Ovenvers!

Ja dag niks van! Ik ga hier lekker mee door: 

Ik heb eindelijk iets gevonden waar mijn passie ligt, en dat is het vak waar ik voor geleerd heb. Dus als jij graag wat benzine verbrand! Je weet dat je welkom bent. 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je weet dat je welkom bent. 
Yep I know.

En ga maar lekker door hoor. Harstikke leuk om te zien wat je allemaal klaar bakt.

Dat ik welkom ben is me bekend, wie weet... zou zomaar eens kunnen van de zomer. ;)

Maar mocht dat het geval zijn breng ik je nog wel op de hoogte.

Veel bakplezier!

 
Ik heb nu alle spullen klaarstaan om lekkere nougatines  te gaan maken, dus er volgens vanaf morgen weer wat foto's van een lekker mierezoet gebakje. :biggrin:  

Wat ik overhoudt daar ga ik meringue schuimpjes van maken...

 
Houdt rekening met de vochtigheid voor de meringue schuimpjes, zijn daar heel gevoelig voor. Worden ze zacht van dus advies: gelijk opsnoepen.

 
Dat weet ik @Matrix, maar ik ga er een aantal uur de tijd voor nemen om het schuim goed te drogen in de oven. ;)

 
Gisteren had mijn dochter (met wat toezicht met hier en daar kleine aanwijzing) 5 appelflappen en 5 abrikozenflappen gemaakt.

Dju die dingen waren best lekker. Alleen had ze ondanks mijn aanwijzing wat teveel abrikozenjam er in gedaan dus was er nogal wat uitgelopen. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Wat mij op valt is dat je bij de bakker altijd van die joekels krijgt vergeleken met die wat wij zelf maken met die pakjes van 10 stuks bladerdeeg.

Maakt de bakker zelf bladerdeeg of koopt ie ergens grote velen?

Jij moet dat weten lijkt me Freggel?

 
De bakker heeft geen tijd om die bladerdeeg te maken 

Het is zeer intensief werk en  een appelflap zou onbetaalbaar worden.

De bakkers hebben een groter formaat bladerdeeg plakken tot hun beschikking

Wil je grotere appelflappen???? Leg 2 plakjes op elkaar en  rol deze met deegroller dun naar alle richtingen uit totdat je weer ongeveer de dikte van 1 plakje hebt. 

Vervolgens een vierkantje hiervan snijden en wat overblijft hergebruiken bij volgend plakje. 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou wij maakte toentertijd het bladerdeeg wel zelf. 

Het kost idd wat tijd, want je moet lagen maken om het bladerdeeg en effect van de lagen te krijgen. 

Het maken van het bladerdeeg was meestal mijn taak, want de ander was met het brood bezig. 

Wat de grootte van het plakje betreft daar hadden wij snijmessen voor, zie foto, deze kon je afstellen in de breedte.



Lees anders hier maar eens.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja vroeger maakte mijn vader ook zelf bladerdeeg ondanks dat hij hoofdzakelijk brood en banketbakker was had hij een gruwelijke hekel aan bladerdeeg te veel tijd en te weinig profit , maar  de bakkers van tegenwoordig maken dit gegarandeerd niet meer zelf.

 
Dat zou kunnen @Matrix, ik had er ook een gloeiende hekel aan om iedere vrijdag weer een stuk of 15 van die Franse korstdegen te maken!  Pfft, ik rolde mezelf een bult met de deegroller, want om de machine te gebruiken daar was op dat moment geen plaats voor want daar werd toen het brood bereid, dus alles moest met het handje.

Tegen dat het brood gebakken was begonnen we aan de appelflappen/ appelbollen/ amandelbroodjes/ abrikozenrolletjes/ saucijzenbroodjes en appelcarrees, en nog veel meer, iedere korstdeeg daar kwamen gemiddeld een stuk of 60 koeken uit.

Maar nou ben ik bezig met schuim, man wat een plakspul. :biggrin:  

Weer lekker bezig met iets lekkers te maken.

Deze keer schuimgebak!

Schuim; 1 deel eiwit en 2 delen suiker. [eerst het eiwit luchtig kloppen, en dan lepel voor lepel de suiker toevoegen, en als alle suiker erbij zit nog 10 minuten na kloppen met de mixer op de hoogste stand]

De Botercrème alvast klaargemaakt, want de schuimkransen moeten 1 a 2 uur in de oven op ongeveer 90 graden!

Straks afwerken met nougatine en chocolade!!!

Nu nog alles naturel, de volgende keer smaak erbij

( Espresso of iets met fruitsmaak en kleur)

Eerst even kijken of deze versie lukt, want het is al een tijdje geleden dat ik dit gemaakt heb.











 
Ik mis de slok whiskey na iedere stap ?
 

Ziet er onwijs gaaf uit nu maar drogen 
 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee het is nu hier een lekkere Hertog-Jan!

Maar misschien even een tip voor Black Tiger:

In plaats van abrikozenflappen kun je ook eens een keer abrikozenrolletjes maken? 

Hoe? 

Neem een aantal plakjes bladerdeeg, en amandelspijs. 

Maak stukjes amandelspijs en rol hier een bolletje van ten grote van een knikker ( een 10-teller)

Leg dit bolletje op een hoek van het bladerdeeg plakje, en rol dan dit plakje niet te strak naar jou toe op. 

Smeer op de bovenkant wat eierstrijksel, en bak ze dan af in de oven op 220 graden.

Als deze klaar zijn dan neem je een blik abrikozenschijven en je snijdt de abrikozen in 4 parten, en deze parten stop je in de buitenkant van de rolletjes.

Gebruik het sap van de abrikozen om dit te koken en een beetje bindmiddel erbij, de "moes" smeer je over de abrikozen, even af laten koelen, en intussen koffie zetten...

 
Klaar met het drogen in de oven, de suiker is net een beetje gekarameliseerd, en dit geeft een lekkere smaak aan de nougatine.

Nog nog eventjes afkoelen en dan afwerken met de botercrème.





 
Zo en nou nog even de botercrème hard laten worden, en dan vanavond smullen maar!!!



 
Wat waren ze lekker, het is maar goed dat ik neptanden heb, want pffftttt…. verschrikkelijk zoet!!! :biggrin:  

Plan voor het volgend weekend is Limburgse vlaai ----->  Met verse aardbeien en slagroom!

De reden hiervan is dat het komend weekend eigenlijk het Aardbeienfeest en presentaties maquettes voor het Bloemencorso 2020 zou zijn.

Iets wat helaas vanwege Corona beiden niet doorgaat dit jaar.



 
Laatst bewerkt door een moderator:
Masterchef Freggel1 ??‍?, petje af , zien er perfect uit. 

Waag je eens aan een progres taart. 3 grote ronde plakken schuim met slagroom en ook de randen met slagroom en die randen met hazelnoot stukjes bekleden. 

Mnom mnom ,  daar lost je kleefpasta van op. 

"Progrestaart is een soort schuimtaart maar het verschil tussen progres en schuim is dat in progres naast eiwit en suiker ook bloem en/of maizena en noten toe worden gevoegd. En schuim is alleen eiwit met suiker. Die schuim/progresbodems zorgen er dus voor dat het een 'progres' taart is."

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het ziet er inderdaad allemaal zeer lekker en goed uit! Complimenten! :applaus:
Eten jullie dat allemaal zelf op? Heerlijk, wel genoeg sporten anders gaan jullie met al dat lekkers ook in vorm toenemen. :biggrin:

Water loopt me al in m'n mond. Maar da's niet erg, dat stimuleert om zelf ook weer iets te gaan maken.

Vroeger heb ik eens een ijsschuimtaart gehad. Dju wat was dat lekker zeg. Maar ik kan er wel vinden, maar niet zoals ik ze toen gehad heb. Dus daar moet ik ook nog eens naar op zoek. Het was een soort ijs nogatientje maar dan in taartvorm zal ik maar zeggen. Zat alleen geen zachte creme in het midden zoals bij een nogatientje maar dat kan ook niet met een ijstaart. Ding moest in de diepvries en voor consumptie vermoedelijk kort ontdooien.

Misschien weet iemand van jullie wat ik bedoel of liever gezegd welke ik bedoel? Want er zijn meer soorten ijstaart.

 
IJstaart, en progrestaart staat hier op de planning, maar ik begin hier een beetje commentaar te krijgen van de dames dat ik dit niet iedere week moet doen.

We eten  het niet alleen op Black Tiger, de helft van de gebakjes is naar de buren en de toekomstige schoonfamilie gegaan. :biggrin:  

De schuimtaart die ik binnenkort wil gaan maken die kennen de BBQ-ers van Boets maar al te goed, en dat is degene die dieje Hagenees ieder jaar mee bracht! 

Maar voor nu staat er echt Limburgse vlaai gepland, ik heb voor het gemak een taartvorm, en de mix besteld bij een webshop (Bouwhuis.com)  Reden hiervan was mede dat mijn spuitzakken bijna op zijn, en mijn kartelspuit een beetje aan het opgeraken is, omdat ik deze nog heb van de tijd dat ik in de bakkerij werkte.

En ohja, bedankt voor de complimenten!!!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
De bodem.

https://postimg.cc/349Yb6Wr

Nou rest de afwerking nog met banketbakkersroom, en daaroverheen de aardbeien, en een laagje gelei....

Als dat klaar is aan de buitenkant van de vlaai rozetten met slagroom...

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan