Wordpress en werken met de database.

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Door gebrek aan beter (zijn kennis van Wordpress), vraagt een kennis mij regelmatig om wat kleine dingen aan te passen aan zijn website.
Alleen ik heb onvoldoende kennis en middelen om deze website met een editor (website builder) te bewerken. En ik wil de boel door mij toedoen ook niet offline halen. :)

Ik adviseerde hem al eerder om iemand die beter is dan ik ben te gaan zoeken maar als ik naar een oplossing zoek laat het mij niet meer los. Als ik naar de website zelf ga krijg ik de widget waar de telefoonnummers in vermeld staan ook niet te zien. Het kan zijn dat Wordpress eerst ge-update moet worden naar een nieuwere versie.

Nu wilde ik op zijn verzoek de telefoonnummers gaan aanpassen maar omdat ik geen editor heb ben ik maar de datebase ingedoken op de website van de hoster waar de website draait. Alleen als ik in de database afwijkende nummers invoer dan gaat het fout.

Vaste (Belgische) nummers bestaan uit 9 cijfers en het teken -, dus 004 - 55 66 77.
Als ik nu een (Belgisch) mobiel nummer ga invoeren dan verdwijnt de Widget compleet met andere woorden 8 nummers plus het teken - pikt die widget niet.
Ook een Nederlands 06 nummer (10 cijfers) zorgt er voor dat de widget uitgeschakeld wordt ook zonder het - teken.

De link naar de website wil/kan ik hier niet plaatsen dus helaas is de widget die problemen geeft niet visueel te zien.

Dit is de code (tel nummers een plaatsnamen zijn aangepast) die gebruikt wordt in de widget:

a:8:{i:1;a:0:{}s:12:"_multiwidget";i:1;i:3;a:3:{s:5:"title";s:10:"plaatsnaam";s:4:"text";s:86:" <a
href="mailto:plaatsnaam_1@bedrijfsnaam.be">plaatsnaam_1@bedrijfsnaam.be</a>

";s:6:"filter";b:0;}i:4;a:3:{s:5:"title";s:4:"Plaatsnaam_2";s:4:"text";s:70:"<a href="mailto:vestiging_2@bedrijfsnaam.be">vestiging_2@bedrijfsnaam.be</a>
";s:6:"filter";b:0;}i:5;a:3:{s:5:"title";s:8:"Plaatsnaam_3";s:4:"text";s:76:"<a href="mailto:plaatsnaam_3@bedrijfsnaam.be">plaatsnaam_3@bedrijfsnaam.be</a>";s:6:"filter";b:0;}i:7;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 11 22 33";s:6:"filter";b:0;}i:8;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 22 33 44";s:6:"filter";b:0;}i:9;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 44 55 66";s:6:"filter";b:0;}}

Ziet iemand of er in deze code voorwaarden staan waar een telefoon nummer aan moet voldoen?
Ik kan mij nog herinneren dat je aan een arry een bepaalde waarde kan geven zodat hij een niet langere of kortere lengte mag hebben of letters i.p.v. cijfers.
 
Als je gewoon een redirect maakt naar https en zelf zorg dat de links die je plaatst https bevatten (dus zelf niet http gaan typen) dan komt het vanzelf in orde en krijg je geen mixed content.
Maar oude links moet je dan wel aanpassen in de database, ook links naar bijvoorbeeld afbeeldingen die lokaal of elders gehost zijn. Anders zit je weer met meldingen over onbeveiligde (niet versleutelde) inhoud. Realy Simple SLL lost dat ook op.
Is het niet zo dat je alleen dat soort dingen kwijt bent, specificieke zaken die je binnen het thema zelf aangepast hebt in de bestanden?
Klopt, dit geldt alleen als er in de hoofdbestanden van het thema wijzigingen zijn aangebracht. Ik heb ook de nodige aanpassingen gemaakt, maar nooit kleurtjes gezien. Wellicht omdat ik nooit aanpassingen via WP zelf maak in de hoofdbestanden maar lokaal en daarna het nieuwe bestand online zet.
 
Ik zou dit pas doen als je alles op orde hebt, want die verhuizing vergt wel enige voorbereiding.

Ik ga me daar maar eens rustig op voorbereiden. :)

Van alles nogmaals een backup maken zoals het nu is en daarna kijken waar de links staan.

Alles staat lokaal maar ik wil eerst weten waar alle links staan in de database voor het geval er later toch problemen zijn. In ieder geval weet ik dan (hopelijk) waar ik moet wezen als iets niet werkt. Nogmaals, nu ik kan werken op het niveau van beheerder gaat er een wereld voor me open.

Deze website is gelukkig simpel en dus mooi om wat te leren over WP. Maar zoals @Black Tiger de migratie van Duck en Fun heeft volbracht daar neem ik toch echt mijn petje vooraf. @Black Tiger heeft mij ook nooit om hulp gevraagd. :biggrin2: :biggrin2:
 
Achter de schermen is er druk overlegd geweest en veel goede adviezen gehad over belangrijke punten en er is o.a. geprobeerd mij moed in te praten.

Inmiddels is de website zonder problemen ge-update naar WP 5.8. Een kwestie van simpel op update klikken en ogen dicht. :)
 
Waar ik me een beetje zorgen overmaakte was dat na de WP 5.8 update er bepaalde plug-ins niet meer goed zouden werken en dat is (nog) niet gebeurd. De foutmeldingen die ik nu zie die waren er al en die staan dus los van de recente update.

Er staan nu extra updates klaar voor plug-ins en een thema en dit ga ik stap voor stap updaten. Ik doe bewust niet alles in één keer updaten omdat als er dan ergens een failure zit ik dan niet zo gauw weet wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Maar zoals ik nu met interesse door het Dashboard van Wordpress browse dan kom ik steeds meer te weten en samen met de adviezen van de gevorderde gebruikers ben ik op de goede weg.

Als alles klaar is dan is de volgende stap om zelf een website te gaan bouwen, zoiets als 'meeteachother' als concurrent van Facebook. :) :)
 
Indien plug-ins niet goed werken na een update, dan helpt het in- en uitschakelen meestal om de plug-in weer goed te laten functioneren. Alsook het legen van de cache kan problemen na het updaten van plug-ins verhelpen.
 
Vanavond ga ik een aantal plug-ins updaten o.a. eentje voor het contactformulier waar de bugs uit zijn gehaald. Die tip van het uit/aan zetten van de plug-in is een goede.
 
Welk contact formulier is dat trouwens? Want er zijn er velen met lekken. Zelfs een goede, genaamd Contact Form 7 heeft regelmatig lekken dus dat is wel iets om goed op te letten.
Je moet dus minstens 7.5.3.2. of beter hebben als je die gebruikt, en regelmatig updaten.
Misschien is het het zelfs beter dat weg te halen en gewone contact informatie te plaatsen met een niet klikbaar e-mail adres.
Dat werkt ook een stuk beter tegen spammers.
 
Contact Form 7

Dit is hem @Black Tiger en het is Versie: 5.4.2. Ik moet dus opzoek gaan naar een hogere versie die niet in het Dashboard staat vermeld onder update.
Na de update van deze plug-in heb ik even wat info zitten lezen over deze plug-in o.a. wat er mogelijk is aan beveiliging.

Ik zal eens navragen of er regelmatig berichten worden verzonden via het contact formulier. Niet klikbare e-mailadressen daar ben ik ook een voorstander van maar overal op deze website staan emailadressen vermeld. En je weet het, gemak dient de mens en soms verlangt men dat het allemaal simpel kan door alleen maar ergens op te klikken.
 
Ja zeker, gemak dient de mens, totdat je er via je account een spam aanval plaats vindt of zelfs je account gehackt wordt. Daarom is het gewoon superbelangrijk dit te updaten.
Tenminste als ze dat op die manier willen behouden. Even navragen is misschien wel handig maar ik zou er wel bij zeggen waarom.
 
En niet geheel onbelangrijk is het toevoegen van een captcha, want dat ontbreekt momenteel. Ook het activeren van Akismet met Api-key kan een hoop spam via het contactformulier voorkomen.
 
5 minuten geleden navraag gedaan maar op het info@ emailadres kwam ontzettend veel spam binnen en nu werkt het contact formulier even niet.
Een hogere versie dan deze plug-in die nu geïnstalleerd is er niet.
 
En niet geheel onbelangrijk is het toevoegen van een captcha,

Daar las ik gisteren al iets over @Maxstar. Dit is ook iets om te overwegen.
Mijn kennis kwam zelfs met het idee om een hele nieuwe website te gaan bouwen en ook zat er weleens aan te denken maar dat is iets voor einde van dit jaar.
 
is het toevoegen van een captcha,
Sinds versie 4.3 moet er een captcha v3 aanwezig zijn in Contact Form 7 die men kan instellen. Dus dat moet zeker gebeuren als dat nog niet het geval is.

Er moet een hogere vorm van die Contact Form 7 plugin zijn, want 5.4.2 is de nieuwste. Anders de huidige verwijderen en via de addons naar een nieuwe zoeken van Contact Form 7.
Een hele nieuwe site is leuk, maar daar zou ik evt. beter later aan beginnen.

Hier lees je over het instellen van die Captcha.
 
Laatst bewerkt:
Veel kaas heb ik er ook niet van geéten maar misschien heb je aan dit iets?

Bedankt @toska hartstikke leuk dat je meedenkt en helpt.

Die manier van inloggen met admin is al weggehaald en vervangen door een andere gebruikersnaam.
Ik kan me nog herinneren dat vroeger modems standaard geleverd werden met de inlog 'Admin 12345' of zoiets. :)
 
Sinds versie 4.3 moet er een captcha v3 aanwezig zijn in Contact Form 7 die men kan instellen.

Ik ben dat inderdaad tegen gekomen @Black Tiger. Mijn idee was om dit ook aan mijn kennis voor te leggen.
Alleen moet je over een Google account beschikken om reCAPTCHA (v3) te kunnen installeren en daarom kan ik deze nu niet installeren.

Edit: @Black Tiger was met net voor.

Tis voor jullie ook een interessant onderwerp. :biggrin2:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan