Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

HAHAHAHAHA.... Ik ben overigens ook gek hoor, dus dat scheelt.:)
Ben niet zo goed met worteltrekken in formules.

Ik heb dit gevonden:
L+19-A+19=√L

Maar hoe zet je zoiets bijv. om? -L+36=√L (fictief voorbeeld).
 
Het moet zijn

(L+19)-(A+19)=√(L+19)-->L-A=√(L+19)

Beide kanten met hetzelde vermenigvuldigen
Dus (L-A)(L-A)=L+19 en dan verder uitwerken

Som is alleen op te lossen door gebruik te maken van de wortel formule .

Als je die niet kent is het een onbegonnen zaak
 
the matrix;225650 zei:
Som is alleen op te lossen door gebruik te maken van de wortel formule. Als je die niet kent is het een onbegonnen zaak
Dat bestrijden we ten zeerste, is dus ook niet waar. Er is nl. wel degelijk een andere mogelijkheid.
 
Maar uhhh the matrix jij had puzzel 28 nog niet goed.
Black Tiger: je hebt PM !
 
Black Tiger;225649 zei:
Maar hoe zet je zoiets bijv. om? -L+36=√L (fictief voorbeeld).
the matrix heeft e.e.a. al goed uitgelegd. Om op je vraag in te gaan:

hoe los je -L + 36 = √L op?

hulpmiddel: vul voor √L even in √4 dan weet je dat de uitkomst +2 en -2 is, want

+2 * +2 = 4 maar -2 * -2 is ook 4

Hoe je dat oplost: je mag in een vergelijking veel doen, zo als vermenigvuldigen, delen, kwadrateren, worteltrekken enz. zo lang je links van het = teken maar het zelfde doet als rechts van het = teken

Een wortel kun je uitreken (uit je hoofd, rekenmachine/-lineaal, Excel etc), maar je kunt ook de hele vergelijking kwadrateren. Immers het kwadraat van √4 = 4

dus

-L + 36 = √L gaan we kwadrateren: (-L+36)? = (√L)?
dat is gelijk aan

(-L+36)? = L

nu nog even als tip hoe je (-L+36)? uitrekent want daar komt het dubbele produkt weer om de hoek kijken:

(-L+36)? = (-L)? + 2.-L.36 + 36? = L? + 72L + 36? = L? + 72L + 1296 => zie volgende bericht want dit is fout, moet zijn: L? - 72L + 1296
 
nu nog even als tip hoe je (-L+36)? uitrekent want daar komt het dubbele produkt weer om de hoek kijken:

(-L+36)? = (-L)? + 2.-L.36 + 36? = L? + 72L + 36? = L? + 72L + 1296 ?????????????????

Ja daaaaaggggggggg nu het niet mooier maken dan het is
(-L)? + 2.-L.36 + 36? = L? - 72L + 36? = L? - 72L + 1296
 
the matrix;225654 zei:
(-L)? + 2.-L.36 + 36? = L? - 72L + 36? = L? - 72L + 1296
Oops, slik je hebt gelijk.
 
Laat maar zitten, het gaat mij boven mijn pet.

The Matrix zei:
Beide kanten met hetzelde vermenigvuldigen
(L+19)-(A+19)=√(L+19)-->L-A=√(L+19)
Vond ik nogal onduidelijk want er staat:
over 19 jaren is het verschil tussen onze leeftijden de wortel van mijn leeftijd
Dat werkt verwarrend want dan denk je dat het om de wortel van mijn huidige leeftijd gaat, temeer omdat het tweede deel van de zin ook over nu gaat.
Maar oke, dat is wel bij meer sommen onduidelijk.

Ik ben echter gewoon niet goed met dit soort wiskunde, dat hebben wij niet meer gehad in onze tijd.
 
Black Tiger;225661 zei:
Dat werkt verwarrend want dan denk je dat het om de wortel van mijn huidige leeftijd gaat, temeer omdat het tweede deel van de zin ook over nu gaat.
De zin begint toch echt met: "over 19 jaren" en het tweede deel van de zin begint met "maar" en expliciet staat er bij: "als ik nu ben".
 
eendenteam;225607 zei:
PUZZEL 24

[...] Twee dochters en twee moeders zitten aan tafel en eten exact 3 eieren terwijl elke persoon een ei had [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225614 zei:
PUZZEL 25

Op welke 2 manieren kun je rekenkundig met de cijfers 6, 5, 4 en 1 het getal 24 maken [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225626 zei:
PUZZEL 26

Tijdens een militaire opleiding moet een klas leren schieten [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225628 zei:
PUZZEL 27

Weet je wanneer ik 11 (elf) keer zou oud ben als nu? [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225642 zei:
PUZZEL 28

[...] over 19 jaren is het verschil tussen onze leeftijden de wortel van mijn leeftijd, maar over 53 jaren zal Annemieke 2 keer zo oud zijn als ik nu ben.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
PUZZEL 29

Drie vrienden gaan een avondje stappen. Ze willen een bepaalde kroeg verlaten en naar de volgende gaan. Ze vragen de rekening aan de barman en moeten 60 Euro betalen. Iedereen betaalt 20 Euro en ze verlaten de kroeg. Ze zijn net weg als de barman een fout ontdekt: Hij heeft 10 Euro te veel berekend. Hij vraagt een hulpje achter de bar achter de drie vrienden aan te gaan en hen de 10 Euro terug te geven. Het hulpje realiseert zich dat je 10 Euro niet door 3 kunt delen en ziet de kans schoon om 4 Euro in zijn eigen zak te steken. Hij vertelt de vrienden dat de barman een fout heeft gemaakt en 6 Euro te veel heeft berekend en geeft vervolgens iedere vriend 2 Euro terug. De overige 4 Euro steekt hij dus in zijn eigen zak en keert terug naar de kroeg. Iedere vriend heeft dus 2 Euro teruggekregen waardoor iedere vriend 18 Euro heeft betaald en dat is totaal dus 54 Euro. Het hulpje heeft 4 Euro in zijn eigen zak gestoken en dat is met de 54 Euro dus 58 Euro, terwijl er aanvankelijk 60 Euro was betaald door de vrienden. Waar zijn die andere 2 Euro's gebleven?
 
PUZZEL 30

De maanden van een kalenderjaar zijn - qua aantal dagen - niet allemaal even lang.
Sommige maanden hebben 31 dagen, maar hoeveel maanden hebben 30 dagen?
 
PUZZEL 31

Petra is twee keer zou oud als haar zuster en de helft keer zo oud als haar vader. Over 22 jaren zal Petra haar zuster de helft keer zo oud zijn als haar vader.
Hoe oud is Petra?
 
PUZZEL 32

Een kippen boer is zijn kippen aan het voeren die tussen de koeien lopen. Nu wil hij graag weten hoeveel kippen hij heeft en vraagt aan zijn knecht

Hoeveel benen zie je?

76 zegt de knecht.

Hoeveel kippen heeft de boer terwijl hij weet dat hij 30 dieren moet hebben.
 
PUZZEL 33

Vliegtuigen vervoeren naast personen ook vracht. In een vliegtuig zijn - wat de vracht betreft - omvang, aantal en massa erg belangrijk.
Een Chinees bedrijf wil regelmatig goederen vervoeren naar Nederland. Juist vanwege dat luchttransport worden door dat Chinese bedrijf
de goederen in dozen gestopt. De dozen worden op hun beurt in identieke bakken gestopt.
Op een bepaalde dag worden er 2 bakken ter transport aangeboden. In de ene bak zitten uitsluitend 6 dozen, in de andere zitten uitsluitend 3 dozen.
Alvorens ze te vervoeren worden ze eerst gewogen. De bak met 6 dozen weegt 15 kilogram en de bak met 3 dozen weegt 9 kilogram.
Wat is de massa van een bak en wat is de massa van een doos?
 
Even eentje zonder te rekenen

PUZZEL 34

Twee jongens hebben dezelfde moeder, zijn op dezelfde dag geboren, op hetzelfde moment geboren (nagenoeg zelfde tijdstip), in dezelfde maand en in hetzelfde jaar.
Toch zijn ze geen tweelingbroers. Hoe kan dat?
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan