneed dit minimaal 10 minuten door. Het deeg is vrij plakkerig; het kneden gaat daarom het makkelijkst met een mixer met deeghaken. Laat het deeg afgedekt 1 uur rijzen op een warme plaats.

Meng de basterdsuiker met de citroenrasp en het kaneelpoeder.

Verdeel dit mengsel op het werkblad. Kneed het deeg kort door en verdeel het in bolletjes van ongeveer 65 gram.

Rol ze door een deel van het basterdsuikermengsel en laat ze 5 minuten rusten.

Rol de deegbolletjes vervolgens in de suiker uit tot strengen van ongeveer 40 centimeter. Zorg ervoor dat de deegstrengen goed bedekt raken met de rest van het basterdsuikermengsel. Maak de bolusvorm door in het midden te beginnen met oprollen en de sliert zo verder om zichzelf heen te draaien. Stop de uiteinden onder de bolussen en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Laat de bolussen 1 uur rijzen op een warme plaats.

De bolussen bakken

Verwarm de oven voor op 250 °C.

Bak de bolussen 7 tot 9 minuten. Let goed op dat de suiker die los ligt niet gaat karamelliseren: als dat gebeurt zijn de bolussen waarschijnlijk al gaar. Neem de bakplaat uit de oven en zorg ervoor dat je een tweede met bakpapier beklede plaat klaar hebt staan. Leg deze op de bolussen en keer de bakplaten snel om. Laat de Zeeuwse bolussen zo verder afkoelen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die zien er verdacht veel uit als iets anders, maar ik ga er van uit dat deze wel heel lekker smaken! :biggrin:

 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan