PC heeft rare kuren met een nvidia Strix geforce gtx 970 4gb GPU.

Black Tiger zei:
Een NAS is zeker prettiger om mee te werken en kan ook veel meer. Vandaar dat ik even wat doorgespaard heb en toen een NAS genomen.

Ik had dat ook liever gedaan maar ik moest snel mijn back-ups kwijt en Mybook was net in de aanbiedingen voor een schappelijke prijs. Een NAS zou ook 4X zo duur zijn geweest. Ik heb er nu 2  met een scheiding tussen documenten, foto's en back-ups van email en op de andere meer voor de software en back-ups van mijn PC's. 1 is ouder en daarvan is de software gewijzigd. Mocht er ??n crashen dan ben ik niet alles kwijt.

Black Tiger zei:
Eigenlijk is het nu te laat om dit nog te corrigeren maar ik hoop dat je begrijpt dan ik daarom extra voorzichtig ben om op 2 PC's met dezelfde accounts in te loggen?
Nee hoor, hoezo te laat om te corrigeren? Je hebt het toch gecorrigeerd?

Yip, die stappen heb ik al door lopen maar ondanks dat ik nu lokaal inlog krijg ik soms de melding dat mijn MS accounts gecontroleerd moeten worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat MS als je eerst W10 met een MS account installeert en daarna lokaal gaat inloggen dit niet monitort. Immers sommige apps die je uit de store installeert blijven gewoon gekoppeld aan je MS account.

Black Tiger zei:
Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je voorzichtig bent om op 2 pc's met dezelfde accounts in te loggen.
Perse nodig is het ook niet. Je kunt ook gewoon shares aanmaken waar je iedereen leestoegang op geeft en dan zou je die van de andere computers ook moeten kunnen benaderen.
Zo benader ik ook shares op de pc van m'n dochter, want vroeger had ik daar wel een account op, maar die heeft nu mijn oude pc en die is vers geinstalleerd dus geen account meer van mij op.

Het gemak is dat als ik inlog met ??n admin account op een PC ik dan makkelijker bij de user map kan komen zonder eerst bestanden naar een aparte gedeelde map te slepen. Ik kan natuurlijk een extra account aanmaken op admin niveau maar als het met ??n account kan dan kies ik hier liever voor.

Ik ga het zo testen met die wijziging in het register en als dat werkt dan is mijn wens in vervulling gegaan. :)

Black Tiger zei:
Nachtrust zonder malen? Phuu... hopelijk. Drukke nacht vannacht. :)

V.w.b. de support graag gedaan!

Goedemiddag goed geslapen na een drukke nacht. :)
 
Black Tiger zei:
Wil je admin shares weer actief hebben op computers moet je het volgende doen in het register:
Code:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System.
Maak een DWORD value en noem deze LocalAccountTokenFilterPolicy met een waarde van 1

Zo net deze key toegevoegd aan het register re-boot gedaan maar de mappen worden evengoed niet zichtbaar op die ene gedeeld map na dan.

Ik heb een vermoeden dat MS het een beetje overhoop heeft gehaald. Ga ik namelijk via verkenner naar de user, dan via het snel menu naar 'toegang verlenen tot' en wat zien we daar? de thuisgroep. :)

Ik weet het, er zijn meer wegen die naar Rome leiden en zo zal het niet anders zijn dan met het verlenen van bepaalde rechten in het netwerk. Ik zal me nu dus iets flexibeler moeten gaan opstellen en me maar erbij gaan neerleggen dat het zoals het voorheen ging niet meer werkt. :) 

 
krijg ik soms de melding dat mijn MS accounts gecontroleerd moeten worden.
Dat kan ook door defender gebeuren. Die mauwt hier bij mij ook wel eens, met name  na een windows update en dan klik ik daarop, zonder in te loggen en is het geneuzel weer voorbij.
Sommige dingen blijven gekoppeld, dat wel, dan is het makkelijker in te loggen als je daar gebruik van maakt.
Als je er een nieuw account voor gebruikt hebt, kun je dat verwijderen dan is alles weg, maar ook je onedrive en zo, moet je dan wel eerst een backup van maken.
Anders misschien een van deze mogelijkheden proberen misschien. Die eerste met die devices is misschien wel iets. Heb er zelf geen van getest overigens.

Zo net deze key toegevoegd aan het register re-boot gedaan maar de mappen worden evengoed niet zichtbaar op die ene gedeeld map na dan.
Die key moet je toevoegen aan de pc die je wenst te benaderen. Dus wil je vanaf pc-oud naar pc-nieuw om bij de shares op pc-nieuw de shares te benaderen moet je deze registerwijziging op pc-nieuw doen.
Het gaat hier om de admin shares, da's toch iets anders vermoedelijk. Probeer het eens als volgt in de verkenner:
Code:
\\pcnaam\c$
krijg je dan wel de hele inhoud van de C te zien?

Pffff... nee niet goed geslapen en met het forum ging het alweer mis. Alle data kwam erop en een minuut later werd bijna alles uit de database gewist, helemaal automatisch. Dus ik hoop dat tier 2 support dat kan oplossen. Gaat me natuurlijk niet snel genoeg. :)
Gelukkig is de MySQL upgrade wel goed gelukt dus dat scheelt dan weer 'n bak. Die gaan we vannacht hier ook uitvoeren.
 
Black Tiger zei:
krijg ik soms de melding dat mijn MS accounts gecontroleerd moeten worden.
Dat kan ook door defender gebeuren. Die mauwt hier bij mij ook wel eens, met name  na een windows update en dan klik ik daarop, zonder in te loggen en is het geneuzel weer voorbij.
Bij mij komt het meer dan eens voor en niet specifiek na een update. Het enige wat ik me afvraag is waarom die melding komt als je met een lokaal account werkt.

Black Tiger zei:
Sommige dingen blijven gekoppeld, dat wel, dan is het makkelijker in te loggen als je daar gebruik van maakt.
Als je er een nieuw account voor gebruikt hebt, kun je dat verwijderen dan is alles weg, maar ook je onedrive en zo, moet je dan wel eerst een backup van maken.
Anders misschien een van deze mogelijkheden proberen misschien. Die eerste met die devices is misschien wel iets. Heb er zelf geen van getest overigens.

Deze stap had ik al doorlopen "Ga naar Instellingen> Accounts > Uw e-mail  en accounts". Daarmee ontkoppel je theoretisch de PC van het MS account. Ik zal ook eens inloggen en kijken of er andere devices zijn gekoppeld aan mijn account. Onedrive heb ik trouwens gelijk geblokkeerd tijdens het installeren want daar heb ik een MyBook voor. ;)

Black Tiger zei:
Zo net deze key toegevoegd aan het register re-boot gedaan maar de mappen worden evengoed niet zichtbaar op die ene gedeeld map na dan.
Die key moet je toevoegen aan de pc die je wenst te benaderen. Dus wil je vanaf pc-oud naar pc-nieuw om bij de shares op pc-nieuw de shares te benaderen moet je deze registerwijziging op pc-nieuw doen.

Bedankt om mij daarop te attenderen maar de key heb ik aan het register op de nieuwe PC toegevoegd.

Black Tiger zei:
Het gaat hier om de admin shares, da's toch iets anders vermoedelijk. Probeer het eens als volgt in de verkenner:
Code:
\\pcnaam\c$
krijg je dan wel de hele inhoud van de C te zien?

Met die code "\\pcnaam\c$" krijg ik de foutmelding 0x80004005 en probleemlosser zegt dat het device niet is aangesloten?
Maar...?.. Black Tiger, als ik nu op de oude PC via het netwerk PC_NW selecteer dan krijg ik natuurlijk het inlog window te zien en na het inloggen op admin niveau krijg is zowaar de USER map te zien die nu wel zichtbaar is.  :klappen:

Dus waarschijnlijk doet de key die vanochtend is toegevoegd nu wel zijn werk. Ik heb alleen een reboot gedaan met de nieuwe PC na de wijziging maar misschien had ik de beide PC's moeten rebooten.

Nu kan ik weer makkelijk bestanden overhevelen als dat nodig is. Bedankt voor de tip!!

Black Tiger zei:
Pffff... nee niet goed geslapen en met het forum ging het alweer mis. Alle data kwam erop en een minuut later werd bijna alles uit de database gewist, helemaal automatisch. Dus ik hoop dat tier 2 support dat kan oplossen. Gaat me natuurlijk niet snel genoeg. :)
Gelukkig is de MySQL upgrade wel goed gelukt dus dat scheelt dan weer 'n bak. Die gaan we vannacht hier ook uitvoeren.

Vervelend is dit dat de database uit zichzelf verdwijnt en probeer dat maar eens op te lossen. Zoveel weet ik er niet van maar MySQL werkt toch samen met de database?
Dit is nu precies de reden dat ik me handen niet wil branden aan die website van mijn kennis. Ik vind het heel interessant maar zonder kennis van zaken gooi ik de boel volkomen plat denk ik.

Zo moest ik een keer een telefoonnummer wijzigen op die website en het oude nummer was nergens te vinden behalve in de database. Goed, het nummer wijzigen, saven, ogendicht en een schietgebedje maar het was gelukt. :) 
 
Black Tiger zei:
Het mooiste zou zijn als de Dreambox dat is maar dan moet je in de SMB instellingen gaankijken. Pleur eens alle apparatuur uit behalve de Dreambox.

<knip>

Als die klaar is, dan start je andere apparatuur maar eens en kijk maar eens wat die gaat doen. Ben er wel nieuwsgierig naar.

Vandaag eindelijk de tijd om me hier in te gaan verdiepen en heb ik het bestand smb.conf aangepast een reboot gedaan met de Dreambox en alle overige apparatuur staat uit.

[1]. Op mijn PC_NW verschijnt de Dreambox nu in het netwerk en is benaderbaar maar de Dreambox stond al online dus de PC_NW opnieuw opgestart en de Dreambox staat nog steeds in het netwerk.

[2]. Mybook en PC_oud opgestart en ook op mijn PC_oud is de Dreambox zichtbaar in het netwerk.

[3]. Op mijn PC_NW 'refresh Netwerk' gedaan en zowel de Dreambox en Mybook blijven zichtbaar.

[4]. Magnetron, Wasmachine, koffiezetapparaat, Grill, wekkerradio etc. kortom dus alles aangezet en stoppen slaan niet door en alles blijft online. :)

[5]. Me very happy.......

Black Tiger zei:
 
Ik denk dat je het echt helemaal opgelost krijgt als je vast die browsemaster zou kunnen toewijzen. Ik weet helaas niet de instellingen van een Mybook.
Want als die aan gaat, verdwijnt opeens de Dreambox. Het ziet er naar uit dat er dan gekeken wordt wie er master browser is omdat er een nieuw device op het netwerk komt.

Zoals het er nu uitziet was dit inderdaad de oplossing maar ik blijf het toch vreemd vinden omdat het zeker t/m W7 altijd perfect heeft gewerkt. En op het toewijzen van de Dreambox als browsemaster daar was ik nooit opgekomen.

Wederom hartstikke bedankt @Black Tiger.
 
met de nieuwe PC na de wijziging maar misschien had ik de beide PC's moeten rebooten.
Rebooten niet perse, misschien op die waar de key gewijzigd is wel. Maar op zijn minst bij die ander volledig afmelden en weer aanmelden. Zodat hij opnieuw weer de netwerk instellingen inleest.
Maar als je dat toch al moet doen, kun je beter rebooten, doe ik ook altijd, weet ik ook zeker dat e.e.a. weer goed ingeladen is. Vermits snel starten niet actief is want dat wil soms ook nog wel eens roet in het eten gooien.

Fijn te horen dat we het weer aan de praat gekregen hebben. :)

V.w.b. het forum... dat is niet zelf op te lossen, dat is een converter die door de forum makers gebouwd is, het wachten is dus op support van hun. Alleen ben ik enthousiast en dan is elke dag natuurlijk lang en vandaag gaat de derde dag in.... pffff...
MySQL is de database. Op internet werkt PHP veel samen met MySQL (als database dus). Er wordt ook nog wel gebruik gemaakt (vrij zelden) van PgSQL (PostgreSQL) en in zakelijke c.q. grote bedrijfsomgevingen van Oracle. En dan zijn er nog de kleintjes waaronder MS Access en nog wat anderen.

Upgrade is trouwens goed gelukt, die van de server waar Duck op draait moet nog, was ik vannacht vergeten maar dat komt nog wel.
Je moet inderdaad wel weten wat je doet en minimaal waar je moet zoeken of wat te doen als de boel plat gaat. Dus zeg maar op zijn minst de kennis hebben om de oude versie database server weer te installeren en de backups te restoren.
Ben zelf ook niet zo'n database guru hoor. Maar ken gelukkig wel wat basis dingen, genoeg voor een upgrade en evt. downgrade en wat kleine fixes. Voor de rest speel ik er liever ook niet mee. :)
 
Zoals het er nu uitziet was dit inderdaad de oplossing maar ik blijf het toch vreemd vinden omdat het zeker t/m W7 altijd perfect heeft gewerkt.
Dat is dus omdat Microsoft vervelende wijze besloten heeft dat dit in Windows 10 met die eerste 1709 creators update niet meer nodig was. :(
En dat van die browser was weliswaar vermoedelijk per ongeluk er uit gehaald, misschien ook niet helemaal per ongeluk, maar terugzetten of fixen vindt men daar schijnbaar niet nodig.

Me ook happy dat het gelukt is.  :cool: :)
 
Black Tiger zei:
Ben zelf ook niet zo'n database guru hoor. Maar ken gelukkig wel wat basis dingen, genoeg voor een upgrade en evt. downgrade en wat kleine fixes. Voor de rest speel ik er liever ook niet mee. :)

Als ik ooit weer eens iets wil gaan leren dan ik kan me misschien eens verder in PHP gaan verdiepen. Het enige nadeel is dat je weer heel veel moet gaan lezen en soms kan je maar beter op ??n ding concentreren en het goed doen dan van alles wat weten en toch niet die perfectie kan behalen die je wenst met het risico dat je niks afmaakt. :)

Uiteindelijk wil je snel op een goed niveau komen maar bepaalde dingen zoals het leerproces kan je gewoon niet overslaan. ;) 
 
Black Tiger zei:
Dat is dus omdat Microsoft vervelende wijze besloten heeft dat dit in Windows 10 met die eerste 1709 creators update niet meer nodig was. :(
En dat van die browser was weliswaar vermoedelijk per ongeluk er uit gehaald, misschien ook niet helemaal per ongeluk, maar terugzetten of fixen vindt men daar schijnbaar niet nodig.

Aan de andere kant zou ik denken dat het modem ook een belangrijke rol blijft spelen in het netwerk. En als MS dingen wijzigt of verwijdert maar fabrikanten komen niet met patches dan zitten vele gebruikers met de handen in hun haren maar het is wel belangrijk dat verouderde en onveilige protocollen eens vervangen gaan worden.
 
Als ik ooit weer eens iets wil gaan leren dan ik kan me misschien eens verder in PHP gaan verdiepen.
Dat wilde ik ook en had in 2003 een boek om PHP3 te leren. Erg mooi, maar kwam er toen even niet van. Inmiddels is de nieuwste versie alweer php 8. En als je dan weet dat er tussenversies zijn zoals 5.1, 5.2, 5.3 etc. t/m 5.6 en dan naar php 7 en dat elke 2 jaar zo'n beetje een nieuwe PHP versie uit komt, waar vaak toch wel weer het een en ander aan verschilt, dan blijf je leren.
Dat is wel leuk, maar mijn interesse ligt daar niet. De html codes die ik een beetje geleerd heb in 1997 werken nu nog steeds. :) HTML heeft nu ook wel HTML 5, maar de meeste oude codes werken nog gewoon.
Bij PHP werken ook diverse oude codes nog, maar met PHP is gewoon veel meer mogelijk. Gelukkig zijn er voor kleine aanpassingen heel veel voorbeelden te vinden op internet.
Anyway, da's iets om rekening mee te houden als je daar eens mee wilt beginnen.

Aan de andere kant zou ik denken dat het modem ook een belangrijke rol blijft spelen in het netwerk.
Ja maar de master browser functie heeft verder geen invloed op goede werking van een modem. En gezien de eerder genoemde twee services kan schijnbaar ook weer het e.e.a. gevonden worden op het netwerk. Als dat ook de nieuwe technieken ondersteund. Veelal is dat wel zo, maar niet met alles.
Het gaat ook grotendeels om wat Microsoft vind wat goed voor ons is. En dat is juist waar ik iets tegen heb. Ze mogen best iets vinden en dan mooier maken, maar ze moeten niet voor ons gaan besluiten dat thuisnetwerken uit de mode zijn en alles maar online moet omdat er genoeg online methodes zijn om dingen eenvoudig te delen. Natuurlijk mede om hun onedrive ook te promoten.
Zeker met veiligheid en privacy willen de meeste mensen hun thuis gedeelde zaken helemaal niet via een online route gedeeld hebben. Even nog los van het feit dat er dan niemand bij kan als de internet verbinding er uit ligt. dus een thuisnetwerk (liefst met optie om alles eenvoudig terug te vinden via verkenner zonder vaste shares aan te maken) is gewoon essentieel.
Maar gezien ze in Redmond wel vaker doen wat ze zelf willen, zie ik zo vlug nog geen fix verschijnen.
 
Vanochtend startte ik de Dreambox op en begon hij toch wat te flippen en sommige dingen liepen vast. Maar de oorzaak was zo gevonden aangezien ik wist wat er door mij gewijzigd was, dit keer geen 6 dingen in ??n keer. :)
Ik had jouw code in zijn geheel in de file SMB.config gezet en dat was misschien iets te veel van het goede. De oude smb file heb ik teruggezet en 1 lijn toegevoegd en 1 aangepast + de werkgroep en tot nu toe geen problemen meer.

[global]
  load printers = no
  guest account = root
  log file = /tmp/smb.log
  log level = 1
  security = share
  server string = Dreambox %h network services
  workgroup = ATHOME
  netbios name = %h
  case sensitive=yes
  preserve case=yes
  short preserve case=yes
  socket options = TCP_NODELAY
  local master = yes
  preferred master = yes ;(These stop the machine being master browser, which means that it doesn't waste time there.)
  oplocks = no

Het enige waar ik aan twijfelde of de server string klopte maar zo verschijnt de naam van de Dreambox in het netwerk via de netbios name.

Ik schreef modem maar ik bedoelde het eigenlijk veel breder. Fabrikanten zullen toch wensen dat hun devices goed werken en ook gevonden worden binnen een netwerk en misschien dat de toekomstige apparaten daar straks wel aan voldoen met nieuwe software maar voor de oudere apparatuur geeft dit wel wat problemen. Ik kan me het namelijk niet voorstellen dat MS niet meer met een standaard share protocol komt en het zo laat.

Ik denk dat wij op dezelfde golflengte zitten wat de ontwikkelingen van Windows betreft. Aan de ene kant zie ik qua stabiliteit enorme verbeteringen met W10 en waar veel mensen blij en geholpen mee zullen zijn maar al die extra toepassingen er om heen hoeven van mij ook niet. Maar het is nu een verdienmodel geworden en waar concurrenten ook flink geld mee verdienen. Opeens realiseer ik me als morgen de stroom uitvalt voor langere tijd dat ik ook nergens meer bij kan komen dus ik ga deze week nog effe 5000 documenten en 20.000 foto's uitprinten. ;)

Kijk dan heb je al 16 jaar voorsprong op mij als het gaat om kennis met PHP.

Soms begin ik er pas aan of roept het interesse bij me op als ik ergens mee geconfronteerd wordt zoals met het wijzigen van een telefoonnummer op een website of wat foto's en tekst aanpassen. Ik heb ook wel enige kennis van HTLM maar omdat ik nooit een doel en een goed onderwerp had om een eigen website op te zetten is de interesse voor PHP weer naar de achtergrond gegaan.

Soms wil ik meteen een te hoge perfectie benaderen maar gezien het gebrek aan ervaring er nog helemaal niet aan toe ben waardoor er weer regelmatig de frustratie op de loer ligt. En voor iemand anders een nieuwe website bouwen is toch iets anders als dat je het voor jezelf doet want je hebt toch een opdrachtgever die ook zijn wensen/eisen heeft ook al is het een vriendendienst. :)

Maar je kan er zoveel mee doen vandaag de dag en er zijn nu zulke mooie plug-ins te vinden waardoor je in een korte tijd een prima website kan opbouwen.
 
k had jouw code in zijn geheel in de file SMB.config gezet
LoL, ik had ook duidelijk geschreven dat er maar 3 dingen waren waar je naar kijken moest. :biggrin:

Fabrikanten zullen toch wensen dat hun devices goed werken en ook gevonden worden binnen een netwerk
Ja maar fabrikanten kunnen niet ruiken dat Microsoft opeens (overigens geheel alleen) het besluit gaat nemen een master browser fout niet op te lossen. De meeste iets modernere apparatuur werkt bijv. ook wel met SMB2 en SMB3 dus is het niet zo'n probleem dat SMB1 verdwijnt, behalve dan voor oude apparaten.
Maar dat MS dus een browserfout niet oplost en daardoor de problemen ontstaan, kun je fabrikanten van devices niet verwijten. Immers als je naar de andere operating systems gaat kijken zoals bijvoorbeeld. OS X oftewel simple gezegd Apple OS en Linux, die hebben allemaal geen probleem.

PHP? 16 jaar voorsprong? Nee joh. Ik heb toen zoals ik al zei eigenlijk niets geleerd. In de loop der jaren met forums en sites heb ik geleerd een klein beetje php te lezen. Hier en daar begrijp ik er wel iets van en foutmeldingen weet ik ook nog wel terug te herleiden (oplossen niet altijd).
Maar vraag me niet iets te maken ermee, behalve hooguit een phpinfo.php bestandje maar dat stelt dan ook niets voor. Dus het valt wel mee.

We zitten in hetzelfde schuitje vermoedelijk. Als ik ergens aan begin wat m'n interesse oproept dan wil ik het ook tot in perfectie doen of benaderen voor zover dat mogelijk is. En dat is ook een reden dat ik soms niet aan dingen begin die ik toch leuk vind. Omdat het me dan bekend is dat er teveel tijd in zal gaan zitten die er helaas niet beschikbaar voor is. En hoe ouder we worden hoe minder hersencapaciteit we krijgen heb ik af en toe het vermoeden. ;)

En zoals je zegt, er is al zoveel leuks kant en klaar te vinden, we hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden.
 
Black Tiger zei:
k had jouw code in zijn geheel in de file SMB.config gezet
LoL, ik had ook duidelijk geschreven dat er maar 3 dingen waren waar je naar kijken moest. :biggrin:

Hahahaha, had je de prijslijst van de snackbar vermeld dan had ik hem ook zo overgenomen. :)

Black Tiger zei:
Fabrikanten zullen toch wensen dat hun devices goed werken en ook gevonden worden binnen een netwerk
Ja maar fabrikanten kunnen niet ruiken dat Microsoft opeens (overigens geheel alleen) het besluit gaat nemen een master browser fout niet op te lossen. De meeste iets modernere apparatuur werkt bijv. ook wel met SMB2 en SMB3 dus is het niet zo'n probleem dat SMB1 verdwijnt, behalve dan voor oude apparaten.
Maar dat MS dus een browserfout niet oplost en daardoor de problemen ontstaan, kun je fabrikanten van devices niet verwijten. Immers als je naar de andere operating systems gaat kijken zoals bijvoorbeeld. OS X oftewel simple gezegd Apple OS en Linux, die hebben allemaal geen probleem.

Ik denk juist omdat MS met zoveel verschillende componenten rekening heeft te houden dat ze besloten hebben om Windows maar eens goed te gaan opschonen zodat ze een uniform besturingssysteem krijgen net zoals met OS van Apple. OS heeft zo zijn beperkingen maar gebruikers accepteren dat wat makkelijker dan de Windows gebruikers. Apparaten met OS hebben onderling vrij weinig problemen met elkaar in een netwerk omdat het al jaren een uniform besturingssysteem is.

Black Tiger zei:
PHP? 16 jaar voorsprong? Nee joh. Ik heb toen zoals ik al zei eigenlijk niets geleerd. In de loop der jaren met forums en sites heb ik geleerd een klein beetje php te lezen. Hier en daar begrijp ik er wel iets van en foutmeldingen weet ik ook nog wel terug te herleiden (oplossen niet altijd).
Maar vraag me niet iets te maken ermee, behalve hooguit een phpinfo.php bestandje maar dat stelt dan ook niets voor. Dus het valt wel mee.

Dus als ik er flink aan trek kan ik je qua kennis nog evenaren? ;)

Black Tiger zei:
We zitten in hetzelfde schuitje vermoedelijk. Als ik ergens aan begin wat m'n interesse oproept dan wil ik het ook tot in perfectie doen of benaderen voor zover dat mogelijk is. En dat is ook een reden dat ik soms niet aan dingen begin die ik toch leuk vind. Omdat het me dan bekend is dat er teveel tijd in zal gaan zitten die er helaas niet beschikbaar voor is. En hoe ouder we worden hoe minder hersencapaciteit we krijgen heb ik af en toe het vermoeden. ;)

En zoals je zegt, er is al zoveel leuks kant en klaar te vinden, we hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Daar zit het probleem dus denk je als het gaat om onze hersencapaciteit, ik kan je daarin volgen maar zo gauw als je daar aan gaat twijfelen dan wordt het alleen maar erger niet doen dus. ;) Aan de andere kant worden we ook sneller afgeleid want er komen ook regelmatig dingen tussendoor die ook aangepakt moeten worden. En soms zie je iets voorbij komen en dan ga je nog even wat bij lezen en dat vraagt ook weer extra tijd. Ik zie het ook samengaan met zoiets als een verminderde concentratie omdat je zo veel leest en daardoor wil je eigeniijk automatisch wat minder gaan lezen om sneller bij de oplossing te komen.

Wat mij opvalt is dat men ook geen tijd meer heeft om even een praatje maken bijvoorbeeld op straat want iedereen is zo druk, de klok loopt nu eenmaal door en men wil de controle niet verliezen want dan eindigt de dag in een chaos. ;)
 
maar gebruikers accepteren dat wat makkelijker dan de Windows gebruikers. Apparaten met OS hebben onderling vrij weinig problemen met elkaar in een netwerk omdat het al jaren een uniform besturingssysteem is.
Apple users zijn te verwend, daarom kijken die er verder niet naar. Maar als je eens een probleem hebt, dan heb je ook een groot probleem. Daarnaast kost Apple ook gemakkelijk 2-3x zoveel als een Windows systeem.
Even los daarvan.... het is sowieso in Apple veel eenvoudiger te doen omdat dit op Unix gebaseerd is, vrijwel hetzelfde als Linux, die dus ook geen problemen hebben normaliter met devices in 't netwerk of samba. :biggrin:

Als ze Windows hadden willen opschonen, hadden ze dit moeten doen bij de bouw van Windows 10 in het begin al. Want dat was een major update. Misschien hebben ze ook al een deel opgeschoond maar is me dat nog niet opgevallen. Er zijn in elk geval wel leuke opties bijgekomen, dat dan weer wel.

Dus als ik er flink aan trek kan ik je qua kennis nog evenaren? ;)
Met gemak volgens mij. :)

Tja ik probeer niet aan de hersencapaciteit te twijfelen, maar als je soms voor de hand liggende dingen vergeet, of je typt iets en je hebt in gedachten ook wat je typt, maar als je kijkt staat er toch een ander woord of een woord wat ontstaan is door twee worden op een heel vage wijze samen te voegen, dan kun je bijna niet anders dan twijfelen. Leuk is anders maar ja. Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te denken. Wie weet heeft het ook wel met vermoeidheid te maken.

Ja die praatjes en bij elkaar op bezoek gaan. Erger is dat ik er zelf aan mee doe, ga ook liever niet op bezoek of maar af en toe, moet ik echt zin in hebben. Maar een praatje op straat maken doen ze hier gelukkig nog wel vaker. Althans bij ons in de straat dan. Net de hoek om  en 100 meter verderop in de straat zie je dat al niet meer. Ach ja, van 't weer genieten is ook fijn. :)
 
Black Tiger zei:
Apple users zijn te verwend, daarom kijken die er verder niet naar. Maar als je eens een probleem hebt, dan heb je ook een groot probleem. Daarnaast kost Apple ook gemakkelijk 2-3x zoveel als een Windows systeem.

Dit is waar maar vaak zijn de OS gebruikers geen hobbyisten maar willen zij werken met een stabiel operatingssysteem vaak voor hun werk.

Black Tiger zei:
Even los daarvan.... het is sowieso in Apple veel eenvoudiger te doen omdat dit op Unix gebaseerd is, vrijwel hetzelfde als Linux, die dus ook geen problemen hebben normaliter met devices in 't netwerk of samba. :biggrin:

Ik kan mij nog herinneren dat op de Amiga je voor het eerst gebruik kon maken van windows zoals meerdere mappen openen, MS heeft daar toen slim op ingehaakt.

Ik had toen een Amiga2000 en samen met een systeembeheerder van een groot computercentrum hebben we in de weekenden tot laat in de nacht geprobeerd om plaatjes op een Unix systeem te toveren via de Amiga wat uiteindelijk ook gelukt is. Op de maandag werden dan de Unix PC's opgestart en op eens verschenen er plaatjes en dit werd niet door iedereen gewaardeerd. :)

Maar om de Amiga toen der tijd te laten communiceren met een Unix systeem dat heeft ons toen zoveel moeite gekost. Alle software daarvoor haalde wij toen bij het Computer Collectief voor een zacht prijsje, er was wel volop internet daar maar nog geen Google. :)

Black Tiger zei:
Als ze Windows hadden willen opschonen, hadden ze dit moeten doen bij de bouw van Windows 10 in het begin al. Want dat was een major update. Misschien hebben ze ook al een deel opgeschoond maar is me dat nog niet opgevallen. Er zijn in elk geval wel leuke opties bijgekomen, dat dan weer wel.

Zou MS in ??n keer W10 te veel opschonen dan denk ik dat veel gebruikers W10 links hadden laten liggen en bij W7 of W8 waren gebleven.

Black Tiger zei:
Dus als ik er flink aan trek kan ik je qua kennis nog evenaren? ;)
Met gemak volgens mij. :)

Ik heb zo mijn twijfels of me dat ook gaat lukken. :)

Black Tiger zei:
Tja ik probeer niet aan de hersencapaciteit te twijfelen, maar als je soms voor de hand liggende dingen vergeet, of je typt iets en je hebt in gedachten ook wat je typt, maar als je kijkt staat er toch een ander woord of een woord wat ontstaan is door twee worden op een heel vage wijze samen te voegen, dan kun je bijna niet anders dan twijfelen. Leuk is anders maar ja. Ik probeer er zo weinig mogelijk aan te denken. Wie weet heeft het ook wel met vermoeidheid te maken.

Ik betrap mij daar ook regelmatig op dat ik te makkelijk fouten maak tijdens het schrijven. Dit heeft inderdaad met vermoeidheid te maken want daardoor verlies je toch een beetje de concentratie en ergens val ik terug op de routine die ik voorheen wel had zoals snel typen. Soms is het licht waarmee ik achter de PC zit ook slecht en zit ik er een toets naast. Gelukkig hebben we de spellingcontrole nog. :) 

Black Tiger zei:
Ja die praatjes en bij elkaar op bezoek gaan. Erger is dat ik er zelf aan mee doe, ga ook liever niet op bezoek of maar af en toe, moet ik echt zin in hebben. Maar een praatje op straat maken doen ze hier gelukkig nog wel vaker. Althans bij ons in de straat dan. Net de hoek om  en 100 meter verderop in de straat zie je dat al niet meer. Ach ja, van 't weer genieten is ook fijn. :)

Op visite gaan is leuk maar tegenwoordig is men zo snel afgeleid door hun telefoon. Waar je vroeger elkaar opzocht voor de gezelligheid nu zit men met elkaar op de bank te Facebooken. Met andere woorden, ??n dag je Facebook niet openen is een dag niet geleefd. ;) 
 
Ik kan mij nog herinneren dat op de Amiga je voor het eerst gebruik kon maken van windows zoals meerdere mappen openen, MS heeft daar toen slim op ingehaakt.
Zie de film Pirates of Silicon Valley, dan weet je hoe dat gegaan is. Ik weet niet wie vroeger eigenaar was van Amiga, maar dat windows achtige gebeuren hebben ze van Xerox gekregen (!) en toen geschikt gemaakt voor computer. Gates heeft Jobs daarmee geholpen maar middels een slinkse truuk de boel toch eigenlijk ook gejat.

Hahahaha wel een leuke grap die je daar uit gehaald had met die Unix pc's. :biggrin: Kan me wel voorstellen dat niet iedereen daarmee kon lachen, want humor is bij sommigen ver te zoeken als het om hun (werk)pc gaat, maar ik vind 'm geweldig. :)

Op visite gaan is leuk maar tegenwoordig is men zo snel afgeleid door hun telefoon.
Ja dat klopt, ik vind het zelf ook niet leuk, als het om te Facebooken is of zo. Maar ik betrap me er zelf ook op dat als ik een appje krijg, dat ik toch even kijk wat het is. Niet als m'n dochters en vrouw thuis zijn, want dan weet ik dat er niets aan de hand is. Tenzij de apps dus blijven komen, kijk ik snel even wat het is.
Facebook was bij mij op een gegeven moment ook een enorme verslaving. Nu betrap ik me er zelfs op dat ik hem wel eens een dag niet open heb gehad. Ik gebruik hem hoofdzakelijk om contact te kunnen houden met enkele mensen en af en toe wat aan nieuws te zien. Maar wilde er ook echt mee gaan minderen.
Nu gaat ie gewoon in het dagelijkse rondje met forums mee, soms ook niet, want de forums worden vaker per dag bezocht en Facebook nog maar 1x per dag of soms 2x per dag even. Maar alleen even snel kijken, doe er bijna niets meer mee.

Dat geeft dan wel weer een hoop vrijheidsgevoel en je hebt opeens weer tijd over om aandacht aan andere dingen te geven. Kan er steeds beter afblijven. :)
 
Black Tiger zei:
Ik kan mij nog herinneren dat op de Amiga je voor het eerst gebruik kon maken van windows zoals meerdere mappen openen, MS heeft daar toen slim op ingehaakt.
Zie de film Pirates of Silicon Valley, dan weet je hoe dat gegaan is. Ik weet niet wie vroeger eigenaar was van Amiga, maar dat windows achtige gebeuren hebben ze van Xerox gekregen (!) en toen geschikt gemaakt voor computer. Gates heeft Jobs daarmee geholpen maar middels een slinkse truuk de boel toch eigenlijk ook gejat.

Ik zal die film eens gaan opzoeken, misschien staat hij op YouTube. Altijd leuk om weer eens te zien hoe het er toen aan toe ging. 

Black Tiger zei:
Hahahaha wel een leuke grap die je daar uit gehaald had met die Unix pc's. :biggrin: Kan me wel voorstellen dat niet iedereen daarmee kon lachen, want humor is bij sommigen ver te zoeken als het om hun (werk)pc gaat, maar ik vind 'm geweldig. :)

Op zich was het wel knap dat die kennis op computers zoals een Olivetti en IBM een plaatje kon toveren want anders dan met de Amiga hadden deze PC's geen grafische chip. En door allerlei ingrepen mede omdat die PC's toen via SUN (Stanford University Network) met elkaar waren verbonden kon hij op de meeste PC's dat plaatje laten zien. Als ik het mij goed herinner las de software op de Amiga een plaatje in en hevelde dit over naar een programma op een systeem computer die het plaatje als het ware plotte op het scherm (zwart/wit). Die kennis werd helemaal gek toen het lukte maar de meeste medewerkers werden gek van hem. :)

Black Tiger zei:
Op visite gaan is leuk maar tegenwoordig is men zo snel afgeleid door hun telefoon.
Ja dat klopt, ik vind het zelf ook niet leuk, als het om te Facebooken is of zo. Maar ik betrap me er zelf ook op dat als ik een appje krijg, dat ik toch even kijk wat het is. Niet als m'n dochters en vrouw thuis zijn, want dan weet ik dat er niets aan de hand is. Tenzij de apps dus blijven komen, kijk ik snel even wat het is.

Zo ga je daar ook enorm aan wennen mede omdat iedereen het gebruikt en je eigenlijk ook niet meer zonder kan. Er was een periode als ik niet snel genoeg reageerde op WhatsApp dat men in paniek raakte? Natuurlijk aardig die bezorgdheid maar staat mijn hart ooit een keer stil, WhatsApp krijgt hem echt niet meer opgang.  :)

Black Tiger zei:
Facebook was bij mij op een gegeven moment ook een enorme verslaving. Nu betrap ik me er zelfs op dat ik hem wel eens een dag niet open heb gehad. Ik gebruik hem hoofdzakelijk om contact te kunnen houden met enkele mensen en af en toe wat aan nieuws te zien. Maar wilde er ook echt mee gaan minderen.
Nu gaat ie gewoon in het dagelijkse rondje met forums mee, soms ook niet, want de forums worden vaker per dag bezocht en Facebook nog maar 1x per dag of soms 2x per dag even. Maar alleen even snel kijken, doe er bijna niets meer mee.

Dat geeft dan wel weer een hoop vrijheidsgevoel en je hebt opeens weer tijd over om aandacht aan andere dingen te geven. Kan er steeds beter afblijven. :)

In het begin was het idee van Facebook nog wel goed zoals elkaar verbinden maar het is voor mij de verkeerde kant opgegaan. en nu zie langzaam aan dat men gaat inzien dat Facebook doorslaat. Ik zeg weleens, als je het over de buren hebt doe je deur dicht maar op Facebook wordt van alles besproken. :)

Orkut heb ik wel gebruikt (ook niet ideaal) maar met Facebook heb ik dus totaal geen affiniteit. Vanaf het begin twijfelde ik al aan de intentie van Mark Zuckerberg hoe hij er over dacht om de wereld te verbinden. Hij schermt volgens mij iets af waar hij het liever niet over heeft en wat zijn werkelijke bedoeling is met Facebook. En inmiddels met al die schandalen die Facebook nu treffen ben ik blij dat ik Facebook op afstand heb gehouden, dat wil niet zeggen dat ze geen data verzamelen over mij. WhatsApp heb ik ook verwijderd, dat is even afkicken maar ik heb Signal ge?nstalleerd en ook al is het nog niet zo perfect als WhatsApp het werkt.

Ik ben kritisch maar ik ben blij dat ik me niet zo makkelijk laat be?nvloeden door mooie praatjes zoals dat Facebook onmisbaar is je leven. :)
 
Ik zal die film eens gaan opzoeken, misschien staat hij op YouTube. Altijd leuk om weer eens te zien hoe het er toen aan toe ging.
Ja hij staat op Youtube. Volgens mij meerdere versies. De langste versie is de hele film dacht ik, de rest ingekorte versies. Zonder ondertiteling maar wel leuk om eens te zien inderdaad. Zie je ook wat een smiecht dat Gates was. Oke zakelijk, maar niet zo fijn zakelijk en dat ie al vanaf het begin wereldheerschappij met z'n OS voor ogen had.

omdat iedereen het gebruikt en je eigenlijk ook niet meer zonder kan.
Dat is het ook, het kuddegedrag. Ik heb nog steeds m'n ICQ account, maar wordt niet meer gebruikt, Skype heel zelden. ICQ was prima, kon je ook mee praten en alles, toen ging iedereen naar Skype en op een gegeven moment kreeg je gewoon geen hond meer te pakken op ICQ of iedereen vroeg of je niet Skype had. Irritant. Gelukkig is dat ook achter de rug.
Maar je ziet het ook met Ventrilo en Teamspeak, twee concurrenten. Teamspeak won het vanwege grote gratis servers op TS2 die je kon opzetten, met TS3 is dat nog max. 16 mensen gratis, maar iedereen was over terwijl Ventrilo kwalitatief beter was.
Die beperking en het best moeilijk in elkaar gestoken TS3 maakt het dat nu alleen de Die Hards daar nog op zitten, de meesten zijn naar Discord toegegaan en da's weer gratis en kun je met heel veel op. Ben eens benieuwd hoe lang dat dit gratis gaat zijn. En zo moet je uiteindelijk mee als je nog mee wilt doen of bepaalde mensen wilt bereiken.
Gelukkig is het in mijn geval meestal omgedraaid, maar het beweegt inderdaad in kuddes op het internet. Net zoals in het echte leven eigenlijk. Mensen zijn kuddedieren. :)

Het meest vervelende van Facebook vind ik de steeds groeiende hoeveelheid fake berichten, gestuurd nieuws en haatzaaiende berichten. Vooral dat fake en gestuurde nieuws wordt dan heel veel gedeeld en een toenemende hoeveelheid mensen lijkt dat voor echt aan te zien. Terwijl vaak met even verder kijken dan de neus lang is, een heel andere waarheid boven tafel komt en het bericht dus fake is of de feiten verdraaid worden of maar voor de helft weergegeven waardoor het een andere context krijgt.
Die dingen worden klakkeloos gedeeld op basis van de titel en hups er is weer woede. En als je dan even een paar keer op op wijst zeggen ze "oh ja inderdaad". Dan gaat het twee keer goed en de derde keer hups, niks controle, men irriteert zich weer ergens over en deelt het meteen weer.
Ik ben dat fake gedoe zo enorm spuugzat. Met stijgende verbazing zie ik dat dat er veel meer dom volk op Facebook zit en er bestaat dan ik had durven dromen, want da's gewoon dom.
Even los nog van die talloze complottheorie?n waar je ook gek van wordt.... ik had en heb FB voor m'n plezier en heb een waarschuwing uitgegeven. Iedereen mag doen wat ie wil, maar diegene die fake nieuws blijven posten worden niet meer gevolg en/of verdwijnen uit mijn vriendenlijst en daar moet men dan ook maar niet van wakker liggen want dat is mijn vrije keuze.
Eind vorig jaar ben ik begonnen dat daadwerkelijk toe te passen en phoeeee... wat wordt het dan opeens lekker rustig op Facebook. Zo rustig dat 1x per dag kijken genoeg is en ik steeds makkelijker ook zonder kan. :)

Onmisbaar? Whahaha... ik als internet verslaafde kan zelfs nog zonder internet. Van de oude stempel he, we hebben nog spelletjes om te spelen (ja bordspelletjes) een oude bal, een auto waar we ergens mee naar toe kunnen. Vroeger amuseerden we ons ook zonder internet en dat lukt nu ook nog prima als het zou moeten.
 
Over het (veilig) gebruik van Facebook daar kunnen we pagina's vol over schrijven en ik ben van mening dat een ieder voor zich zelf moet weten wat hij/zij erop zet. Maar toen ik las dat Facebook kinderen betaalde met een cadeaubon om alles wat ze schrijven of ontvangen aan Facebook te versturen, dan moet er toch ergens een lampje gaan branden en zeker bij de ouders. Ik vertrouw die Mark Zuckerberg dus voor geen meter want blijkbaar heeft hij geen normbesef of hij beseft totaal meer niet wat er in zijn bedrijf gebeurd.

Vergeet MS messenger niet dat was ook even populair maar die is ook opgeheven in de hoop dat Skype terrein zou terugwinnen maar zoals jij al schreef, Skype is niet zo populair meer.

Ik betaal liever ?1,00 voor een app dan dat hij gratis is en geen respect voor privacy heeft. En tot op de dag van vandaag snap ik niet dat er nog geen concurrent is als tegenhanger van Facebook die wel de privacy respecteert desnoods tegen die kleine vergoeding. 1 miljard gebruikers brengen toch 1 miljard per jaar op als ze er ook maar iets voor zouden betalen. Er zijn zat bedrijven die hiervan dromen.

Maar het is niet alleen Facebook die last heeft van fakeberichten en agressie, Twitter net zo goed en ik ben blij dat ik daar ook niet aan mee doe. Maar aan de andere kant hebben die apps ook weer zo hun voordelen en die moet je absoluut niet onderschatten, maar de praktijken die men soms er op na houdt zoals het verkopen van bepaalde gebruikersgegevens dat gaat mij te ver. Men spiegelt het altijd mooier voor als dat het in de werkelijkheid is.

Ik ben ook van wat vroeger maar ik zou niet meer zonder internet kunnen omdat je zoveel informatie kan vinden en het bespaart ook nog eens geld, soms kan je de kosten van een internet abonnement terugverdienen. ;)

Waar ik wel van baalde was dat je 24/7 bereikbaar bent en die ergernis is door het verwijderen van WhatsApp nu een stuk minder. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadelen zoals minder foto's of in bed bellen naar een goede vriendin met video. :)
 
Jammer dater zoveel boeiende informatie in dit topic ondergesneeuwd blijft.

Hadden wel drie interessante topics kunnen zijn. Gelukkig ben ik een volger. En mis niks, alleen iets toevoegen is mij nog niet gelukt. Het geschrevene door beiden is super duidelijk.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan