Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

Black Tiger;225702 zei:
Gegeven is dat de bakken identiek zijn aan de dozen
Nee hoor dat staat er niet. Er staat toch echt niet dat de bakken identiek zijn aan de dozen; er staat dat de dozen in identieke bakken wordt gestopt. Gegeven is dus dat de bakken identiek zijn; over de dozen wordt niets vermeld. Bovendien als de dozen al identiek aan een bak zouden zijn dan kunnen er toch nooit 6 dozen of zo in een bak. Terwijl er in een andere (identieke) bak dan 3 dozen zitten...

Black Tiger;225702 zei:
Ergo: de dozen zijn niet identiek aan de bakken.;)
Dat klopt ook en kun je uit de gegevens halen: dozen in identieke bakken", in bak1 6 dozen en in bak2 3 dozen <==> identiek heeft alleen betrekking op "bakken" en niet op "bakken en dozen".
 
"Juist vanwege dat luchttransport worden door dat Chinese bedrijf
de goederen in dozen gestopt. De dozen worden op hun beurt in identieke bakken gestopt."

Dus we zijn nu zover dat de bakken identiek zijn,

Maar over de dozen wordt niets gezegd, dus de dozen kunnen zelfs onderling van gewicht verschillen tenzij er per ongeluk het woordje identieke bij dozen is weggevallen.

Blijft een vage puzzel
 
PUZZEL 35

We hebben een vaste ladder van precies 4 meter. We willen die ladder tegen de muur zetten maar er staat een loodzware bak tegen de muur, die bak is 1 meter lang, 1 meter hoog en 1 meter breed.

We stellen de ladder zodanig op dat deze ergens precies de punt van de bak raakt.

Hoe hoog komt de punt van ladder tegen de muur?
 
PUZZEL 36

Ik heb op ebay een dames ring gekocht samen met een prachtige handgeschilderde juwelen doos voorzien van een keramisch deksel voor 200?. The juwelen doos is 190? meer waard dan de ring .

Wat is de waarde van de ring?
 
Zijn de puzzels op? Puzzel 35 weet ik niet, want 3 meter zal niet het goede antwoord zijn neem ik aan. Puzzel 36 is opgelost.
We zitten al 3 dagen zonder.:biggrin:
 
Black Tiger;225756 zei:
Puzzel 35 weet ik niet, want 3 meter zal niet het goede antwoord zijn neem ik aan
Puzzels zijn niet op we waren/zijn druk met andere dingen.

Puzzel 35, welke we nog moeten uitrekenen, moet je eerst het geheel in kaart brengen.
Misschien heb je hier iets aan.

Bovenaan het geheel, daaronder 2 kleine driehoeken. In beide driehoeken pythagoras loslaten.
Dan heb je m? en y?, vervolgens weet je: 1/m = 1/y, dus my =1 en dan heb je een andere vergelijking met m? en y? namelijk: m? * y? = 1?

substitutie en voila. Je zult wel een vergelijking krijgen met x tot de macht 4, x tot de macht 3, x tot de macht 2 e.d. maar die kun je oplossen.

Later komen we hier op terug (als we minder druk zijn)
 
Ah de aanpak is iig goed, maar zoals altijd kun je het op verscillenden manieren uitrekenen

Ook de grote driehoek met de schijne zijde (ladder = 4m) is gelijkvormig aan de 2 kleine driehoeken.

Misschien nog erbij vertellen dat er 2 uitkomsten zijn.
 
PUZZEL 37


Drie generaties te weten kleinzoon, zoon en vader

De kleinzoon is in dagen net zo oud als de zoon in weken is
De kleinzoon is in maanden net zo oud als de vader.
de leeftijden van kleinzoon zoon en vader samen is 120 jaar

wat zijn de leeftijden van deze drie generaties. (uitgaande van geen schrikkeljaar)
 
ow ja om gigantische discussies te voorkomen:sniper:

Mag je uitgaan van
1 jaar, 12 maanden, 52 weken en 365 dagen
 
the matrix;225762 zei:
Ah de aanpak is iig goed, maar zoals altijd kun je het op verscillenden manieren uitrekenen

Ook de grote driehoek met de schijne zijde (ladder = 4m) is gelijkvormig aan de 2 kleine driehoeken.

Misschien nog erbij vertellen dat er 2 uitkomsten zijn.
Nou eigenlijk zijn er 4 uitkomsten maar 2 voldoen niet. Tja dat kun je dus ook als 2 geldige uitkomsten zien..hihi... ;)
Alleen waardeloos die decimalen. Je moet dus in centimeters nauwkeurig aangeven waar de ladder tegen de muur staat..hehe
 
Ik vind die tekening wel leuk, maar begrijp niet waarom het 2-x en 2-x moet zijn en je niet de ladder gewoon wat stijler kunt zetten zodat je dan 3-x en 1-x krijgt.
Maarja, ik was nooit goed in driehoeksberekeningen, pythagoras enzo.:)

Ga me derhalve eens op de nieuwe puzzels werpen.;)
 
@Puzzel 37, klopt die wel?
Ik zie staan:
De kleinzoon is in maanden net zo oud als de vader.
Moet dat niet zijn:
"De kleinzoon is in maanden net zo oud als de vader in jaren is??
Lijkt me namelijk erg stug als kleinzoon in maanden net zo oud als de vader in maanden zou zijn.

Overigens moet ik deze overslaan, ik weet niet hoe je een dubbele onbekende tot een enkele kunt herleiden.

De eerste regel bijv.:
De kleinzoon is in dagen net zo oud als de zoon in weken is
K(leinzoon)d(agen)=Z(oon)w(weken)
Zijn mij wat teveel onbekenden.;)
 
eendenteam;225668 zei:
PUZZEL 29

Drie vrienden gaan een avondje stappen. Ze willen een bepaalde kroeg verlaten en naar de volgende gaan. Ze vragen de rekening aan de barman en moeten 60 Euro betalen. Iedereen betaalt 20 Euro en ze verlaten de kroeg. Ze zijn net weg als de barman een fout ontdekt: [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225669 zei:
PUZZEL 30

De maanden van een kalenderjaar zijn - qua aantal dagen - niet allemaal even lang.
Sommige maanden hebben 31 dagen, maar hoeveel maanden hebben 30 dagen?
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225670 zei:
PUZZEL 31

Petra is twee keer zou oud als haar zuster en de helft keer zo oud als haar vader. Over 22 jaren zal Petra haar zuster de helft keer zo oud zijn als haar vader.
Hoe oud is Petra?
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
the matrix;225674 zei:
PUZZEL 32

Een kippen boer is zijn kippen aan het voeren die tussen de koeien lopen. Nu wil hij graag weten hoeveel kippen hij heeft en vraagt aan zijn knecht
Hoeveel benen zie je? 76 zegt de knecht.
Hoeveel kippen heeft de boer terwijl hij weet dat hij 30 dieren moet hebben.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225675 zei:
PUZZEL 33

Vliegtuigen vervoeren naast personen ook vracht. In een vliegtuig zijn - wat de vracht betreft - omvang, aantal en massa erg belangrijk [...]
Wat is de massa van een bak en wat is de massa van een doos?
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225676 zei:
PUZZEL 34

Twee jongens hebben dezelfde moeder, zijn op dezelfde dag geboren, op hetzelfde moment geboren (nagenoeg zelfde tijdstip), in dezelfde maand en in hetzelfde jaar.
Toch zijn ze geen tweelingbroers. Hoe kan dat?
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225695 zei:
PUZZEL 35A

In een bioscoop zijn 1100 zitplaatsen [...]
Hoeveel kinderkaarten en hoeveel kaarten voor volwassenen zijn er verkocht.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
the matrix;225710 zei:
PUZZEL 35

We hebben een vaste ladder van precies 4 meter.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan