Wordpress en werken met de database.

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.703
Waarderingsscore
190
Punten
63
Locatie
In the midlle of nowhere
Door gebrek aan beter (zijn kennis van Wordpress), vraagt een kennis mij regelmatig om wat kleine dingen aan te passen aan zijn website.
Alleen ik heb onvoldoende kennis en middelen om deze website met een editor (website builder) te bewerken. En ik wil de boel door mij toedoen ook niet offline halen. :)

Ik adviseerde hem al eerder om iemand die beter is dan ik ben te gaan zoeken maar als ik naar een oplossing zoek laat het mij niet meer los. Als ik naar de website zelf ga krijg ik de widget waar de telefoonnummers in vermeld staan ook niet te zien. Het kan zijn dat Wordpress eerst ge-update moet worden naar een nieuwere versie.

Nu wilde ik op zijn verzoek de telefoonnummers gaan aanpassen maar omdat ik geen editor heb ben ik maar de datebase ingedoken op de website van de hoster waar de website draait. Alleen als ik in de database afwijkende nummers invoer dan gaat het fout.

Vaste (Belgische) nummers bestaan uit 9 cijfers en het teken -, dus 004 - 55 66 77.
Als ik nu een (Belgisch) mobiel nummer ga invoeren dan verdwijnt de Widget compleet met andere woorden 8 nummers plus het teken - pikt die widget niet.
Ook een Nederlands 06 nummer (10 cijfers) zorgt er voor dat de widget uitgeschakeld wordt ook zonder het - teken.

De link naar de website wil/kan ik hier niet plaatsen dus helaas is de widget die problemen geeft niet visueel te zien.

Dit is de code (tel nummers een plaatsnamen zijn aangepast) die gebruikt wordt in de widget:

a:8:{i:1;a:0:{}s:12:"_multiwidget";i:1;i:3;a:3:{s:5:"title";s:10:"plaatsnaam";s:4:"text";s:86:" <a
href="mailto:plaatsnaam_1@bedrijfsnaam.be">plaatsnaam_1@bedrijfsnaam.be</a>

";s:6:"filter";b:0;}i:4;a:3:{s:5:"title";s:4:"Plaatsnaam_2";s:4:"text";s:70:"<a href="mailto:vestiging_2@bedrijfsnaam.be">vestiging_2@bedrijfsnaam.be</a>
";s:6:"filter";b:0;}i:5;a:3:{s:5:"title";s:8:"Plaatsnaam_3";s:4:"text";s:76:"<a href="mailto:plaatsnaam_3@bedrijfsnaam.be">plaatsnaam_3@bedrijfsnaam.be</a>";s:6:"filter";b:0;}i:7;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 11 22 33";s:6:"filter";b:0;}i:8;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 22 33 44";s:6:"filter";b:0;}i:9;a:3:{s:5:"title";s:0:"";s:4:"text";s:22:"Tel.: 004 – 44 55 66";s:6:"filter";b:0;}}

Ziet iemand of er in deze code voorwaarden staan waar een telefoon nummer aan moet voldoen?
Ik kan mij nog herinneren dat je aan een arry een bepaalde waarde kan geven zodat hij een niet langere of kortere lengte mag hebben of letters i.p.v. cijfers.
 
Die inloggegevens zijn ook niet voor phpMyAdmin maar voor het admin gedeelte van WordPress.

[1]. De inloggegevens staan in de tabel wp_users.
[2]. Indien WordPress is geïnstalleerd via b.v. Installatron in DirectAdmin dan kan je via daar wel de inloggegevens aanpassen. Indien WordPress handmatig is geïnstalleerd niet.

p.s.
De screenshot is niet doorgekomen.
 
Dat is een stille hint naar @Black Tiger zo te lezen... :biggrin2:
Duh, ik heb al sinds 00:03 mijn mond niet meer open getrokken hier. :geek::cool2:

De screenshot is inderdaad niet doorgekomen, aangezien de link uiteindelijk doorlinkte naar een krant heb ik daar een icode tag van gemaakt. :)
Als je de oude admin gegevens nog had gehad was het nog gemakkelijker geweest.
Je moet ook niet inloggen via admin op de site zelf, beter is gewoon via www.website.com/wp-admin[/URL] in te loggen.
 
Die inloggegevens zijn ook niet voor phpMyAdmin maar voor het admin gedeelte van WordPress.

Omdat het aanmaken van een nieuwe user met admin rechten die uiteindelijk nog niet werkt. En de huidige inloggegevens die ik nu heb om op WP in te loggen, die user kan ik zo 123 nergens in de database terug vinden, daarom begon ik te twijfelen of ik daar wel moest zijn.

Ook vraag ik het mij ook af of ik iets moet invullen bij 'user_activation_key' of deze leeg moet laten?

Omdat de WP en database structuur mij nog niet helemaal duidelijk is beperkt mij dit enorm om logisch te werk te gaan voor zover ik dat ook kan. :)

Hoe WP is geïnstalleerd dat weet ik helaas niet. Door jullie adviezen leer ik wel steeds meer maar om zomaar ergens aan het eind te beginnen terwijl het begin (leerproces) er niet is stel ik dus de meest simpele vragen totdat het mij duidelijk is.

Je moet ook niet inloggen via admin op de site zelf, beter is gewoon via www.website.com/wp-admin[/URL] in te loggen.

Ik heb het nog niet geprobeerd om zo in te loggen maar in de database heten alle regels nl_user i.p.v. wp_user en zo verder. Waarschijnlijk moet ik dan inloggen met /nl-admin i.p.v. wp-admin?

Dit lijkt mij niet zo'n probleem maar het lijkt te maken te hebben omdat de website op een subdomain staat en niet in de root. (zeg ik dat juist?)

Ik ga morgen wel verder en geef jullie nu even de rust ter voorbereiding op meer vragen in de toekomst. :biggrin2:
 
Net via /wp-admin kunnen inloggen maar alleen met de oude inlog gegevens en met de beperkte rechten want de nieuwe user die ik heb aangemaakt met administratieve rechten werk (nog) niet. Morgen ga ik daar weer rustig voor zitten want de fout zal wel aan mijn kan zitten.

Bedankt zover voor de hulp.
 
Net de database gedownload in exel formaat en nu zie ik wel de inloggegevens staan van beide users (wachtwoorden zijn natuurlijk versleuteld). Alleen staan die users niet onder nl.user maar onder nl0_user? Waarschijnlijke oorzaak is dat er 2 websites op de hosting staan waarvan er één een testsite is.

En de eigenaar heeft geen admin rechten omdat hij niet is toegevoegd in usermeta waar alleen de oude beheerder die rechten wel heeft en dat is de reden dat het aanmaken van een nieuwe user niet werkte omdat ik dus zat te werken in nl_user. :(

Met vallen en opstaan komen we er wel. :)

Ik ga dus straks een nieuwe user aanmaken in nl0_user en nl0_usermeta van mezelf met admin rechten en kijken of het dan wel werkt.

@Maxstar bedankt voor de nieuwe link.
 
Een overzicht van de database <klik>

Feitelijk kan ik ook de gegevens aanpassen van de beheerder met mijn gegevens en dan zou het ook moet werken.
Ook kan ik zijn email vervangen met de mijne en dan inloggen op WP met 'lost password', en dan denk ik dat ik een nieuw password kan aanmaken. :)

Wat denken jullie, gaat dit werken?
 
Ja daar zat ik ook al aan te denken, dat is wellicht de meest makkelijke oplossing om het wachtwoord van de eerdere beheerder in de database aan te passen. Maak vooraf wel even dump van de SQL-Database als back-up voor de zekerheid.
 
Maak vooraf wel even dump van de SQL-Database als back-up voor de zekerheid.

Is als eerste gedaan omdat ik weet dat er dingen fout (kunnen) gaan. :)

Update: En zowaar, het werkt inmiddels en nog eens met de admin rechten. \O/

Screenshot <klik>
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het nu werkt en je volledige toegang hebt als beheerder... 👍

Het heeft even geduurd maar er ontbrak bij mij ook wat aan zelfvertrouwen en daarom riep ik :help:

Omdat dit niet een website van mezelf is en er gebrek aan kennis is ben ik daarom extra voorzichtig. Nu ik meer kennis heb, mede door me wat meer in te lezen, durf ik ook meer te doen.

Maandag ga ik er weer mee verder want ik moet nu effe bijkomen van de schrik dat het gelukt is. :biggrin2:

bedankt heren voor de hulp en ondersteuning.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk moet ik dan inloggen met /nl-admin i.p.v. wp-admin?
Nee. Je moet databasetabellen niet vergelijken met links van WP. Dat wordt namelijk in de PHP bestanden geregeld. Dus tabelnamen kunnen bij alle applicaties afwijken van wat er gebruikt moet worden via de browser.
Maar dat heb je inmiddels ook ontdekt.

Mooi te horen dat die admin login nu ook gelukt is. Rustig en met kleine stappen kom je er wel. ;) (Y)
 
Nee. Je moet databasetabellen niet vergelijken met links van WP. Dat wordt namelijk in de PHP bestanden geregeld. Dus tabelnamen kunnen bij alle applicaties afwijken van wat er gebruikt moet worden via de browser.

Ik heb dat inderdaad gemerkt maar het inloggen gaat zowel goed via /admin als met /wp-admin.

Mooi te horen dat die admin login nu ook gelukt is. Rustig en met kleine stappen kom je er wel. ;) (Y)

Deze stapjes zijn tot nu toe te klein want als dit met dezelfde snelheid zo door gaat dan gaat het maanden duren. :biggrin2:
Ik heb net wat rondgekeken op admin niveau maar ik moet er elke keer vanaf en voor mij een reden om maandag verder te gaan. Nu even oriënteren waar wat zit.
Nu eerst een stappenplan maken wat er aangepast moet worden.

-WP updaten
-https instaleren
-subdomain aanpassen naar de root
-Widget zoeken en aanpassen die verantwoordelijk is voor die bug met die telefoonnummers
-Oude gegevens beheerder verwijderen
-user aanmaken op admin niveau voor de eigenaar

Ik zei toch dat het een lang draadje zou worden. :biggrin2:
 
Ik heb dat inderdaad gemerkt maar het inloggen gaat zowel goed via /admin als met /wp-admin.
Klopt, maar dat is omdat er een automatische redirect is van /admin naar /wp-admin. Ik bedoelde echter als admin inloggen op de hoofdsite als er een inlogvenster beschikbaar is.

Dat het een lang draadje zal worden maakt mij niet uit, maar je komt er wel en het lijkt me dat het met onze hulp toch wat korter dan "maanden" gaat duren. ;)
 
Ik bedoelde echter als admin inloggen op de hoofdsite als er een inlogvenster beschikbaar is.

Ik snap nu wat jij er mee bedoelde @Black Tiger en dit krijg ik als ik veel en snel lees want dan zit ik vaak aan iets totaal anders te denken, laten we zeggen een aantal stappen vooruit. :)

Waar ik een klein beetje tegen op zie is de verplaatsing van de website naar de root want als dat fout gaat is de site toch tijdelijk offline.
En ook een beetje de WP update ook al is het een eenvoudige website, ik hoop dat er niks aan de lay-out wijzigt.
Zondag zou een ideale dag daarvoor zijn maar dan ga ik toch echt naar de :auto: kijken en hopen dat Max :eerste: wordt.
 
want als dat fout gaat is de site toch tijdelijk offline.
Ja so what? Dan spreken we over een tiental minuten. Overigens om die reden doe ik zoiets meestal 's avonds laat (lees: 's nachts).

V.w.b. de F1 hoop ik ook dat het deze keer een mooie race wordt en Max uiteraard als winnaar.
 
Ik heb het onderstaande lijstje even aangevuld met een aantal tips.

-Plug-ins updaten
Schakel plug-ins die niet geschikt zijn voor de laatste versie van WP uit.

-WP updaten
Update het thema alleen indien er een child-thema aanwezig is. Wanneer je een thema bijwerkt zonder child ben je alle gemaakte wijzigingen kwijt.

-https installeren:
Een handige plug-in voor WordPress om mixed content te voorkomen is Realy Simple SSL.

-subdomain aanpassen naar de root
Je zal dan interne links allemaal aan moeten passen. Een handige plug-in voor deze rewrite is: Velvet Blues Update URLs.
Ook wp-config.php dien je aan te passen met de nieuwe URL.

Code:
define('WP_HOME','https://www.domein.nl');
define('WP_SITEURL','https://www.domein.nl');

-Widget zoeken en aanpassen die verantwoordelijk is voor die bug met die telefoonnummers
-Oude gegevens beheerder verwijderen
-user aanmaken op admin niveau voor de eigenaar

Edit:
Ik sluit mij als F1 liefhebber aan dat het maar een mooie race mag worden zondag. De vrije trainingen hebben al laten zien dat het heerlijk oldskool racen is. Niet heel verrassend stond Mazespin in VT2 in het grind... :biggrin2:
 
Laatst bewerkt:
Een handige plug-in voor WordPress om mixed content te voorkomen is Realy Simple SSL.
Heb je bij wat opletten eigenlijk niet nodig. Als je gewoon een redirect maakt naar https en zelf zorg dat de links die je plaatst https bevatten (dus zelf niet http gaan typen) dan komt het vanzelf in orde en krijg je geen mixed content.
Maar misschien wel handig voor amateur die er niet op letten, zoals de eigenaar van de site misschien.

Wanneer je een thema bijwerkt zonder child ben je alle gemaakte wijzigingen kwijt.
Ik heb geen childs, het enige wat ik wel eens kwijt ben is de copyright regel. Bij mijn zus op de site ben ik die nooit kwijt. Volgens mij is dat ooit ergens via een database aanpassing gegaan, geen idee maar daar komt nooit meer "powered by wordpress" te staan.
Is het niet zo dat je alleen dat soort dingen kwijt bent, specificieke zaken die je binnen het thema zelf aangepast hebt in de bestanden? Dat is ook vrij eenvoudig te controleren dacht ik want dan krijgen de bestanden in WP een ander kleurtje.
Dus is snel te zien of er aparte aanpassingen zijn of niet.
 
Na het succes van Max Verstappen met de kwalificatie dacht ik laat ik nu maar eens de garage uit rijden en wat aan de website gaan doen in race tempo. :)

Telefoonnummers zijn nu makkelijk in de Footer Widgets te wijzigen en dat probleem is opgelost. De widget schakelt zichzelf nu niet meer uit.

Accounts van de oude beheerder verwijderd tot aan het footer copyright toe.

Gecheckt of het child-thema aanwezig is maar kom dit niet tegen maar naar het schijnt is dit achteraf wel te installeren. Maar naar het schijnt kan je dit beter zien door met FTP in te loggen dus dat doe ik wat later.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan