PC heeft rare kuren met een nvidia Strix geforce gtx 970 4gb GPU.

Black Tiger zei:
MAAR.....!!! dan valt me wel nog iets in waar ik eerder mee te maken heb gehad. Opeens wilde een van de pc's in het netwerk ook niets meer zien en soms had mijn eigen pc daar last van.

Dat probleem had ik dus ook op mijn nieuwe PC terwijl op mijn oude PC dit niet speelde puur omdat die Creators Update daar niet op ge?nstalleerd is.

Tijdens de eerste W7 installatie op mijn nieuwe PC werkte alles goed en toen ik W10 installeerde via een upgrade bleef alles normaal werken. Pas na een W10 herstel kwamen die problemen naar boven omdat W10 dan alles opnieuw installeert en zich niks meer aantrek van de oude settings zoals die eerder in W7 zijn geconfigureerd. 

Black Tiger zei:
De kans is dus heel erg groot dat als jij dat groepsbeleid weer netjes origineel zet en de WD Mybook master browser maakt in het netwerk (of een ander niet-windows apparaat), het probleem voorbij is.

Om eerlijk te zijn was ik in de veronderstelling dat ik door die aanpassingen in het groepsbeleid iets terug had gezet dat door Microsoft was uitgeschakeld. Toen ik las dat MYbook gebruikers alleen de public map zagen als ze SMB 1.0 activeerde maar toch niet konden inloggen op hun beveiligde map moest er dus een andere setting zijn waardoor je weer een inlog window krijgt, en dat werkte. En een andere manier dan die aanpassing in het groepsbeleid daar heb ik nog nergens iets over kunnen lezen. 

Black Tiger zei:
Echter daar hoef je jezelf natuurlijk niets van aan te trekken tenzij je jezelf geroepen voelt en interesse hebt om dat eens uit te gaan proberen. :)

Ik ben je juist hartstikke dankbaar met jouw uitgebreide uitleg en ik ga me er zeker verder in verdiepen en testen alleen zal dit niet vandaag zijn want ik ben effe druk met een waterlekkage die in een standleiding zit en waar ik niet bij kan komen maar wel mijn keukenvloer onderwater zet omdat 10 etages hun afvoer blijven gebruiken. We noemen dat ook wel dweilen met de kraan open. :)   
 
Fijn te horen dat je m'n uitgebreide uitleg toch op prijs stelde.
Nog even daarop terugkomend, vandaag gezien dat dit met die browser master op ander apparaat uitstekend werkt.
Mijn dochter heeft een nieuwe laptop gekocht. Een totaal  verse Windows 1809 installatie gedaan. Netjes alleen de werkgroep naam verandert en ze kon zonder problemen op alle shares, incl. de oude Xtrend 9500 samba share, zonder ook maar iets verandert te hebben aan de instellingen wat dat betreft. Dus we hadden niet SMB 1.0 geactiveerd. Da's wel apart. Dus goede kans dat die twee services wat ik noemde het perfect overnemen. Morgen toch eens spieken of die er inderdaad wel actief op zijn, ben ik vergeten naar te kijken.

Waterlekkage? Phuuuu da's niet fijn. Sjees, zal je net gebeuren dat dit ook weer net ergens is waar je er niet bij kan.
Nou ik wens je bij deze alvast veel sterkte en hoop dat het snel opgelost is!
 
Ik heb gisteren nog even op mijn oude PC gekeken die ook helemaal opnieuw is ge?nstalleerd met W10 Pro maar zonder die Creator update en daar zijn SMB 1.0 en het onveilig inloggen met groepsbeleid gewoon actief zonder dat ik dit zelf geactiveerd heb. Maar log ik met mijn standaard username en wachtwoord via het netwerk in op mijn nieuwe PC dan zie ik alleen de gedeelde mappen die ik zelf heb aangemaakt, dit komt omdat externe verbindingen nu zijn uitgeschakeld op mijn nieuwe PC. Ik ga zo eens testen wat er gebeurd als ik dit inschakel en het inloggen via groepsbeleid uitschakel om te zien wat het verschil is en of ik dan wel die Mybook netwerkschijf volledig kan benaderen.

Ik kan ook nog SSH in mijn Mybook activeren voor de veiligheid maar ik weet niet of dit gevolgen heeft voor de App op mijn mobiel. 

Offtopic:

De lekkage en de wijze hoe ze meewerken om het lek te dichten is om te janken want ook bij de onderburen lekt het nu. Ze zouden eigenlijk gisteravond al komen voor de reparatie volgens de woningbouw omdat de onderburen onderhuurders zijn van een koopflat en de eigenaar daarvan had de VVE weer ingeschakeld en die zei natuurlijk dat het urgent was. Helaas is er niemand geweest voor die reparatie. Maandagmiddag komen ze pas langs om het definitief te repareren.

Het is een groot probleem in mijn complex omdat de gietijzeren sokken die in de vloer zitten en waar die PVC standleiding op aangesloten zijn na jaren nu doorgerot zijn en die gaan nu lekken. Ook verzakken die PVC buizen soms wat ook weer lekkage geeft. Het gaat miljoenen kosten (zeggen ze) om dit preventief te vervangen en die kosten zijn voor de VVE en die heeft het geld er niet voor. Kopers zouden dan opeens een veel hogere VVE bijdrage moeten gaan betalen en dat ziet niemand zitten. 

Dankzij minister Blok die woningbouwverenigingen verplichte om sociale huurwoningen te verkopen gaat mijn complex met de dag harder achteruit omdat koopwoningen weer doorverhuurd worden en er daardoor geen enkele betrokkenheid meer is bij de bewoners als het gaat om de staat van het complex omdat de VVE het wel allemaal geloofd. De appartementen wel duur verkopen maar het onderhoud is nu zeer gebrekkig.
 
Ik moet er eens goed voor gaan zitten want iets klopt er niet en ik zie nu dat alle instellingen die ik eerder heb doorgevoerd weer zijn gewijzigd op mijn nieuwe PC en oude PC wat het netwerk betreft. Zo is de naam van mijn werkgroep weer gewijzigd in WORKGROUP en zit ik in een bedrijfsnetwerk en niet meer in de  thuisgroep?

Ook al pas ik het aan, na een reboot staat alles weer standaard terug. Voorheen kon ik de PC in een thuisgroep zetten met een zelfgekozen naam en bleef de  instelling op thuisgroep staan en niet in een domein.

Staan bij jou op alle Windows PC's dan de instellingen op bedrijfsnetwerk ingesteld @Black Tiger? 
 
Ik ben er al uit waarom het niet meer werkt zoals hier valt te lezen. Homegroup en instellingen voor delen van voor de update die worden wel meegenomen maar bij een clean install werkt de Homegroup functie niet meer.
Persoonlijk vind ik dat MS een beetje is doorgeslagen in zijn beveiliging, voor een leek is dit eigenlijk niet meer te doen. En die family optie is helemaal een giller. :) 
 
Zoals ik iets eerder schreef was het toevoegen van die homegroep, volgens mij vanaf Windows Vista of Windows 7 gewoon onzin.
Dus dat ze dit er uit gehaald hebben vind ik prima. Als jij dus nog in een thuisgroep zat, dan voldeed je ook niet aan wat ik eerder schreef, om alleen een werkgroep te gebruiken. Daarvoor moet je dan wel eerst de thuisgroep verlaten. Dat is nu dus klaarblijkelijk geforceerd gebeurt.

Bedrijfsnetwerk? Waar precies zie je dat? Als ik met de rechter muisknop op mijn netwerk icoontje klik en dan kies voor "Netwerk- en internetinstellingen openen" dan zie ik bovenaan staan "Particulier netwerk" en daar behoor je ook in te zitten anders kun je inderdaad rare dingen krijgen met netwerk shares.

Dus even resumerend:
1.) Weg uit die thuisgroep, thuisgroep verlaten.
2.) Werkgroep instellen. Alles in dezelfde werkgroep kiepen.
3.) Zorgen dat je met alle pc's in je thuisnetwerk ook in een "Particulier netwerk" zit.
4.) Controleren bij de geavanceerde instellingen voor delen, dat zowel netwerkdetectie alsook bestands- en printerdeling actief is.
5.) Voor meer gemak bij meerdere computers (en NAS waarbij gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt wordt), zelfde gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken (hoofdlettergevoelig).

SSH hoef je niet te activeren dat is (heel cru gezegd) een veiligere vorm van telnet toegang. Heb je normaliter niet nodig op een NAS dus kun je uitlaten.

Waarom het groepsbeleid vanzelf al aangepast was bij die nieuwe installatie is mij een raadsel. Bij mij staat dat ook niet uitgeschakeld maar gewoon zoals het hoort op "niet ingesteld".

Off-topic: V.w.b. die lekken... ik ben blij dat ik niet in zo'n complex woon. Hier hebben ze ook veel van die oudere dingen staan. Op zich niet erg, maar zo gauw er ergens iets mis gaat is het probleem vaker wel een stuk groter dan elders.
 
T/m punt 4 stond alles bij mij al zo ingesteld dus precies zoals jij het adviseert en dit is bij mij altijd standaard zo geactiveerd. En als ik via starten/systeem naar Netwerk ga staat het daar ook netjes op priv? ingesteld.

Wat mij opvalt is ga ik via de verkenner naar 'Deze PC / eigenschappen / instellingen voor computernaam domein en werkgroep' en dan kies 'instellingen wijzigen/Netwerk ID' dan staat daar geselecteerd 'bedrijfsnetwerk' en kijk ik bij 'computernaam wijzigen' dan staat daar 'Workgroup'. En dat is het punt wat verwarrend werkt. Omdat die sectie door Microsoft nu helemaal is uitgeschakeld lag ik daarmee steeds in de clinch met die settings omdat die steeds terugspringt want het eerste wat je denkt is ik wil uit het bedrijfsnetwerk.

En nu komt het. :) Kijk ik bij 'Netwerkeigenschappen weergeven' dan staat daar nog steeds DNS-domeinnaam ATHOME i.p.v. WORKGROUP. 
Dus ook al is de thuisgroep uitgeschakeled Windows registreerd het nog wel volgens mij maar wel verkeerd. Morgen zal ik er eens dieper induiken want ik zie nu ook fouten die de netwerk detectie kunnen be?nvloeden.

Maar zou ik op een ander apparaat de master browser functie willem instellen en dat apparaat staat meestal uit dan werkt deze functie toch niet, of heb ik het fout?

off-topic:

Een lekkage kan voorkomen maar de wijze hoe men het oplost is frustrerend om dat er zowel een woningbouwvereniging als een VVE bij betrokken is. Ik ga dit nu niet allemaal uitleggen maar dit werkt niet. Vanavond stond er iemand van de VVE aan mijn voordeur die beweerde dat ik de veroorzaker was van de lekkage (claim). Ik heb dus aan haar verstand gebracht dat het een algemeen probleem is en dit nu overal voorkomt in dit complex, er is zelfs een brief uitgegaan om kopers te waarschuwen voor deze gebreken. Op een gegeven moment noemde zij mijn woningbouwvereniging een mafia achtige organisatie? Ik heb helaas voor haar ook verhalen over de werkwijze van de VVE gehoord en de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. :)

Als er sprake is van onderhuur speciaal met verkochte appartementen grijpen ze niet in want het interesseert ze niet maar bij huurders trekken ze aan de bel. Kopers moeten er ook daadwerkelijk wonen maar dat controleren ze niet. Binnen no-time worden deze appartementen verhuurd aan expats tegen woekerprijzen. Makelaars kopen een appartement en verbouwen het van 3 naar 7 kleine  kamers en ze stoppen er gewoon 7 studenten in ? ?650,00 p/m. 

Voor huurders ontvangt de VVE een lagere bijdrage vanuit de woningbouwvereniging terwijl kopers zo'n ?250,00 p/m betalen en dus zien ze de huurders liever vertrekken. 

On-topic: mijn netwerk functioneert niet goed maar het netwerk van de makelaars met de politiek dat werkt uitstekend. Misschien maar eens de hulp van Microsoft inroepen om hier een een einde aan te maken? :) 


 
T/m punt 4 stond alles bij mij al zo ingesteld dus precies zoals jij het adviseert en dit is bij mij altijd standaard zo geactiveerd.
Oh, ik schreef dat juist omdat ik las:
Voorheen kon ik de PC in een thuisgroep zetten met een zelfgekozen naam en bleef de  instelling op thuisgroep staan en niet in een domein.
en
en zit ik in een bedrijfsnetwerk en niet meer in de  thuisgroep?
Waardoor ik dus dacht dat je wel nog in een thuisgroep zat i.p.v. in een werkgroep.

dan staat daar nog steeds DNS-domeinnaam ATHOME i.p.v. WORKGROUP.
Ja oke, maar dan ben je volgens mij twee dingen door elkaar aan het halen.
Het domein achtervoegsel is iets wat je normaliter (als het al gebeurt) van je modem door krijgt. Bij mij staat daar fritz.box, misschien heb jij dat Athome in je modem ingesteld of ergens anders. Maar DNS is weer heel iets anders en die werkt met ip's en domeinnamen, niet met werkgroepen. Het is dus alleen maar goed dat je bij dns-domeinnaam geen workgroup ziet staan, want anders was er echt iets fout. ;)

en dan kies 'instellingen wijzigen/Netwerk ID' dan staat daar geselecteerd 'bedrijfsnetwerk'
Ooooh.... jij zit veel dieper te kijken dan nodig. Nu begrijp ik waar je dat "bedrijfsnetwerk" vandaan tovert. Ja da's normaal. Een werkgroep is van vroeger uit bedoeld voor bedrijfsomgevingen. Vandaar dat dit vermoedelijk nog steeds als "bedrijfsnetwerk" betitelt wordt. Er is ook geen manier om te onderscheiden of je met je pc in een bedrijfswerkgroep zit of in een werkgroep in je eigen huis. Bedrijven hadden de keuze tussen domein controllers en werkgroepen. Kleinere bedrijven maakten dus gebruik van werkgroepen omdat dit veel eenvoudiger was en met name ook veel goedkoper omdat ze geen domein controllers hoefden aan te schaffen.
Dus een werkgroep wordt wel als bedrijfsnetwerk betitelt daar in die achterdeur. Dat netwerk-id hoeft normaliter niets aan gewijzigd te worden, vandaar dat ik je daar niet verwachtte.

De werkgroep zie je gewoon bij de eigenschappen van deze computer in de verkenner. Staat onder de computernaam vermeld. Verder hoef je niet te kijken voor de werkgroep naam.

V.w.b. de master browser functie is het wel handig deze in te stellen op een apparaat wat meestal aan staat of waar in elk geval in standby stand het netwerk nog van werkt. Bij vee satelliet ontvanger is dat het geval en ook bij NAS systemen. Staat een device echt uit en heeft het dan geen netwerk activiteit, zoals een PC, dan werkt die functie inderdaad niet. Dus dat zie je goed.
Zolang je maar rekening houdt dat er bij verschillende apparaten ook een verschil kan zijn tussen uit en uit of standby en standby.

off-topic:
Ja het is een bende daar. Ik ben zooooo blij dat ik daar niet in die drukke bedoening omgeving woon. Het enige leuke is dat men relatief in de buurt van stranden en zo zit. Maar qua woningen etc. is het hier ook flink wachten maar toch een heel stuk beter qua prijzen en qua rust. En zo te zien ook qua bouwverenigingen alhoewel sommigen er hier ook wat van kunnen. Zal wel overal zo zijn.

On-topic:
Hahaha.. Ja stuur ze Microsoft maar op hun dak. Je zou dan verwachten blue-screens te krijgen. Helaas weet ik niet hoe ze het flikken. Wij hadden 850 gebruikers waar ik gewerkt heb met alleen Windows NT4 op dat moment nog (vele jaren geleden), ook overheid, pas gemigreerd van vax/vms naar Windows NT, heb ik nog meegeholpen, leuk werk.
Feit is echter dat we vrijwel nooit BSOD's zagen. Dan was geheugen of pc ook echt stuk. De enige keer waarin wel alles echt de mist in ging was bij een update van Macafee die er toch voor zorgde dat zowat alles plat ging. En de pc's startten dus ook niet meer op zodat je die update kon fixen, dat was wel even heftig.
Gelukkig hadden wij een excellente systeembeheerder die het redelijk snel ontdekte en kon voorkomen dat het meerendeel van de pc's getroffen zou worden door snel via het netwerk de update te blokkeren.
Dat was nog een echte systeembeheerder, die kon je tot op .dll niveau vertellen of programma's met elkaar konden samenwerken. Dat zag je toen al bijzonder weinig en nu ook zelden.

Echter concluderend: Microsoft Windows gebruiken is geen garantie (soms helaas) voor blauwe schermen. ;)
 
Black Tiger zei:
ja oke, maar dan ben je volgens mij twee dingen door elkaar aan het halen.

Ik haal inderdaad dingen/termen door elkaar zoals thuisgroep en werkgroep. Ik heb 19 jaar geleden weliswaar een cursus NT4.0 gevolgd maar daar ben ik inmiddels al 99% van vergeten en dat kan je onder de categorie 'een beetje lui' plaatsen. :)

Black Tiger zei:
Het domein achtervoegsel is iets wat je normaliter (als het al gebeurt) van je modem door krijgt. Bij mij staat daar fritz.box, misschien heb jij dat Athome in je modem ingesteld of ergens anders. Maar DNS is weer heel iets anders en die werkt met ip's en domeinnamen, niet met werkgroepen. Het is dus alleen maar goed dat je bij dns-domeinnaam geen workgroup ziet staan, want anders was er echt iets fout. ;)

Inderdaad is de domein naam 'ATHOME' door mij zelf in het modem gezet juist omdat dan alle verbonden apparaten dan automatisch toegevoegd/herkend zouden moeten worden mits ze in de juiste IP range zitten, gemak dient de mens. Een voordeel was, zo als ik zag en nog steeds zo een beetje zie, was dat ik UPnP ook niet hoefde te gebruiken wat meer voor mediastreamen is bedoeld en niet voor bestandsdelen.

Black Tiger zei:
De werkgroep zie je gewoon bij de eigenschappen van deze computer in de verkenner. Staat onder de computernaam vermeld. Verder hoef je niet te kijken voor de werkgroep naam.

Ik zie inderdaad in de eigenschappen van deze computer 'werkgroep: WORKGROUP' staan. Maar als alle overige apparaten op ATHOME staan ingesteld dan geeft dit onderling toch conflicten? De naam van de werkgroep op mijn PC kan ik niet meer wijzigen in ATHOME zoals ik al eerder schreef. Volgens jou is dit niet echt kwalijk maar ik heb daar nog zo mijn twijfels over. :)

Black Tiger zei:
V.w.b. de master browser functie is het wel handig deze in te stellen op een apparaat wat meestal aan staat of waar in elk geval in standby stand het netwerk nog van werkt.

De meeste aparaten in mijn netwerk staan uit (energiebesparing) totdat ik ze echt nodig heb. Ik keek net nog in mijn modem maar de Dreambox met een statisch IP adres wordt niet eens vermeld in mijn modem onder 'Static DHCP table' dus zou ik hem als master browser willen instellen dan vraag ik me af of de Dreambox wel goed functioneerd als Master browser. Ok, dit is natuurlijk op te lossen door hem eventueel handmatig toe te voegen samen met het MAC adres. 

Bedrijfsnetwerk. :)

Ik heb ook voor de gemeente gewerkt als sociaal dienstverlener en daar werd er natuurlijk gewerkt met intranet. De bedoeling was dat alle gegevens ongeacht de locatie waar men werkte dat je bij alle gegevens kon komen maar ook dat andere collega's erbij konden komen. Eerst werkte onze instantie geheel onafhankelijk met voldoende privacy voor de cli?nten maar via allerlei omwegen kwamen wij opeens onder de paraplu van sociale dienst te werken.   

Omdat niet alle medewerkers over computerkennis beschikte werd er veel data zoals belastingaangiften lokaal opgeslagen op de PC en was deze data dus niet overal toegankelijk. Ik heb toen aan de ICT gevraagd of ze een batchbestand konden maken zodat als iemand de PC afsloot dan automatisch de locale mappen op de PC gekopieerd werden naar de juiste lokatie op het intranet. En dat is gebeurd en daarmee was een probleem opgelost. Dan is het fijn als je over enige computerkennis beschikt.

Nadeel was wel dat ook andere afdelingen zoals klantenmanagers inzage hadden wat niet strookte met het privacy beleid van de cli?nten die o.a. belastingaangifte deden of voorzieningen aanvroegen via ons.
 
Inderdaad is de domein naam 'ATHOME' door mij zelf in het modem gezet juist omdat dan alle verbonden apparaten dan automatisch toegevoegd/herkend zouden moeten worden mits ze in de juiste IP range zitten, gemak dient de mens. Een voordeel was, zo als ik zag en nog steeds zo een beetje zie, was dat ik UPnP ook niet hoefde te gebruiken wat meer voor mediastreamen is bedoeld en niet voor bestandsdelen.
Dit klopt dus in het geheel niet. Toverwoord voor het "zien" begint hier met "juist ip range" en daar stopt het dan ook verder mee.
Oke nogmaals, je bent dingen door elkaar aan het halen. Ik heb uitgebreid uitgelegd dat domein achtervoegsel en werkgroep iets totaal anders zijn en niet met elkaar te maken hebben.

Nog sterker. Thuisgroep en werkgroep zijn bijna hetzelfde, dns of domein achtervoegsel is totaal iets anders dan een werkgroepnaam. En een domein achtervoegsel is ook weer iets anders dan een domeinnaam, alhoewel die twee weer korter bij elkaar in de buurt liggen. :)

Ik zie inderdaad in de eigenschappen van deze computer 'werkgroep: WORKGROUP' staan. Maar als alle overige apparaten op ATHOME staan ingesteld dan geeft dit onderling toch conflicten?
Nee geen conflicten, maar als apparaten verschillende werkgroepnamen hebben, wordt het moeilijk (of soms ondoenlijk) om ze in de verkenner bij netwerk te kunnen zien.

Wat mij betreft mag je ook de werkgroepnaam van elk apparaat in je netwerk wijzigen naar "athome" in plaats van "workgroup" als je dat leuk vindt dat maakt op zich niets uit.
Maar wat jij in je modem hebt ingesteld als domein achtervoegsel, heeft niets van doen met werkgroep of werkgroepnaam en ook niet met of apparaten elkaar kunnen zien op het netwerk en ook niet het gebruiken van upnp of niet. Beste kan men dit op een modem sowieso uit veiligheid beter uit laten staan en gewoon poort forwardings gebruiken, maar dat terzijde.
Dat athome domein achtervoegsel kun je net zo goed weghalen. Ik zet daar zelf nooit iets neer omdat ik geen domein heb maar een werkgroep. Kan echter ook geen kwaad om 't te laten staan, dat terzijde.

De naam van de werkgroep op mijn PC kan ik niet meer wijzigen in ATHOME zoals ik al eerder schreef. Volgens jou is dit niet echt kwalijk maar ik heb daar nog zo mijn twijfels over. :)
Hier heb ik weer een memory error aan mijn kant. Je kunt de werkgroep van de pc niet wijzigen in ATHOME en ik heb geschreven dat dit niet kwalijk zou zijn?
Dat laatste zou beste kunnen, als hij gewoon zichtbaar en benaderbaar is via de werkgroep. Maar vreemd is het natuurlijk wel, dat is niet zoals het hoort. Zouden we eigenlijk eens dieper naar moeten kijken waarom die werkgroep naam niet gewijzigd kan worden want eigenlijk moet dat altijd kunnen.

dan vraag ik me af of de Dreambox wel goed functioneerd als Master browser
Niet teveel naar het modem kijken, dat is niet altijd even interessant. Zeker als je zelf aangegeven statische ip's gebruikt. In de bouw zeggen ze van meten=weten. Dat werkt ook vaak zo met netwerken, alleen is het dan niet meten maar andere methodes. De vragen die je hier moet stellen om daar achter te komen zijn:
1.) Kan ik vanaf de pc mijn Dreambox ip pingen?
2.) Kan ik vanaf mijn pc de Dreambox benaderen via de verkenner bij het netwerk?
Als beide vragen met "ja" te beantwoorden zijn terwijl de Dreambox standby staat, dan kun je hem als master browser instellen want dan werkt het netwerk dus en de samba serverdddd in standby stand.

en daar werd er natuurlijk gewerkt met intranet.
Intranet is een verzamelnaam net als "netwerk". Dit geeft alleen aan dat het een netwerk voor binnenshuis is voor een of meer doeleinden. En dat is op diverse mogelijke manieren te bouwen. Je kunt bijvoorbeeld een klein intranet hebben via een werkgroep, via Citrix en het kan via afgezonderde ip ranges.
Vaak kun je ook via het intranet naar het extranet (internet dus).
Maar inderdaad is het handig als je over wat computerkennis beschikt om dan een mooie tip te geven zoals jij deed. Met de moderne netwerken, active directory's (ben ik zelf ook niet in thuis) en mogelijkheden op een intranet werkt dat een heel stuk anders. Je zult geen batchfiles meer tegen komen. Bij het inloggen wordt veelal een inlogscript gebruikt zodat iedereen bij de juiste shares kan en meerdere mensen tegelijk aan hetzelfde document kunnen werken, zonder dat wijzigingen verloren gaan of dat er een melding komt dat je het document niet kunt bewerken omdat iemand anders er in bezig is.
Afhankelijk dus van het soort bewerken wat mensen er mee moeten doen. Prachtig om dat eens vanuit de beheerskant te zien, maar dat gaat mij inmiddels ook boven m'n pet, heb ook geen zin meer om me daar nog op toe te leggen, te oud voor geworden. :)

Die inzage wat bepaalde afdelingen dus niet mogen hebben, is onder andere eenvoudig op te lossen door subnetting en tegenwoordig ook andere beveiligingsmogelijkheden.
Tegenwoordig bestaat er ook nog zoiets als gebruikersgroepen, daar kun je ook heeeeel veel mee doen (en beperken) zonder dat je aan subnetting hoeft te denken om dingen te voorkomen. Maar ook hier kan ik verder niet veel over vertellen... te weinig ervaring mee.
 
Black Tiger zei:
Dit klopt dus in het geheel niet. Toverwoord voor het "zien" begint hier met "juist ip range" en daar stopt het dan ook verder mee.
Oke nogmaals, je bent dingen door elkaar aan het halen. Ik heb uitgebreid uitgelegd dat domein achtervoegsel en werkgroep iets totaal anders zijn en niet met elkaar te maken hebben.

Inderdaad en hiermee heb jij me weer op scherp gezet met jouw goede uitleg, zie het maar als een opfris cursus. :)

Black Tiger zei:
Nog sterker. Thuisgroep en werkgroep zijn bijna hetzelfde, dns of domein achtervoegsel is totaal iets anders dan een werkgroepnaam. En een domein achtervoegsel is ook weer iets anders dan een domeinnaam, alhoewel die twee weer korter bij elkaar in de buurt liggen. :)

Dat een thuisgroep en werkgroep enigszins overeenkomen dat was de reden dat ik me zo blindstaarde om ATHOME te blijven gebruiken. En dat een IP range belangrijk is zodat alle aangesloten devices elkaar zien was bij mij ook bekend want dit heeft altijd goed gewerkt. 

Black Tiger zei:
Wat mij betreft mag je ook de werkgroepnaam van elk apparaat in je netwerk wijzigen naar "athome" in plaats van "workgroup" als je dat leuk vindt dat maakt op zich niets uit.
Maar wat jij in je modem hebt ingesteld als domein achtervoegsel, heeft niets van doen met werkgroep of werkgroepnaam en ook niet met of apparaten elkaar kunnen zien op het netwerk en ook niet het gebruiken van upnp of niet. Beste kan men dit op een modem sowieso uit veiligheid beter uit laten staan en gewoon poort forwardings gebruiken, maar dat terzijde.
Dat athome domein achtervoegsel kun je net zo goed weghalen. Ik zet daar zelf nooit iets neer omdat ik geen domein heb maar een werkgroep. Kan echter ook geen kwaad om 't te laten staan, dat terzijde.

Inmiddels heb ik enige dingen aangepast in het modem en op de Dreambox na zijn alle devices nu snel zichtbaar in de verkenner en sneller dan voorheen. :)

Black Tiger zei:
De naam van de werkgroep op mijn PC kan ik niet meer wijzigen in ATHOME zoals ik al eerder schreef. Volgens jou is dit niet echt kwalijk maar ik heb daar nog zo mijn twijfels over. :)
Hier heb ik weer een memory error aan mijn kant. Je kunt de werkgroep van de pc niet wijzigen in ATHOME en ik heb geschreven dat dit niet kwalijk zou zijn?
Dat laatste zou beste kunnen, als hij gewoon zichtbaar en benaderbaar is via de werkgroep. Maar vreemd is het natuurlijk wel, dat is niet zoals het hoort. Zouden we eigenlijk eens dieper naar moeten kijken waarom die werkgroep naam niet gewijzigd kan worden want eigenlijk moet dat altijd kunnen.

Dit is wat ik nu bedoel, als je aan een werkgroep ook een naam kan verbinden dan werkt die optie bij niet meer na het opnieuw installeren van W10. Maar dit bevestigd MS ook op hun website waar ze vermelden dat de thuisgroep is uitgeschakeld na de 1803 update. Je kan nog volop mappen delen maar dan moet je dit per map aangeven. Als ik vroeger vanaf PC1 inlogde op PC2 met de admin inlognaam en paswoord dan zat ik gelijk in de user map en dat is nu niet meer zo.

Black Tiger zei:
dan vraag ik me af of de Dreambox wel goed functioneerd als Master browser
Niet teveel naar het modem kijken, dat is niet altijd even interessant. Zeker als je zelf aangegeven statische ip's gebruikt. In de bouw zeggen ze van meten=weten. Dat werkt ook vaak zo met netwerken, alleen is het dan niet meten maar andere methodes. De vragen die je hier moet stellen om daar achter te komen zijn:
1.) Kan ik vanaf de pc mijn Dreambox ip pingen?
2.) Kan ik vanaf mijn pc de Dreambox benaderen via de verkenner bij het netwerk?
Als beide vragen met "ja" te beantwoorden zijn terwijl de Dreambox standby staat, dan kun je hem als master browser instellen want dan werkt het netwerk dus en de samba serverdddd in standby stand.

De Dreambox is te pingen maar in de verkenner verschijnt hij alleen als een Multi Media apparaat. Voorheen kon ik wel met de verkenner door de mappen browsen op de Dreambox maar ik denk dat de image die ik nu gebruik dit niet toestaat. Met DCC of FTP werkt het wel natuurlijk maar ik zal eens kijken of ik iets met Samba kan doen. 

Black Tiger zei:
en daar werd er natuurlijk gewerkt met intranet.
Intranet is een verzamelnaam net als "netwerk". Dit geeft alleen aan dat het een netwerk voor binnenshuis is voor een of meer doeleinden. En dat is op diverse mogelijke manieren te bouwen. Je kunt bijvoorbeeld een klein intranet hebben via een werkgroep, via Citrix en het kan via afgezonderde ip ranges.
Vaak kun je ook via het intranet naar het extranet (internet dus).

Helemaal zeker weet ik het niet maar ik denk dat de deelraden hier inmiddels allemaal met elkaar verbonden zijn middels glasvezel op een gesloten intranet zodat de communicatie niet meer via het internet hoeft en dat is natuurlijk een stuk veiliger.

Black Tiger zei:
Die inzage wat bepaalde afdelingen dus niet mogen hebben, is onder andere eenvoudig op te lossen door subnetting en tegenwoordig ook andere beveiligingsmogelijkheden.
Tegenwoordig bestaat er ook nog zoiets als gebruikersgroepen, daar kun je ook heeeeel veel mee doen (en beperken) zonder dat je aan subnetting hoeft te denken om dingen te voorkomen. Maar ook hier kan ik verder niet veel over vertellen... te weinig ervaring mee.

Dat leerde ik al met die cuscus NT4.0 door aan gebruikers/groepen bepaalde rechten toe te kennen zoals gebruikersmappen en openbare mappen en alleen lezen of ook bewerken. Hoewel je de laatste tijd maar al te vaak leest dat mensen onterecht toegang hebben tot dossiers zoals in ziekenhuizen is dat een teken dat ze dit niet goed op orde hebben. Maar het gebeurde ook regelmatig dat gebruikersnamen en wachtwoorden onderling werden doorgeven. Voor mij is dat een doodzonde maar werknemers nemen het niet zo nauw met de veiligheid op een netwerk met privacy gevoelige informatie.

Maar zoals jij al schreef over die systeembeheerder die kennis had tot aan het niveau van een .dll, ik vind dat maar knap en toch door o.a. de verplichte aanbesteding wordt er zoveel verschillende software ge?nstalleerd, dan kan je niet meer verlangen dat een systeembeheerder nog alles kan monitoren en voldoende kennis heeft van al die softwarepakketten.

Ik heb zelf jaren geleden nog een tijdje met NT2000 op mijn PC gewerkt en dat was zo stabiel om mee te werken, ik zou het zo weer willen installeren. :) 
 
Het is bijna niet uit te leggen wat er allemaal gebeurd. Ik werk dus met 2 PC's en laten we de oude PC PC_OUD (met update 1809) noemen en de nieuwe PC-NW (1809 + Creators update).

In het modem is nu de naam ATHOME bij Domein Name verwijdert. Alle apparaten in het netwerk hebben een statisch IP adres in dezelfde IP range.
Modem staat ingesteld als DHCP maar wijst alleen de IP adressen boven de xxx.xxx.x.50 toe en al mijn aangesloten apparaten zitten tussen .20 en .40.

Oude situatie:

Gisterenavond was er op geen van beide PC's de Dreambox zichtbaar in het Netwerk behalve dan als Multimedia apparaat en browsen door de mappen was niet mogelijk.
Inloggen op mijn MyBook kon ik alleen als ik de onveilige gastaanmelding optie inschakelde anders was mijn MyBook niet toegankelijk.

Nieuwe situatie.

Vanochtend kwam de Dreambox op PC_OUD opeens in beeld in het netwerk en kon ik de Dreambox gewoon benaderen. Maar start ik dan mijn MyBook op dan verdwijnt de Dreambox weer? Maar via een netwerk snelkoppeling kan ik de Dreambox nog wel benaderen en ook gewoon browsen.

Na een reboot zijn zowel MyBook en de Dreambox uit het netwerk verdwenen behalve als Multimedia apparaat en worden ook niet meer gevonden.
Die optie 'onveilige gastaanmelding' is nu uitschakelt en ik krijg nu wel netjes het inlog window te zien van mijn MyBook dus dat is ook opgelost.   

Op mijn PC_NW worden nu sinds vanochtend wel alle apparaten in het Netwerk gevonden.
Die optie 'onveilige gastaanmelding' is op deze PC nog niet uit geschakeld maar dat ga ik later wel testen.

Zoals het nu is na die aanpassingen in het modem werkt de optie om een naam aan de werkgroep te geven ook weer, iets wat eerder niet het geval was. Dus dankzij jouw adviezen Black Tiger maken we progressie.  :klappen:
 
Inmiddels heb ik enige dingen aangepast in het modem en op de Dreambox na zijn alle devices nu snel zichtbaar in de verkenner en sneller dan voorheen. :)
Tadaaa... da's al goed nieuws. :)

Dit is wat ik nu bedoel, als je aan een werkgroep ook een naam kan verbinden dan werkt die optie bij niet meer na het opnieuw installeren van W10. Maar dit bevestigd MS ook op hun website waar ze vermelden dat de thuisgroep is uitgeschakeld na de 1803 update. Je kan nog volop mappen delen maar dan moet je dit per map aangeven. Als ik vroeger vanaf PC1 inlogde op PC2 met de admin inlognaam en paswoord dan zat ik gelijk in de user map en dat is nu niet meer zo.
Ja maar dat is weer iets anders dan het niet kunnen wijzigen van een werkgroepnaam. Dit is weer een probleem wat veroorzaakt wordt door het verdwijnen van een thuisgroep (waar je eerst in zat), het verwijderen van SMB (door windows) en misschien nog een verkeerde werkgroepnaam.
Als jij op pc1 en pc2 een admin inlognaam en paswoord hetzelfde hebt staan, dan kun je nu nog steeds op die manier inloggen, maar dan zal er misschien iets aangepast moeten worden. Ik kan dat niet van hieraf zo zien. De naam Thuisgroep moet je in elk geval helemaal vergeten en vergeten wat Microsoft schrijft over wat niet meer zou kunnen want die bekijken het alleen maar vanuit hun oogpunt met het stoppen van Thuisgroep. Over werkgroep mogelijkheden schrijven die helemaal niet, da's nog antieker in hun ogen. Dus niet meer aan denken en puur en alleen nog aan 3 dingen denken:
1.) werkgroep en werkgroepnaam
2.) Samba en evt. master browser
3.) gebruikersnaam en wachtwoord op pc's hetzelfde.

De Dreambox is te pingen maar in de verkenner verschijnt hij alleen als een Multi Media apparaat.
Oke maar dat betekent dus dat het netwerk wel werkt. Dat hij alleen te zien is als Mutimedia apparaat kan zijn omdat samba in de verkeerde werkgroep zit of niet (meer) draait, kan ook aan de firmware liggen of.... wie de browse master is.

Vanochtend kwam de Dreambox op PC_OUD opeens in beeld in het netwerk en kon ik de Dreambox gewoon benaderen. Maar start ik dan mijn MyBook op dan verdwijnt de Dreambox weer? Maar via een netwerk snelkoppeling kan ik de Dreambox nog wel benaderen en ook gewoon browsen.
Dit is dus mijns inziens oorzaak van het feit dat er iemand loopt te ruzi?n wie er browsemaster mag zijn op het netwerk.

We maken inderdaad progressie wat ik er zo van lees. Ik denk dat je het echt helemaal opgelost krijgt als je vast die browsemaster zou kunnen toewijzen. Ik weet helaas niet de instellingen van een Mybook.
Want als die aan gaat, verdwijnt opeens de Dreambox. Het ziet er naar uit dat er dan gekeken wordt wie er master browser is omdat er een nieuw device op het netwerk komt.

Het mooiste zou zijn als de Dreambox dat is maar dan moet je in de SMB instellingen gaankijken. Pleur eens alle apparatuur uit behalve de Dreambox.
Dan inloggen via ehzm... ja doe maar FTP want jij kunt vermoedelijk niet met telnet en de vim editor omgaan, of wel?
Als je er Openpli op hebt, ga dan naar de /etc/samba directory en download de smb.conf daar.
Open deze met een niet-microsoft editor, dus liefst Editpad Lite of Notepad++.
Ziet er zo uit:
Code:
[global]
workgroup = XXXXXXXX
deadtime = 15
max smbd processes = 6
max log size = 5
guest account = root
load printers = no
show add printer wizard = no
printcap name = /dev/null
disable spoolss = yes
map to guest = Bad Password
security = user
server role = standalone server
unix password sync = yes
local master = yes
preferred master = yes
oplocks = yes
kernel oplocks = yes
socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY

Er staat nog meer maar dat is niet van belang voor ons.

Er zijn 3 dingen waar je naar moet kijken.
workgroup = XXXXXXXX
Wijzig dan naar jouw werkgroep. Als jij thome gebruikt zet hier dan:
workgroup = ATHOME

Code:
local master = yes
preferred master = yes
Deze moeten op yes staan. Indien niet aanwezig, dan deze twee regels toevoegen.

Bestand opslaan, terug op de Dreambox zetten en de oude overschrijven.
Nu de Dreambox netjes opnieuw opstarten.

Als die klaar is, dan start je andere apparatuur maar eens en kijk maar eens wat die gaat doen. Ben er wel nieuwsgierig naar.
 
Black Tiger zei:
Inmiddels heb ik enige dingen aangepast in het modem en op de Dreambox na zijn alle devices nu snel zichtbaar in de verkenner en sneller dan voorheen. :)
Tadaaa... da's al goed nieuws. :)

Ik dacht er over na om jou niet lastig te vallen want je bent nogal druk met Fun zag ik maar dit was goed nieuws. :)

Black Tiger zei:
Als jij op pc1 en pc2 een admin inlognaam en paswoord hetzelfde hebt staan, dan kun je nu nog steeds op die manier inloggen, maar dan zal er misschien iets aangepast moeten worden.

En dit gaat niet lukken denk ik @Black Tiger want daar zit nu precies het probleem dankzij die creators update en voor mij die nieuwe W10 install. Vanaf PC-NW naar PC_OUD kan ik inloggen met een admin account en dan zie ik alle mappen zoals gedeeld of de usermappen. Andersom inloggen van PC_OUD naar PC_NW dan zie ik alleen de gedeelde mappen. MS schrijft ook dat je mappen nog alleen via delen zichtbaar kan maken eventueel door meerdere users aan te maken met rechten zo'n beetje als met NT4.0, ondanks dat je een werkgroep aanmaakt. Wil je alles delen met elkaar dan moet je een familie account aanmaken met meerdere gebruikers, maar dan ga je pas echt (af)kicken om iets te delen als je ziet wat er dan gebeurd. :(

Black Tiger zei:
Ik kan dat niet van hieraf zo zien. De naam Thuisgroep moet je in elk geval helemaal vergeten en vergeten wat Microsoft schrijft over wat niet meer zou kunnen want die bekijken het alleen maar vanuit hun oogpunt met het stoppen van Thuisgroep.

Nee dit moet ik inderdaad vergeten en dat is mij nu wel duidelijk hoewel een ex-vriendin kan ik ook niet vergeten omdat wij toch een leuke tijd hadden. :)

Maar...? als ik het goed heb gelezen heb jij recent die creators update geinstalleerd en dan neemt die update van W10 nog alle netwerk instellingen mee. Dit was bij mij ook het geval totdat ik een clean install deed met behoud van de bestanden zoals documenten en foto's en sommige programma's. Maar alles zoals wat er extra in de firewall stond is verdwenen en nog zoveel meer. Dus met andere woorden, het kan zijn dat het bij jou nog goed functioneert zoals voorheen, maar doe je ooit een clean install dan loop je waarschijnlijk ook tegen sommige issues aan die ik nu heb.

De Dreambox is te pingen maar in de verkenner verschijnt hij alleen als een Multi Media apparaat.
Oke maar dat betekent dus dat het netwerk wel werkt. Dat hij alleen te zien is als Mutimedia apparaat kan zijn omdat samba in de verkeerde werkgroep zit of niet (meer) draait, kan ook aan de firmware liggen of.... wie de browse master is.[/quote]

Inmiddels is de Dreambox weer uit het netwerk terwijl er niks meer door mij is gewijzigd aan het netwerk. De Dreambox was dus even zichtbaar in het netwerk zonder Samba dus zoals het eerst was. Kan zijn dat er nog ergens een conflict zit maar bij een netwerk scan ziet de Dreambox wel alle apparaten in het netwerk en ook de PC's. Samba heb ik inmiddels op de Dream ge?nstalleerd maar nog niet geconfigureerd.

Allereerst mijn dank voor de code en die ik morgen of wat later toevoegen dus daarom laat ik dit even voor later.

Als je te druk bent met Fun @Black Tiger, laat dit even rusten totdat er voor jou een beter moment is om te reageren. :)
 
Vanaf PC-NW naar PC_OUD kan ik inloggen met een admin account en dan zie ik alle mappen
Ja maar daar is die onveilige gast toegang nog op ingeschakeld schreef je dus dat zou wel kunnen. Dat andere zou ik moeten onderzoeken. Ik weet wel dat het euvel ook kan voorkomen als automatisch inloggen actief is, dus als je geen aanmeld scherm krijgt als je de pc aan zet.
Verder moet usernaam en wachtwoord exact hetzelfde zijn, hoofdlettergevoelig. Ik zal dadelijk eens kijken op mijn pc's wat ik zie.
Wat MS schrijft daar let ik vaak niet meer op omdat het vaak genoeg niet klopt, veelal omdat ze willen dat je op modernere wijze er mee om gaat. Of dat er ergens iets mist. Als het inderdaad zou kloppen zou je vanaf andere computers ook niet meer bij de gebruikersaccounts op de W10 pc moeten kunnen en dat kan nog.

Want ik zie nu iets raars bij mezelf. Ik kan vanaf de Windows 10 PC niet op de Windows 7 PC komen. Ik zie hem wel in het netwerk, maar benaderen ho maar, dan kan het netwerkpad niet gevonden worden. Bleek dat dit kreng opeens in een thuisgroep stond. Er uit gehaald en nieuw gestart maar dat hielp vooralsnog niet.
Vanaf de Windows 7 PC kan ik echter wel gewoon als gebruiker op de Windows 10 PC de gebruikersmap benaderen. Het zou toch raar zijn als ze alleen uitgaand verkeer geblokkeerd zouden hebben, toch?
Dus dat ga ik nog eens verder onderzoeken. Wel een vreemd gevalletje dit.
Misschien heeft dat met die thuisgroep te maken, want sinds die W7 pc er nu uit is, kom ik er totaal niet meer op, ook niet als ik een map deel. En als ik ga kijken zie ik ook dat standaard machtigingen pleitmans zijn, dus daar gaan we eens aan werken.

Die Creators update moet je vergeten, dat was de volgens mij de eerste update in de Windows 10 versie 1706 (als ik me niet vergis). En daar heeft W10 versie 1803 en 1809 dus al lang niets meer mee te maken. Het browsemaster probleem is gewoon ontstaan sinds die creators update en speelt nu dus nog steeds, is niet gefixed in latere W10 versies. Dat is dus echt niet iets recents.
Wat ik recent gedaan heb is de update van 1803 naar 1809, die nu zo'n beetje iedereen zou moeten hebben.

Het zien in het netwerk heeft alles met netbios verkeer en de browsemaster te maken. Dus ik zou dat eerst fixen voordat je iets anders gaat doen. Dreambox als browsemaster en dan verder kijken.
Anders loopt het te zeer door elkaar, ook voor mij.
Op Fun moet ik nu weer wachten op Tier 2 support omdat er een bug zit in de nieuwe software die de conversie de nek om draait. :( Dus weer wachten. Pfffff.
 
Ik bleef daar natuurlijk over malen en ben 't gaan fixen. Bleken toch nog enkele instellingen niet goed gezet te zijn bij het verwijderen uit de thuisgroep.
Daarna ging het nog even een paar keer mis en opeens werkte alles weer na een Windows update en nog maar een herstarten en nog eens een map delen.
Het aanwezig zijn geweest in een thuisgroep kan dus nogal eens wat vernaggelen omdat bij het verlaten niet alles weer netjes gezet wordt zoals het moet.
Anyway, ik ben nu tenminste weer rustig in mijn hoofd v.w.b. het netwerk dat alles weer prima werkt zoals het hoort, zonder fratsen. :biggrin:
 
Black Tiger zei:
Vanaf PC-NW naar PC_OUD kan ik inloggen met een admin account en dan zie ik alle mappen
Ja maar daar is die onveilige gast toegang nog op ingeschakeld schreef je dus dat zou wel kunnen. Dat andere zou ik moeten onderzoeken. Ik weet wel dat het euvel ook kan voorkomen als automatisch inloggen actief is, dus als je geen aanmeld scherm krijgt als je de pc aan zet.

Net getest door deze optie onveilige gast toegang uit te schakelen maar als ik deze optie deactiveer kan ik op geen enkele wijze meer inloggen op mijn MyBook. Ik kwam dit draadje tegen en dat ga ik morgen wel even testen.

Black Tiger zei:
Verder moet usernaam en wachtwoord exact hetzelfde zijn, hoofdlettergevoelig. Ik zal dadelijk eens kijken op mijn pc's wat ik zie.

Wat MS schrijft daar let ik vaak niet meer op omdat het vaak genoeg niet klopt, veelal omdat ze willen dat je op modernere wijze er mee om gaat. Of dat er ergens iets mist. Als het inderdaad zou kloppen zou je vanaf andere computers ook niet meer bij de gebruikersaccounts op de W10 pc moeten kunnen en dat kan nog.

Ik wilde dat gisteren al toelichten maar ik wilde mijn reactie niet al te lang maken. :)

Tijdens het installeren van W10 op mijn nieuwe PC is mijn account gekoppeld aan een nieuw MS account en daar kwam ik niet onderuit. Je moest ook een pin aanmaken en daarrmee inloggen waarna ik pas later het kon omzetten naar lokaal inloggen puur om zo te voorkomen dat W10 dingen gaat synchroniseren tussen 2 PC's. Ook krijg ik af en toe de melding dat mijn MS account gecontroleerd moet worden als ik eerst mijn oude PC gebruik en daarna verder ga op mijn nieuwe PC. Iets kijkt (stiekem) in de achtergrond naar elkaar volgens mij.
 
Nu denk ik dat als ik op mijn oude PC exact alle inloggegevens ga overnemen bijvoorbeeld van mijn nieuwe PC naar mijn oude PC, dat dan het risico bestaat dat er een conflict ontstaat tussen de beide MS accounts. Want mijn usernames zijn beide apart gekoppeld aan elk een eigen MS account. Ik kweet niet of je het allemaal nog kan volgen. :)

MS wilde zelfs een telefoonnummer hebben dus de eerste de beste ongeregistreerde sim gepakt en daar kreeg ik een SMS op met een bevestiging. MS gaat zich zo'n beetje hetzelfde gedragen als Apple.

Black Tiger zei:
Want ik zie nu iets raars bij mezelf. Ik kan vanaf de Windows 10 PC niet op de Windows 7 PC komen. Ik zie hem wel in het netwerk, maar benaderen ho maar, dan kan het netwerkpad niet gevonden worden. Bleek dat dit kreng opeens in een thuisgroep stond. Er uit gehaald en nieuw gestart maar dat hielp vooralsnog niet.

In een thuisgroep, wat is dat? :) :)

Black Tiger zei:
Ik bleef daar natuurlijk over malen en ben 't gaan fixen. Bleken toch nog enkele instellingen niet goed gezet te zijn bij het verwijderen uit de thuisgroep.
Daarna ging het nog even een paar keer mis en opeens werkte alles weer na een Windows update en nog maar een herstarten en nog eens een map delen.

Ik heb me inmiddels voorgenomen om niet meer te gaan malen, ik koop zelfs al gemalen koffie. :)

Maar zag je nu alleen de map die je deelde of had je ook toegang tot meerdere mappen die niet gedeeld werden? Als ik mappen deel op een PC en dan inlog dan krijg ik die ook te zien maar als ik voorheen inlogde met een admin account dan had ik veel meer rechten en dus toegang zonder omslachtige regels aan te maken.  Dit kan natuurlijk wel maar wil ik dit ook? :)

Vandaag even minder tijd om te gaan trouble shooten, lekkage is ook gerepareerd en ik moet nu de natte kalk verwijderen van de muur zodat het beter kan drogen en later nog een ziekenhuisbezoek afleggen.

 
Ik kwam dit draadje tegen en dat ga ik morgen wel even testen.
Daar kom ik dus dingen in tegen die niet nodig moeten zijn, namelijk de optie "met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen" uitschakelen. Dat zou ik dus niet doen als ik jou was.
Niet omdat het niet veilig is maar omdat het niet nodig zou moeten zijn.
Wel las ik dat op de MyCloud (weet niet of dat bij jouw Mybook ook kan) een gebruikersaccount met wachtwoord kan zijn. Dus als je dat hebt, is dit dan hetzelfde als je windows gebruikersnaam en wachtwoord?
Dju, vind het best jammer dat ik niet zo'n ding hier heb want dit zou ik graag op m'n netwerk eens willen testen of hij hier ook kuren zou hebben.

Tijdens het installeren van W10 op mijn nieuwe PC is mijn account gekoppeld aan een nieuw MS account en daar kwam ik niet onderuit.
Jawel, daar kom je wel onderuit, maar dat is moeilijk om te vinden. Ik heb het ook gehad bij een pc, en moest ik daar 3x volgens mij annuleren en toen kwam pas de vraag of ik een lokaal account gebruiken wilde. Misschien dat ie er sneller mee komt als je de netwerkkaart niet in steekt. Bijzonder vervelend hoe Microsoft dit gedaan heeft in elk geval.
Echter je hebt het nadien omgezet naar een lokaal account, dat is ook goed, als je dan ook maar steeds met dat lokale account inlogt bij het opstarten. Kortom, overnemen heeft geen zin want je moet juist -GEEN- MS accounts gebruiken om in te loggen.

In een thuisgroep, wat is dat? :) :)
Geen flauw idee. Nooit eerder gezien. :biggrin: :biggrin:
Ik denk dat ik het ooit gedaan heb om iets te kunnen bekijken om iemand te helpen, want het was de oude W7 pc en die gebruik ik bijna nooit meer.

Met een gebruikersaccount zie ik de map die gedeeld wordt, maar heb ook toegang tot de map met mijn gebruikersnaam. Dus nee niet alle mappen want dat hoort niet te gebeuren. Maar wel dus mijn eigen account incl. alle daaronder liggende zaken zoals de documenten, downloads, afbeeldingen en dat soort dingen.

Waar jij het over hebt is de zogenaamde admin share. Deze was er t/m XP en is vanaf Vista verwijderd. Ik zou het even moeten testen maar volgens mij moet je dan echt met gebruikersnaam Administrator inloggen om daar bij te kunnen, weet ik niet zeker want dat heb ik lang niet getest.
Wil je admin shares weer actief hebben op computers moet je het volgende doen in het register:
Code:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System.
Maak een DWORD value en noem deze LocalAccountTokenFilterPolicy met een waarde van 1
Op alle pc's waar je toegang wenst tot de admin share.
Heb ik niet getest trouwens, maakt wel de admin share weer actief, maar of je dan weer alle disks ziet als je als administrator inlogt weet ik niet. Weet ook niet of het nog werkt met een ander account wat administrator rechten heeft.
 
Black Tiger zei:
Ik kwam dit draadje tegen en dat ga ik morgen wel even testen.
Daar kom ik dus dingen in tegen die niet nodig moeten zijn, namelijk de optie "met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen" uitschakelen. Dat zou ik dus niet doen als ik jou was.
Niet omdat het niet veilig is maar omdat het niet nodig zou moeten zijn.

Die optie 'beveiligd delen uitschakelen' die ga ik natuurlijk nooit uitschakelen. 

Black Tiger zei:
Wel las ik dat op de MyCloud (weet niet of dat bij jouw Mybook ook kan) een gebruikersaccount met wachtwoord kan zijn. Dus als je dat hebt, is dit dan hetzelfde als je windows gebruikersnaam en wachtwoord?

Voor de beveiligde mappen moet je altijd inloggen met een gebruikersaccount + wachtwoord. Voor de openbare mappen is dat niet nodig maar dan heeft een ieder die op een Mybook mag/kan inloggen toegang tot de openbare bestanden. Maar je kan ook users aanmaken en die hun eigen mappen mogen beheren zonder dat andere toegang hebben (behalve ik dan). :)  Sommige MyBook gebruikers hebben er nooit voor gekozen om een gebruikersaccount aan te maken en die zullen daarom geen problemen hebben met het benaderen van hun Mybook.

Black Tiger zei:
Dju, vind het best jammer dat ik niet zo'n ding hier heb want dit zou ik graag op m'n netwerk eens willen testen of hij hier ook kuren zou hebben.

Een NAS is veel prettiger om mee te werken maar een WD MyBook is simpeler en een goedkoper alternatief. Maar nu zie je dat de support o.a. doormiddel van updates ook te wensen overlaat. 

Black Tiger zei:
Tijdens het installeren van W10 op mijn nieuwe PC is mijn account gekoppeld aan een nieuw MS account en daar kwam ik niet onderuit.
Jawel, daar kom je wel onderuit, maar dat is moeilijk om te vinden. Ik heb het ook gehad bij een pc, en moest ik daar 3x volgens mij annuleren en toen kwam pas de vraag of ik een lokaal account gebruiken wilde. Misschien dat ie er sneller mee komt als je de netwerkkaart niet in steekt. Bijzonder vervelend hoe Microsoft dit gedaan heeft in elk geval.
Echter je hebt het nadien omgezet naar een lokaal account, dat is ook goed, als je dan ook maar steeds met dat lokale account inlogt bij het opstarten. Kortom, overnemen heeft geen zin want je moet juist -GEEN- MS accounts gebruiken om in te loggen.

Inderdaad heeft MS dit op een hele vervelende manier opgedrongen maar omdat je haast hebt met installeren ga je er niet verder naar zoeken op internet en hoe je hier onderuit kan komen. Eigenlijk is het nu te laat om dit nog te corrigeren maar ik hoop dat je begrijpt dan ik daarom extra voorzichtig ben om op 2 PC's met dezelfde accounts in te loggen?

Black Tiger zei:
Met een gebruikersaccount zie ik de map die gedeeld wordt, maar heb ook toegang tot de map met mijn gebruikersnaam. Dus nee niet alle mappen want dat hoort niet te gebeuren. Maar wel dus mijn eigen account incl. alle daaronder liggende zaken zoals de documenten, downloads, afbeeldingen en dat soort dingen.

Klopt niet alle mappen zijn te zien, maar wat ik lees in jouw uitleg komt dit overeen met wat ik eerder zag en nu niet meer. 

Black Tiger zei:
Op alle pc's waar je toegang wenst tot de admin share.
Heb ik niet getest trouwens, maakt wel de admin share weer actief, maar of je dan weer alle disks ziet als je als administrator inlogt weet ik niet. Weet ook niet of het nog werkt met een ander account wat administrator rechten heeft.

Die code ga ik morgen wel testen en koppel ik het wel terug of het werkt. Het zou in ieder geval weer een stap in de goede richting zijn. :)

Tnx voor de support @Black Tiger en een goede nachtrust zonder malen toegewenst. :)
 
Een NAS is zeker prettiger om mee te werken en kan ook veel meer. Vandaar dat ik even wat doorgespaard heb en toen een NAS genomen.

Eigenlijk is het nu te laat om dit nog te corrigeren maar ik hoop dat je begrijpt dan ik daarom extra voorzichtig ben om op 2 PC's met dezelfde accounts in te loggen?
Nee hoor, hoezo te laat om te corrigeren? Je hebt het toch gecorrigeerd?
En zo nee, dat kun je dat op deze wijze nog altijd doen.

Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je voorzichtig bent om op 2 pc's met dezelfde accounts in te loggen.
Perse nodig is het ook niet. Je kunt ook gewoon shares aanmaken waar je iedereen leestoegang op geeft en dan zou je die van de andere computers ook moeten kunnen benaderen.
Zo benader ik ook shares op de pc van m'n dochter, want vroeger had ik daar wel een account op, maar die heeft nu mijn oude pc en die is vers geinstalleerd dus geen account meer van mij op.

Nachtrust zonder malen? Phuu... hopelijk. Drukke nacht vannacht. :)

V.w.b. de support graag gedaan!
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan