Corona Virus

en klasse dat ze een kapje aan jou gaven.
Ja dat vond ik ook wel, om het ongemak tegen te gaan om zo m'n t-shirt over m'n neus te houden. En dat terwijl ik gewoon aan de beurt was en het hele proces met uitprinten van de bon slechts een kleine 5 minuten in beslag nam.
Maar daarom ga ik ook zo graag naar die winkel. Het is even 40 minuten rijden en in Duitsland is PC materiaal niet echt meer goedkoper dan in Nederland, maar de service van die winkel is gewoon geweldig en dat zie je dan ook weer aan dingen zoals dit.
Zal nu niet meer voor alleen een HD naar Duitsland rijden, maar deze zat in de pc die daar eind 2018 gekocht is voor de zaak, dus dan is daar de garantie ook en bij WD kon ik 'm niet aanvinken voor een RMA. Maar gewoon deze service weer, mondkapje weggeven voor iets van nog geen 5 minuten. Gewoon hartstikke mooi!

[qjuote]Het mondkapje is wel degelijk nuttig ,niet voor de drager maar voor zijn omgeving.[/quote]
Ook voor de drager hoor. Denk maar aan mensen die geen mondkapje op hebben, dan komt er ook minder naar binnen toe.
Op een gegeven moment komt er toch wel het een en ander door zo'n kapje heen, afhankelijk van de kwaliteit, vandaar ook de verschillende normen die ze er in hebben. Maar het is wel degelijk nuttig. Natuurlijk wel handig om ze ook eens te vervangen die goedkope versies. :)

Pardon, jouw vrouw krijgt nog steeds niks??? Ik meende Rutte hebben horen zeggen dat het fout was dat mensen in de thuiszorg bijv. ze nog niet kregen maar dat dit nu verbetert zou zijn. Maar het blijkt dus nog steeds dat mensen in de zorg geen kapjes krijgen?  :mad:
 
Ik doe het zelf niet anders, als ik een goede services krijg in een winkel dan blijf ik klant blijf al moet je daar voor omrijden. Maar die rit die ik gisteren maakte (250km) was (bijna) voor niks. Op de website van die winkel stond dat er voldoende voorraad was, kom ik daar was het product niet op voorraad.  :mad:

Niet alleen in de supermarkt is het druk maar ook in de hobbywinkels. Al gaat daar de meeste verkoop online je moet die orders toch verzamelen en verzenden en dat kost uiteindelijk meer tijd dan een klant aan de toonbank die weet wat hij wilt.

Mondkapjes hebben wel degelijk nut want als het virus 3 uur kan overleven in de lucht dan blijft dat echt niet op ??n plek maar verplaatst het zich net zoals rook zich gedraagt van een sigaret met de luchtstroom mee, hoe sterker de luchtstroom hoe verder het virus komt. Ik kan me nog herinneren dat in Amsterdam een defecte koeltoren voor een legionella besmetting zorgde. Een bacterie en een virus verschillen weliswaar van elkaar maar de verplaatsing gebeurd hetzelfde. Vervang je die legionella door het corona virus en laat je die koeltoren het 24 uur p/d uitblazen dan heeft dit hetzelfde effect qua verspreiding.   

Maar mijn theorie, als een kind besmet wordt met het virus en amper symptomen krijgt en ook antistoffen opbouwt waarmee het virus onschadelijker wordt, dan kan je als volwassene beter besmet worden door een kind dan een volwassene omdat het virus waarschijnlijk deels al is afgebroken. Besmet een volwassene met corona en die vrijwel geen weerstand heeft een ander dan krijgt de ontvanger (volgens mij) een heel krachtig virus binnen.
 
Dat is niet hoe het werkt hoor parabolica.

Kinderen hebben een actiever afweersysteem (omdat dat nog volop in training is tegen allerlei nieuws dat het lichaam binnendringt).
Daardoor word een virus sneller aangevallen en kan het ook minder snel vermenigvuldigen.
Maar het virus zal zich niet afgezwakt vermenigvuldigen.

Een volwassene die datzelfde virus krijgt, kan de pech hebben dat het immuunsysteem reageert op een symptoom van een eerder andere infectie, waardoor dit virus een lange neus kan trekken en lekker door vermenigvuldigt.
Hoe zieker iemand word, hoe meer virus zich in het lichaam heeft verzameld, en er dus ook veel meer uit kan komen.
Daardoor zijn volwassenen niet alleen vatbaarder, maar is de kans op verspreiding ook veel groter.

Iemand die al ziek is geweest, word geacht een immuunsysteem te hebben dat een binnen komend virus meteen kan herkennen (want verse ervaring), en gepast kan uitschakelen.
In dat lichaam krijgt het virus dus ook niet de kans zich sterk te vermenigvuldigen, waardoor het ook niet erg waarschijnlijk is dat het het lichaam ook weer kan verlaten om anderen ziek te maken.
Daarom worden deze mensen ook geacht een buffer te zijn tussen besmette personen en mensen die een groter risico lopen, maar dan moeten er wel voldoende mensen zijn om een effectief buffer te vormen.

De mensen die immuun zijn, kunnen net zo goed een besmet object aanraken (omdat ze ook niet kunnen weten wie er allemaal dat winkelwagentje of deurknop heeft aangeraakt), en met diezelfde hand dichter in de buurt komen van objecten die de risicogroepen ook zouden kunnen aanraken.
Dus is het ook als je immuun bent, nog steeds geen handen schudden en vaak de handen wassen en / of ontsmetten.
Dat zal voorlopig dus ook echt niet gaan veranderen.


 
MAS3 zei:
Kinderen hebben een actiever afweersysteem (omdat dat nog volop in training is tegen allerlei nieuws dat het lichaam binnendringt).
Daardoor word een virus sneller aangevallen en kan het ook minder snel vermenigvuldigen.
Maar het virus zal zich niet afgezwakt vermenigvuldigen.

Ik heb gelezen dat er al 3 varianten zijn van het corona virus. Men beweert dat het een verschil maakt of je besmet bent met het virus van bijvoorbeeld iemand die in Wuhan is geweest of na een besmetting via een aantal tussenpersonen.

Wat de wetenschappers veronderstellen is dat variant A, overdracht van vleermuis naar mens, leidde tot een variant B die verantwoordelijk is voor de heftige besmetting bij de mens.
Het moet (theoretisch) dus ook de andere kant op kunnen gaan en dat het virus dus afgezwakt wordt als het door afweerstoffen wordt verzwakt naar een mildere vorm.

MAS3 zei:
Iemand die al ziek is geweest, word geacht een immuunsysteem te hebben dat een binnen komend virus meteen kan herkennen (want verse ervaring), en gepast kan uitschakelen.

Dat zou je mogen verwachten maar omdat een virus muteert kan je volgens mij weer ziek worden als iemand met een andere variant besmet wordt. Hoe zich dit in de toekomst gaat ontwikkelen is een kwestie van observatie en duimen dat het zich niet constant muteert. 
 
Het advies is nog altijd om thuis zo min mogelijk bezoek te ontvangen. Wil je vrienden of familie laten langskomen, houd het dan op een maximum van drie personen. Ook thuis, zowel binnen als in de tuin, moet voldoende afstand van elkaar gehouden worden.

Ouderen jonger dan zeventig jaar kunnen gewoon op visite of zelf bezoek ontvangen. Wel word je dringend afgeraden op kleinkinderen op te passen. Dit is omdat je als oudere onder een kwetsbare categorie valt en het lastig is om afstand te houden van jonge kinderen. Met de kleinkinderen op vakantie of naar de dierentuin is dus voorlopig geen optie.

Drie personen wordt als maximum genoemd omdat er voorzichtig moet worden omgegaan met sociaal contact. Daarnaast wil de overheid het aantal reisbewegingen beperken. Dit betekent dus ook dat als je een enorme tuin hebt niet meer mensen uitnodigt.

Als je ouder bent dan zeventig jaar of een kwetsbare gezondheid hebt, moet je volgens de overheid extra voorzichtig blijven. Het kan zelfs verstandig zijn om voorlopig nog zoveel mogelijk thuis te blijven, aldus het advies. In de praktijk betekent dit dat je indien mogelijk geen bezoekers ontvangt.


Dat wordt morgen moederdag dus niks met 3 kinderen + 3 partners en 8 kleinkinderen.
De 70 gepasseerd en moeder de vrouw bijna.


 
Mas3 zei:
Iemand die al ziek is geweest, word geacht een immuunsysteem te hebben
Ja dat is de goede hoop. Maar er zijn al meerdere meldingen geweest van mensen die ziek zijn geweest maar toch opnieuw ziek zijn geworden, er is nog onduidelijkheid over hoe het precies zit. Ik las het volgende daarover:
Volgens experts komt dat mogelijk doordat herstellende pati?nten nog niet genoeg antilichamen hebben aangemaakt. En dus niet immuun zijn. Het zou ook nog kunnen dat bij sommigen de ziekte zich in twee fasen ontwikkelt. Mensen worden ziek, dan gaat het weer de goede kant op en dan worden ze weer ziek. Ze zijn dan maar een keer besmet, maar wel twee keer ziek.
Het blijft dus hoe dan ook opletten voor alle zekerheid.

Ik lees al her en der dat mensen met moederdag nu toch ook naar de (veelal oude) moeder gaan met de kinderen, want oma en opa hebben de kleinkinderen toch al lang niet meer gezien. Dit mede gezien de versoepeling van het beleid.
Ik hou m'n hart vast en ben bang dat juist moederdag ook weer tot hogere opnamecijfers (en misschien erger) kan leiden.
 
Black Tiger zei:
Ik hou m'n hart vast en ben bang dat juist moederdag ook weer tot hogere opnamecijfers (en misschien erger) kan leiden.

Ik hou mijn hart ook vast want als ze te makkelijk worden dan krijg je straks 'moeder, daaaag'.

In Zuid-Korea zijn ze de versoepelingen ook al aan het terugdraaien en gaat het uitgaansleven ook weer op slot nadat er weer meer besmettingen waren.
 
want als ze te makkelijk worden
Dat is al aan de hand. Was al weer op het nieuws. Vanwege het mooie weer hadden mensen een voorschot genomen op maandag. In Delft of Leiden (weet niet meer zeker welke van de twee) werd al een grote straat in het centrum af gezet omdat het te druk werd.
In andere steden zag je ook drommen mensen, gewoon bij elkaar, hier in parken werden ook al waarschuwingen uitgedeeld, de treinen naar Zandvoort zaten ook bomvol, zag je bij het uitstappen en natuurlijk geen hond een masker op.
En dan hoor je zo'n moeder klagen van goh we zitten al 6 weken binnen, moeten toch 1x naar zee kunnen. Ja tuurlijk, maar niet met zijn allen tegelijk. Pfff...

Nu zie je heel goed waar die modernisering en het egoisme toe geleid heeft. Binnen zitten of veel thuis blijven kan niemand meer, schijnbaar weet men niet meer dat men thuis met het gezien ook leuke spellen kan doen, want daar hoor je niemand over.
Lekker in de tuin een boek zitten lezen, computeren, tv kijken er is genoeg te doen thuis en in de tuin. Maar mensen klagen liever dan eens beter na te denken over de risico's.
 
Ik vermoed dat boven een bepaalde leeftijd men de regels keurig naleeft, en daaronder lapt men de regels aan de laars.
Mede schuld doordat er steeds geschreeuwd wordt dat jongeren weinig tot geen risico voor zichzelf lopen , maar dat tuig vergeet dat ze juist de kwetsbaren de dood in jagen en dat op hun geweten hebben .Masr dat zal hun een worst as ijn totdat een het een familielid betreft.

Morgen de basis scholen kappers open en nog meer, we gaan het zien.
 
Dat binnen zitten gaat de meeste niet goed af en dat is eigenlijk niet anders dan logisch en er zullen altijd mensen zijn die op of over de grens gaan. De meeste zullen zo redeneren dat wie toch naar buiten gaat vrij is van de symptomen van het virus en dan kan je ook met ze allen in de trein, maar men onderschat het risico op besmetting.

 
Vrij van symptomen betekent niet noodzakelijk dat je nog niet besmet en zelf ook besmettelijk bent (incubatietijd), dus de mensen die die aanname doen nemen een aanzienlijk risico.
In die aanloopfase is de hoeveelheid virus in je lichaam kleiner en dus ook de hoeveelheid die er uit kan komen, maar die is dan niet nul.

Wat ik gezien heb is het niet beperkt tot een bepaalde leeftijd hoor.
Die gasten in de supermarkt waar ik het eerder over had, waren de trutjes van misschien 20 jaar de enigen die zouden kunnen denken dat ze onaantastbaar zijn vanwege hun leeftijd.
Maar mensen die je voorbij lopen zonder een fatsoenlijke afstand te houden zijn er van alle leeftijden in de supermarkten.

Gisteren ben ik weer ergens anders geweest voor boodschappen, een grotere supermarkt.
Daar vond een mens van ergens in de 30 dat ze hoognodig tussen 2 winkelwagens door moest, dus 2 keer tegelijk zonder afstand.
Dus toen ze naast me liep riep ik luid: Is dat anderhalve meter ?
Geen reactie en sto?cijns voor zich uit kijkend liep ze naar de groenten waarin ze geinteresseerd was, 2 meter verderop.
Maar daarna is ze wel ver uit mijn buurt gebleven en durfde ze niet meer in mijn richting te kijken.

Het hoeft ook helemaal geen probleem te zijn om naar buiten te gaan.
Maar waarom moet je dan anderen gaan opzoeken als je weet dat je daarmee risico's neemt voor jezelf maar vooral ook voor anderen.
 
Gisteren voor het eerst een van mijn kinderen. Met partner en 2 kleinkinderen op bezoek gehad , buiten was het te koud dus toch lekker binnen gezeten. Maar wat een opgave om je aan de regels te houden.
Kadootje ontvangen , bijna handcontact. Je keel schrapen , oei in je elleboog. Koffie thee frisdrank en een gebakje ook weer binnen de 1,5 m zone. Het zijn allemaal kleine dingen die je niet dagelijks doet en je het automatisme nog niet hebt. Zo kan ik me ook voorstellen dat in de super je in de fout gaat maar dan is een excuseer op zijn plaats.

Maar dat laatste ontbreekt bij dat  hufterige geteisum .
Als  een buldug je dat flikt en je zegt er wat van , grote kans dat je zonder corona in het hospitaal terecht komt.

 
Er was even een moment dat ik (beperkt) contact maken met andere, met respect voor die 1.5mtr afstand, niet zo erg vond omdat de meeste kennissen zelf ook voorzichtig waren. Nu de regels wat versoepelt worden ga ik weer over op even geen contact maken.

Op de vraag of er nu kans is op een tweede golf en of er misschien wel meer komen, daarop kan men antwoorden met ja en nee, dus 50% kans. Zelf acht ik de kans daarop op zo'n 80% tot 95%, 200 besmettingen p/d in deze periode vind ik namelijk nog te veel.

Wat ik niet snap is dat er tot op de dag van vandaag er nog geen tests zijn gedaan met bijvoorbeeld gekleurde vloeistof in (gesloten) ruimtes blazen waarmee je kan zien hoe en hoever ver vochtdeeltjes zich verspreiden. Er is al een groot verschil of iemand normaal ademt, zucht of niest. In bijvoorbeeld een sportschool moet je volgens mij al helemaal niet komen want dan worden er liters lucht in en uit geademd.   
 
https://www.bndestem.nl/dossier-coronavirus/schokkend-japans-experiment-alle-gasten-van-buffetrestaurant-binnen-30-minuten-besmet~a85d2e2b/
 
Zo maar een gedachte:
Zijn de kritische mensen van nu
- die sterk voelen dat hun vrijheid wordt afgepakt, dat er wat wordt verzwegen en zich afzetten tegen regelgeving -
straks misschien wel de (terras)schapen grazend in hun weiland van vrijheid die -
voor de nu volgzame schapen -
de patriotten zijn van de gecontroleerde vorm van het bouwen van groepsimmuniteit oftewel het coronaschild?
 
..of de mensen die het eerste op de IC belanden en daarna.......
 
Ik hoorde vandaag dat er ergens (ik dacht Duistland) 200.000 personen waren getest op het corona virus en dat 2.4% besmet was waarvan het grootste deel geen symptomen had, er is dus nog een lange weg te gaan als 60% het minimale aantal zou moeten zijn om te spreken van een groepsimmuniteit.

Maar dan zijn wij er nog lang niet.

Afgelopen weekend werden zes nieuwe besmettingen gerapporteerd in Wuhan - in een cluster rond een bejaarde man. Hij had medio maart al coronaverschijnselen maar werd toen niet getest en knapte weer op. In april keerden de symptomen terug en na een test bleek de man toch covid-19 te hebben. Zijn vrouw en vier andere bewoners van het appartementencomplex waar hij woonde, testten ook positief.

 
 
Versoepeling=meer besmettingen= meer doden=het nieuwe normaal
 
Even een update omdat er naar gevraagd werd, maar het niet echt in die thread past:

Het gaat nog steeds niet erg goed met mij.
Inmiddels is het ziekenhuis er klaar mee, en is mij te kennen gegeven dat ik zo'n 36 % van mijn longfunctie kwijt ben.
Dat is ten opzichte van wat er van iemand zoals ik te verwachten is, want er zijn geen gegevens van voor mijn infectie bekend.
Op mijn vraag of er nog wat aan gedaan kan worden, was er een tijdje stilte en toen de mededeling dat ik maar door moest gaan met de fysiotherapie die ik 2 x in de week krijg.
Bij de fysiotherapie is een tergend langzame vooruitgang te zien, maar wel met regelmatige terugval.
En misschien volgend jaar nog maar een keer dezelfde test doen om te zien of er dan wat verbeterd is.

Heel frustrerend en mijn collega's kunnen er maar weinig begrip voor opbrengen.
Ik werk nu voor 80% en zonder overuren, en dat is vaak toch te veel (140 % was normaal).
 
@Mas3, het herstel schijnt ongeveer 1-2 jaar te duren. belangrijk is om je lichaam te trainen en steeds een stukje over je grens heen te gaan.
In mijn directe kring is er ook iemand met ongeveer dezelfde schade na corona, en elke vorm van beweging leidde onmiddellijk tot uitputting.
Na 3 maanden gaat het al beter en kan zij een paar straten wandelen en de trap op lopen zonder halverwege te hoeven uitrusten.
Gezond eten helpt enorm en blijven bewegen... Het is om gek van te worden, zo zegt ze.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan