Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

PUZZEL 24

Iedereen weet natuurlijk dat je eieren kunt verven (met Pasen bijvoorbeeld), dat je er mee kunt spelen en dat je ze kunt ronddraaien om te zien of ze rauw zijn of gekookt. Twee dochters en twee moeders zitten aan tafel en eten exact 3 eieren terwijl elke persoon een ei had. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?
 
niet zo heel moeilijk

PUZZEL 25

Op welke 2 manieren kun je rekenkundig met de cijfers 6, 5, 4 en 1 het getal 24 maken en wel zo dat aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

- Toegestane operatoren/bewerkingen zijn: vermenigvuldigen, delen, optellen en aftrekken
- Elk cijfer mag en moet slechts ??n (1) keer worden gebruikt
- Haken zijn toegestaan
- Cijfers mogen niet samengesteld worden dus je mag bijvoorbeeld niet 4 en 6 gebruiken als 46 (of 64)

Geef dus 2 mogelijkheden (berekeningen).
 
Ja, lijkt inderdaad op de puzzel met het vliegtuig. Wederom kwestie van lezen en interpreteren.
Nee ik sla die vage dingen over.
Net zoals puzzel 22 waarvan ik aangetoond heb dat ie feitelijk niet kan.
Dus ben benieuwd welk smoesje er weer gebruikt is om het werkend te krijgen.
Ik ga daar in elk geval niet aan beginnen, heb daar geen lol in.
 
the matrix;225587 zei:
PUZZEL 20

Een rover besluit een kasteel te beroven [...]
Wat had hij dan wel moeten zeggen?
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
the matrix;225592 zei:
PUZZEL 21

Een moeder is 21 jaar ouder dan haar kind [...]
Vraag: Waar bevindt zich de vader nu?:biggrin:

De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225593 zei:
PUZZEL 22

Een bestuur van een vereniging is bijeen voor de algemene jaarvergadering [...]
Toon wiskundig aan hoe veel jonger het nieuwe bestuurslid is.
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
eendenteam;225596 zei:
PUZZEL 23

In Turkije wonen veel mensen in de bergen en trekken regelmatig veel mensen naar een grote stad en gaan daar wonen zonder dat netjes bij de autoriteiten te melden.
Eens in de zoveel tijd wordt er een bevolkingsonderzoek gedaan. [...]
Wat zijn de leeftijden van de 3 kinderen en waarom?
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
Een moeilijkere.
Wederom algebra maar iets met een kwadratische functie: zoiets als ax? + bx + c
Kun je kwadratische functies oplossen al dan niet door het gebruik van de wortelformule dan is het mogelijk het volgende vraagstuk op te lossen.

PUZZEL 26

Tijdens een militaire opleiding moet een klas leren schieten. De schietbaan bevindt zich op enige afstand en dus lopen ze in militair verband naar de schietbaan.
De militairen in opleiding lopen achter elkaar in rijen van twee personen.
De lengte van de hele klas is 1 km en ze lopen met een constante snelheid van 6 km/uur.
De commandant van het onderdeel heeft een belangrijke boodschap voor Gijsbert. Gijsbert loopt op de 1e rij van de klas dus helemaal vooraan.
De commandant stuurt een ordonnans, die op de fiets het bericht aan Gijsbert zal brengen.
Als de ordonnans bij Gijsbert is aangekomen en hem het bericht heeft gegeven keert de ordonnans direct en in een rechte lijn parallel aan de klas terug.
Als de ordonnans weer bij het einde van de rij is aangekomen, heeft de klas sinds zijn start 1 km afgelegd. De ordonnans fietst steeds met een constante snelheid.

Wat was de snelheid waarmee de ordonnans fietste en toon dit wiskundig/algebra?sch aan?

Het antwoord mag op het laatst afgerond worden naar een integer.
 
Net zoals puzzel 22 waarvan ik aangetoond heb dat ie feitelijk niet kan.
Kan dus inderdaad wel, als je club maar niet alleen uit jongere leden bestaat.:)
 
En dan ook een makkelijkere

PUZZEL 27

Weet je wanneer ik 11 (elf) keer zou oud ben als nu? Dat is als ik over 7 jaren 7 keer mijn leeftijd neem en daar over 3 jaren 3 keer mijn leeftijd aan toevoeg.
Hoe oud zal ik over 7 jaren zijn?
 
Ik hou niet van voetballen dus pm gezonden met oplossing van puzzel 27.:)
 
tering som 26 leek makkelijk maar ik ben op de goede weg, heb nog ergens een teken foutje zitten maar de kwadraat heb ik al .

Dus gelieve de oplossing nog niet te plaatsen.

Morgen heb ik de hele dag tot mijn beschikking ;-)
 
Black Tiger;225634 zei:
Ik hou niet van voetballen dus pm gezonden met oplossing van puzzel 27.:)
Laat e.e.a. nu perfect zijn, prima !
 
Niet zo heel moeilijk, echter ook zeker niet makkelijk. Let er op dat de gehele opgave wiskundig moet zijn, daar wordt mee bedoeld dat je niet moet proberen de leeftijden te raden of zo. De leeftijden moeten beide (zowel Lionel als Annemieke) m.b.v. formules worden berekend.

PUZZEL 28

Annemieke is al een tijdje gelukkig getrouwd met Lionel, terwijl Lionel getrouwd is gelukkig. Lionel wil graag dat je hun leeftijden uitrekend en alles nog wel wiskundig ook. Hij zegt:
"over 19 jaren is het verschil tussen onze leeftijden de wortel van mijn leeftijd, maar over 53 jaren zal Annemieke 2 keer zo oud zijn als ik nu ben.
 
the matrix;225643 zei:
of ik ben gek of puzzel 28 klopt niet.
Ow wat is er mis volgens jou. Kan zijn dat we een fout gemaakt hebben...
 
Geen idee wat de opgave moet zijn. Hij is uit te rekenen er komen 2 mogelijkheden uit maar als je die in vergelijking 1 invult klopt dat voor geen meter. Ik stuur de redenatie op per pm misschien ben ik wel gek.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan