Wordpress en werken met de database.

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Door gebrek aan beter (zijn kennis van Wordpress), vraagt een kennis mij regelmatig om wat kleine dingen aan te passen aan zijn website.
Alleen ik heb onvoldoende kennis en middelen om deze website met een editor (website builder) te bewerken. En ik wil de boel door mij toedoen ook niet offline halen. :)

Ik adviseerde hem al eerder om iemand die beter is dan ik ben te gaan zoeken maar als ik naar een oplossing zoek laat het mij niet meer los. Als ik naar de website zelf ga krijg ik de widget waar de telefoonnummers in vermeld staan ook niet te zien. Het kan zijn dat Wordpress eerst ge-update moet worden naar een nieuwere versie.

Nu wilde ik op zijn verzoek de telefoonnummers gaan aanpassen maar omdat ik geen editor heb ben ik maar de datebase ingedoken op de website van de hoster waar de website draait. Alleen als ik in de database afwijkende nummers invoer dan gaat het fout.

Vaste (Belgische) nummers bestaan uit 9 cijfers en het teken -, dus 004 - 55 66 77.
Als ik nu een (Belgisch) mobiel nummer ga invoeren dan verdwijnt de Widget compleet met andere woorden 8 nummers plus het teken - pikt die widget niet.
Ook een Nederlands 06 nummer (10 cijfers) zorgt er voor dat de widget uitgeschakeld wordt ook zonder het - teken.

De link naar de website wil/kan ik hier niet plaatsen dus helaas is de widget die problemen geeft niet visueel te zien.

Dit is de code (tel nummers een plaatsnamen zijn aangepast) die gebruikt wordt in de widget:

a:8:{i:1;a:0:{}s:12:"_multiwidget";i:1;i:3;a:3:{s:5:"title";s:10:"plaatsnaam";s:4:"text";s:86:" <a
href="mailto:plaatsnaam_1@bedrijfsnaam.be">plaatsnaam_1@bedrijfsnaam.be</a>

";s:6:"filter";b:0;}i:4;a:3:{s:5:"title";s:4:"Plaatsnaam_2";s:4:"text";s:70:"<a href="mailto:vestiging_2@bedrijfsnaam.be">vestiging_2@bedrijfsnaam.be</a>
";s:6:"filter";b:0;}i:5;a:3:{s:5:"title";s:8:"Plaatsnaam_3";s:4:"text";s:76:"<a href="mailto:plaatsnaam_3@bedrijfsnaam.be">plaatsnaam_3@bedrijfsnaam.be</a>";s:6:"filter";b:0;}i:7;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 11 22 33";s:6:"filter";b:0;}i:8;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 22 33 44";s:6:"filter";b:0;}i:9;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 44 55 66";s:6:"filter";b:0;}}

Ziet iemand of er in deze code voorwaarden staan waar een telefoon nummer aan moet voldoen?
Ik kan mij nog herinneren dat je aan een arry een bepaalde waarde kan geven zodat hij een niet langere of kortere lengte mag hebben of letters i.p.v. cijfers.
 
Phuuu... ik doe nooit directe wijzigingen in de database maken als dat niet hoeft zeker niet met Wordpress, die heeft namelijk zijn eigenaardigheden.
Ik zou me kunnen voorstellen dat hier de waarde achter de s de lengte van het aantal karakters weer geeft.
Bijv. s70 = 70 karakters voor de plaatsnaam. Als dat klopt dan zou s22 de lengte voor het telefoonnummer zijn. Zoals ik het zie zit je aan 20 karakters dus dat zou nog binnen de waarde vallen.

Ik zou sowieso eens beginnen Wordpress te updaten naar de nieuwste versie. Buiten dat er de nodige verbeteringen in zitten is dit ook belangrijk voor de veiligheid. Dus eerst dat doen en dan nog een sproberen.
In Nederlandse telefoonnummers worden normaliter ook streepjes gezet. Het zou ook aan die widget kunnen liggen.
Ik zal even een collega beheerder vragen om hier ook eens naar te kijken, die prutst ook nog wel eens in databases, misschien dat die de codes weet te vertalen.
 
Alleen ik heb onvoldoende kennis en middelen om deze website met een editor (website builder) te bewerken.
Voor WordPress heb je geen aparte editor nodig, enkel de inloggegevens van de eigenaar. Dan kan je via https://domeinnaam/wp-admin inloggen.
De widget zal wel gekoppeld zijn aan een bepaalde plug-in om de contactgegevens weer te geven. Ik zou hier als eerste eens een kijkje nemen, want die code uit de database zegt mij niets.

In het Dashboard van WordPress bij Weergave > Widgets zou je die betreffende widget dan terug moeten kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk je roept hem en hij is er al meteen. Thanks Maxstar!
Juist, dat is wat ik bedoel. Vanuit Wordpress zelf veranderen. Evt. kan ik daarmee nog wel via Teamviewer helpen.
 
Het heeft mijn voorkeur ook niet om rechtstreeks in de database te werken maar dit is uit nood geboren. :)

Als dat klopt dan zou s22 de lengte voor het telefoonnummer zijn

s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 11 22 33";

Met het toewijzen van text zou je verwachten dat je zowel cijfers als letters kan invoeren

In het Dashboard van WordPress bij Weergave > Widgets zou je die betreffende widget dan terug moeten kunnen vinden.

Allereerst bedankt voor jouw reactie @Maxstar.

Het kan zijn dat deze Wordpress versie inderdaad te oud is en ik daarom in het dashboard bij weergave de betreffende Widget/plug-in niet kan zien en hem daarom ook niet kan bewerken. Weergave zie ik zo wie zo niet in het Dashboard en ik had dit al op diverse sites gezien dat die optie wel aanwezig zou moeten zijn.

Er is een nieuwere versie beschikbaar en er staat bij "roep de beheerder" maar dat ben ik niet, ik ze me meer als een assistent. :)
Zou ik kiezen voor het updaten naar een nieuwere versie, gaat dat zonder problemen zonder dat dit de lay-out van de website beïnvloedt?

Kijk je roept hem en hij is er al meteen. Thanks Maxstar!

Geweldig inderdaad @Black Tiger. :)
 
Zou ik kiezen voor het updaten naar een nieuwere versie, gaat dat zonder problemen zonder dat dit de lay-out van de website beïnvloedt?
Normaliter wel, tenzij het om echt antiek gaat. Maar anders is het ook mogelijk om voordien even een backup te maken van alle bestanden en de database. Ik weet niet welk panel ze daar gebruiken maar met Directadmin is dat heel eenvoudig.
 
Een Wordpress update duurt normaliter nog niet eens 20 minuten inclusief backup maken.
Maar je hebt het alweer gefixed zie ik. PHP 8 zou ik nog even van af blijven. ;)
 
PHP 8 zou ik nog even van af blijven.

Dat heb ik inderdaad begrepen nu dat je PHP 8 beter niet kan installeren, website lag plat en voordat ik plat ging kreeg ik nog een helder idee en ben ik teruggaan naar een ouder PHP versie.

Vanavond ga ik er weer voor zitten. Bedankt voor de support @Black Tiger.
 
Ik ben er achter waarom ik in het Dashboard de PHP update knop niet zie. Dit is waarschijnlijk omdat ik met deze inloggegevens niet de eigenaar ben van de bestanden dus ik moet op zoek gaan naar de inloggegevens van de oude beheerder.

Screenshot Dashboard. <klik>
 
De screenshot laat zien dat het hier om één van de reguliere gebruikersaccounts gaat in plaats van een beheerdersaccount.
 
De screenshot laat zien dat het hier om één van de reguliere gebruikersaccounts gaat in plaats van een beheerdersaccount.

Klopt @Maxstar ik ga later in de database de inloggegevens van de beheerdersaccount opzoeken en zo nodig aanpassen. Ik weet zeker dat er dan veel meer mogelijk is om het één en ander aan te passen.

Eigenlijk dom van mij dat ik er niet eerder naar gekeken heb.
 
Je kan ook een nieuw beheerdersaccount in de database aanmaken. Bij de onderstaande link staat een goede uitleg.

Bedankt voor de link @Maxstar, een goede handleiding dus denk ik dat dit wel gaat lukken.
Maar ik moet ook nog de oude gegevens van de beheerder verwijderen maar niet eerder dan dat ik de volledige toegang heb. :)
 
Zodra je volledige toegang hebt met een nieuw account, kan je het oude account via WordPress zelf verwijderen en/of aanpassen voor het geval dat.
 
Ik moet hier wel in alle rust voor gaan zitten om zo te voorkomen dat ik afgeleid wordt door andere bijzaken. :)
Er zijn mensen die dit het liefst in de nachtelijke uren doen en ik heb liever dat een ander het doet. (geintje) :biggrin2:
 
Dat is een stille hint naar @Black Tiger zo te lezen... :biggrin2:

@Black Tiger heeft denk ik een drukke nacht en ook een zware dag achter zich. ;)

Ik heb inmiddels een Admin User name aangemaakt met behulp van die handleiding maar er mee inloggen kan ik nog niet op phpMyAdmin.
Maar het inloggen in de database via phpMyAdmin dat lukte mij eigenlijk al.

Probleem is dat ik (waarschijnlijk) onvoldoende rechten heb via het dashboard van de website, dus via http://www.website.nl/admin (zie screenshot). Ook met de inloggegevens van de inmiddels vertrokken beheerder lukte het niet. Ook zie ik nergens de inloggegevens staan waarmee je inlogt op de website/admin. Wat dat betreft ben ik het spoor een beetje bijster. :)

2 vragen:

[1]. Waar zouden die inlog gegevens om in te loggen op de website moeten staan in de database?

[2]. Kan ik ook via de website van de hosting naar de website springen en hem dan bewerken of kan dat alleen via de eerder genoemde adm link?
 
Laatst bewerkt door een moderator:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan