Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

Duuuuuh.... gaan we nu in een keer 6 puzzels tegelijk posten? Phew.

Ohja, kun je de oplossing van puzzel 25 wat uitwerken, want nu lijkt het allemaal "gedeeld door" te zijn door gebruik van het / streepje.
 
the matrix;225674 zei:
PUZZEL 32

Een kippen boer is zijn kippen aan het voeren die tussen de koeien lopen. Nu wil hij graag weten hoeveel kippen hij heeft en vraagt aan zijn knecht

Hoeveel benen zie je?

76 zegt de knecht.

Hoeveel kippen heeft de boer terwijl hij weet dat hij 30 dieren moet hebben.
We hebben deze puzzel opgelost door er van uit te gaan dat met "benen" poten worden bedoeld. Immers kippen en koeien hebben geen benen maar poten. Net zo min als mensen geen poten hebben. Onze oplossing bleek echter fout.

Deze opgave is dus onoplosbaar want de vraagstelling is verkeerd of er ontbreken gegevens want poten van kippen en koeien kun je niet rekenkundig "mengen" met menselijke benen.

Gegeven is alleen dat er 30 dieren zijn en dat er 76 benen worden gezien. De genoemde dieren hebben geen benen, dus is onoplosbaar, tenzij met "benen" wordt bedoeld: "poten"
 
Black Tiger;225677 zei:
Duuuuuh.... gaan we nu in een keer 6 puzzels tegelijk posten? Phew
Kalm aan er is geen haast bij en sommigen zijn wel heel makkelijk
 
Black Tiger;225677 zei:
Ohja, kun je de oplossing van puzzel 25 wat uitwerken, want nu lijkt het allemaal "gedeeld door" te zijn door gebruik van het / streepje.
Het is ook allemaal gedeeld door. ;) Maar we hebben de oplossing al wat verduidelijkt
 
Mag je wel spreken dat een boer in de volksmond "poten" heeft?

Dan ziet de knecht poten , Als dit ook al niet mag dan ziet de knecht 23 kippen
 
@The Matrix: Jawel, poten mag wel, maar alleen mensen en paarden hebben benen.:)
 
eendenteam;225678 zei:
We hebben deze puzzel opgelost door er van uit te gaan dat met "benen" poten worden bedoeld. Immers kippen en koeien hebben geen benen maar poten. Net zo min als mensen geen poten hebben. Onze oplossing bleek echter fout.

Deze opgave is dus onoplosbaar want de vraagstelling is verkeerd of er ontbreken gegevens want poten van kippen en koeien kun je niet rekenkundig "mengen" met menselijke benen.

Gegeven is alleen dat er 30 dieren zijn en dat er 76 benen worden gezien. De genoemde dieren hebben geen benen, dus is onoplosbaar, tenzij met "benen" wordt bedoeld: "poten"

Vroeger toen ik nog wel eens wat werkte, had ik ook zoiets te pakken. Ik ging een weddenschap aan met een collega, nu deed ik dat meer, alleen van hem wilde ik winnen. Middag rond 4 uur barste het van de meeuwen op het grasveld. Dus de weddenschap was als volgd, er moesten meer dan 25 meeuwen zitten om 4 uur, voor elke meeuw die er om 4 uur meer zat moest ik een gulden betalen. Okay zei ik maar dan krijg ik voor elke meeuw die er niet zit ook een gulden, hij vond dat goed.

Het was vier uur en na wat tel werk betaalde hij mij 83 gulden ikke lachen hij dus niet. Rara hoe kan dat.

Is geen som maar een doordenker.
 
Ik heb een probleem met Puzzel 31. Daar kom ik wel op getallen uit, maar die kloppen dan bij een dubbelcheck niet met de opgave.
 
@The Matrix: Puzzel 32 schreef je dat er 23 kippen zijn maar die uitkomst is niet correct.
Want 23x2=46. Er mogen slechts 30 dieren zijn, dus dan blijven 7 koeien.
Maar 7 koeien hebben 28 poten en 46+28=74 en geen 76.
Het moeten dus 22 kippen zijn.:)
Want 22x2=44 en blijven 8 koeien over en 8x4=32 en 32+44 is wel 76.:biggrin:
 
@Puzzel 33:
De dozen worden op hun beurt in identieke bakken gestopt.
Identiek kan op diverse wijzen uitgelegd worden. Wat is in deze context met identiek bedoeld aangezien uit de opgave blijkt dat ze in elk geval niet qua grootte identiek zijn aan de dozen?
Is het identiek qua merk of qua vorm of qua gewicht of wat?
 
BT ik voel met je mee, er is ook niet opgegeven dat ieder doos hetzelfde weegt , als dat wel zo is dan is het een makkie. maar dat is in de opgave niet gesteld dus is deze opgave niet op te lossen lijkt me
 
Ben ik deze keer toch niet de enige. Ik heb dus daarstraks maar een oplossing ingezonden waarbij ik er van uit ben gegaan dat elke doos even zwaar zou zijn.
 
Black Tiger;225687 zei:
@Puzzel 33:

Identiek kan op diverse wijzen uitgelegd worden. Wat is in deze context met identiek bedoeld aangezien uit de opgave blijkt dat ze in elk geval niet qua grootte identiek zijn aan de dozen?
Is het identiek qua merk of qua vorm of qua gewicht of wat?
Identiek = identiek. Verder is het gewicht van de gevulde bakken gegeven: een keer met bak met 6 dozen en een keer een bak met 3 dozen. Als de bakken niet hetzelfde merk zouden hebben (voor zover er al sprake is van een merk) dan zouden ze niet identiek zijn. Zelfde wat betreft vorm. En zelfde voor wat betreft gewicht, maar dan zonder inhoud er in, dus lege bakken.
 
the matrix;225689 zei:
BT ik voel met je mee, er is ook niet opgegeven dat ieder doos hetzelfde weegt , als dat wel zo is dan is het een makkie. maar dat is in de opgave niet gesteld dus is deze opgave niet op te lossen lijkt me
Tja soms moet je in de wiskunde uitgaan van een (of meerdere) hypothese(n) en die dus vermelden.
 
Black Tiger;225690 zei:
ik er van uit ben gegaan dat elke doos even zwaar zou zijn.
En dat mag, als je het maar aangeeft.
 
PUZZEL 35A

In een bioscoop zijn 1100 zitplaatsen. Er kunnen dus 1100 kaartjes worden verkocht.
De prijs van een kaartje voor een kind is 8,50 Euro en voor een volwassene is de prijs van een kaartje 11,50 Euro.
Alle kaartjes zijn verkocht en de opbrengst van de kaartjes is 11.525 Euro.
Hoeveel kinderkaarten en hoeveel kaarten voor volwassenen zijn er verkocht.
 
Identiek = identiek.
Neen als je het zo stelt dan klopt de opgave niet, want dan zou je geen 6 dozen in 1 bak kunnenk rijgen. Immers alles is identiek, dus ook grootte.
Stel een doos is 40x40 dan is de bak (identiek) dus ook 40x40 en krijg je geen 6 dozen er in. Ze kunnen dus nooit geheel identiek zijn. Vandaar ook de vraag wat er identiek is.
 
Black Tiger;225700 zei:
Neen als je het zo stelt dan klopt de opgave niet, want dan zou je geen 6 dozen in 1 bak kunnenk rijgen. Immers alles is identiek, dus ook grootte.
Stel een doos is 40x40 dan is de bak (identiek) dus ook 40x40 en krijg je geen 6 dozen er in. Ze kunnen dus nooit geheel identiek zijn. Vandaar ook de vraag wat er identiek is.
Nee niet alles is identiek. Gegeven is dat de bakken beide identiek zijn misschien wel 2x2x2 meter, terwijl een doos makkelijk 10x10x10cm kan zijn :biggrin:
O.a. goed lezen is essentieel bij wiskundige opgaven.
 
Gegeven is dat de bakken beide identiek zijn misschien
Neen dat is niet waar. Gegeven is dat de bakken identiek zijn aan de dozen:
Eendenteam zei:
De dozen worden op hun beurt in identieke bakken gestopt.
Vandaar ook dat mijn vraag wat er dan identiek is, terecht is.
Je schreef zelf "identiek=identiek", het kan dus niet zo zijn dat de dozen een andere maat hebben dan de bakken want dan zijn de dozen niet meer identiek aan de bakken.
Je schreef zelf tevens:
Als de bakken niet hetzelfde merk zouden hebben (voor zover er al sprake is van een merk) dan zouden ze niet identiek zijn. Zelfde wat betreft vorm. En zelfde voor wat betreft gewicht
Vorm impliceert ook maat, dus qua maat zouden ze dan ook identiek moeten zijn en dat zijn ze niet. Ergo: de dozen zijn niet identiek aan de bakken.;)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan