Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

PM gezonden over puzzel 17. Maar volgens mij komt die niet uit zoals de opgever dacht dat het zou moeten.:)

the matrix en Black Tiger hebben puzzel 17 perfect beantwoord ?n beredeneerd. Hulde !

PUZZEL 18

Sommige stammen op aarde hebben hun eigen taal. Zo heeft een bepaalde stam ook eigen rekenmethodes. Bij een bepaalde stam is de helft van het getal 5 gelijk aan 3.
Hoeveel is bij die stam dan een derde van het getal 10 en laat zien hoe je aan het antwoord bent gekomen?

the matrix;225559 zei:
PUZZEL 16
Een wandelaar liep gedurende twee dagen. [...]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.

eendenteam;225568 zei:
PUZZEL 17

Een grote vrachtwagen wil een rivier oversteken, maar moet dan over een brug, welke 2 km lang is.

Vergeet puzzel 18 niet...

Een makkelijke:

PUZZEL 19

De financial controller van een bank wil enkele belangrijke stukken in de kluis leggen alvorens hij als laatste het bankgebouw zal verlaten en afsluiten.
Hij is echter de code van de kluis vergeten. Hij kan zich nog wel 5 ezelsbruggetjes herinneren. Dit laatste zijn deze:

- Het tweede getal en het derde getal zijn bij elkaar opgeteld tien
- De som van alle getallen is 30
- Het vierde getal is ??n meer dan het tweede getal
- Het eerste getal is ??n minder dan 2 keer het tweede getal
- Het vijfde getal en het derde getal zijn bij elkaar opgeteld veertien

Wat zijn de 5 cijfers en in welke volgorde? Bewijs/beredeneer dit wiskundig, dus met (een) vergelijking(en) !

the matrix en Bert50 hebben puzzel 19 (de kluis code) zonder fouten opgelost. 100% dus (weer). Puzzel 18 hebben ze nog niet opgelost.

Dan zal ik die kluiscode wel weer fout doen, alhoewel ik exact volgens de opgegeven waardes gewerkt heb.
Ah wacht.. typefoutje... even verder rekenen. Ik wou al zeggen want hij is toch echt makkelijk.
Puzzel 18 sla ik over.

PUZZEL 20

Een rover besluit een kasteel te beroven. Hij vermomt zich als muzikant om binnen te komen, maar eerst verbergt hij zich nog even in de bosjes, want hij moet er nog achter komen welk wachtwoord je moet kennen om op de binnenplaats te komen. Net als hij achter een boom wil kruipen, stuift er een ridder op een paard langs hem, naar de poortwachter.

'Zo Fredo, wat een haast, zeg', lacht de poortwachter. 'Geen tijd, geen tijd, zeg nou maar!', hijgt de ridder. 'Twaalf', zegt de poortwachter, 'Zes', zegt de ridder. De poortwachter knikt en de ridder kan naar binnen.

'Zozo', denkt de rover, 'volgens mij moet je de helft zeggen van het getal dat de poortwachter noemt. Ja, ik weet het zeker. Maar ik zal toch nog maar even wachten, voor ?lle zekerheid'. Dus hij wacht, tot er een oud vrouwtje bij de poort komt.

'Dag Maria', zegt de poortwachter, 'nog lekkere eieren uit je kippenhok vandaag?' 'Jazeker', antwoordt het vrouwtje. 'Acht', zegt de wachter. 'Vier', zegt het vrouwtje. En ze mag naar binnen.

De rover weet nu wat hij weten moet, maar als hij opstaat, komt er net een koopman aan.

"Goedendag, beste man', zegt de wachter, 'wat kom je doen?' 'Ik heb mooie waar voor de koning en zijn vrouw. Kettingen en sieraden.' 'Goed', zegt de wachter , 'maar eerst moet ik het wachtwoord van je hebben. Zes.' 'Drie', zegt de koopman. 'Goed, je kunt naar binnen'.

Nu komt rover uit zijn schuilplaats. Hij groet de poortwachter. Die is wat achterdochtig. 'Weet je het wachtwoord?', vraagt hij. 'Jep', zegt de rover. 'Oke... tien', zegt de wachter. 'Vijf', zegt de rover, zeker als hij is. Maar dan roept de wachter opeens: ' Soldaten, gooi deze bedrieger in de kerkers!' De rover wordt gepakt, zijn antwoord was fout.

Wat had hij dan wel moeten zeggen?

Black Tiger;225581 zei:
Dan zal ik die kluiscode wel weer fout doen
Nee hoor je hebt 100% score en goede onderbouwing

PUZZEL 21

Een moeder is 21 jaar ouder dan haar kind.
Over 6 jaar is deze moeder vijf keer zo oud als haar kind.

Vraag: Waar bevindt zich de vader nu?:biggrin:

PUZZEL 22

Een bestuur van een vereniging is bijeen voor de algemene jaarvergadering. Het bestuur bestaat uit 10 personen en iedereen is aanwezig.
De gemiddelde leeftijd van de bestuursleden is hetzelfde als vier jaren geleden, doordat een ouder bestuurslid is vervangen door een jonger bestuurslid. Verder zijn er in het bestuur sindsdien geen mutaties geweest.

Toon wiskundig aan hoe veel jonger het nieuwe bestuurslid is.

eendenteam;225574 zei:
PUZZEL 18

Sommige stammen op aarde hebben hun eigen taal [...]

eendenteam;225577 zei:
PUZZEL 19

De financial controller van een bank wil enkele belangrijke stukken in de kluis leggen alvorens hij als laatste het bankgebouw zal verlaten en afsluiten

PUZZEL 23

In Turkije wonen veel mensen in de bergen en trekken regelmatig veel mensen naar een grote stad en gaan daar wonen zonder dat netjes bij de autoriteiten te melden.
Eens in de zoveel tijd wordt er een bevolkingsonderzoek gedaan. Hierdoor gaan gemeentelijke medewerkers naar iedere woning om na te vragen, te controleren wie er wonen en dit schriftelijk vast te leggen.

Zo'n gemeentelijke medewerker gaat naar een huis en belt aan. Hij vraagt aan de vrouw die open doet: "bent u getrouwd, hoeveel kinderen heeft u en wat zijn hun leeftijden?"
De vrouw antwoordt: "ik ben getrouwd en heb 3 kinderen; het product van de leeftijden van de kinderen is 72 en de som van de leeftijden van de kinderen is gelijk aan het nummer van het huis van mijn buurman".
De gemeentelijke medewerker gaat naar het huis van de buurman en komt weer terug bij de vrouw. "Ik heb meer informatie nodig", zegt de medewerker.
De vrouw antwoordt: "ik moet gaan want mijn qua leeftijd oudste kind komt zo thuis"
De gemeentelijke medewerker zegt: "ik zal u niet langer ophouden, ik heb genoeg informatie. Tot ziens".

Wat zijn de leeftijden van de 3 kinderen en waarom?

Nee hoor je hebt 100% score en goede onderbouwing
Ja klopt, daarom had ik ook bijna meteen er onder geschreven dat ik een typefoutje gemaakt had, want in feite was het een makkelijke opgave.

Effe de andere puzzels doen, zijn er alweer een paar bijgekomen zie ik.

Puzzel 22 is niet mogelijk zonder de originele leeftijden te weten.
Ik zal dat per pm aantonen.

@Puzzel23:
De gemeentelijke medewerker zegt: "ik zal u niet langer ophouden, ik heb genoeg informatie. Tot ziens".
Huisnummer van de buurman en dan dit? Is dit weer zo'n vaag gebeuren als met dat vliegtuig en het aantal ramen voor de nooddeur?

Black Tiger;225603 zei:
Puzzel 22 is niet mogelijk zonder de originele leeftijden te weten.
Ik zal dat per pm aantonen.
Puzzel 22 is prima te doen. Via PM hebben we je een beginnetje gegeven.

the matrix had hem goed en m.b.v. wiskunde opgelost

Black Tiger;225604 zei:
@Puzzel23:

Huisnummer van de buurman en dan dit? Is dit weer zo'n vaag gebeuren als met dat vliegtuig en het aantal ramen voor de nooddeur?
Ja, lijkt inderdaad op de puzzel met het vliegtuig. Wederom kwestie van lezen en interpreteren. Oplossing is beetje analoog aan die van het vliegtuig: beginnen met ontbinden in factoren. Maar ja da's lang geleden toen we dat leerden: einde van de lagere school of begin van de middelbare school.

Als klein voorbeeldje zullen we het getal 12 ontbinden in factoren:

12
-- 2 <== gedeeld door
6
-- 2 <== gedeeld door
3
-- 3 <== gedeeld door
1
-- 1 <== gedeeld door
1

Je ziet dus dat 12 = 1 * 2 * 2 * 3 * 3
Er zijn 3 kinderen, dat betekent dat het product uit 3 getallen bestaat

Mogelijkheden dan:

Cijfer 1:
1 * 2 * 6
1 * 3 * 4

Cijfer 2: <= 2 * 1 * 6 is ook mogelijk maar die hebben we al gehad)
2 * 2 * 3

Cijfer 3:
geen nieuwe mogelijkheden

Cijfer 4:

Cijfer 6:

Wellicht lukt het je nu?

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan